خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 8398
Share
گوشزد سادات ابراهیمی ،نماینده شوشتر و گتوندبه مسولان فرهنگی:

ضعف خوراک‌ فرهنگی و دام بیگانگان

راهکار برون‌رفت از معضل فرهنگی شبکه‌های اجتماعی بیگانه، توجه ویژه به نهادینه کردن ایده‌های ناب اسلامی و تامین منابع مالی برای ایجاد شبکه‌هایی است که بتواند جوانان را تغذیه فکری کند تا جوان به شبکه‌های بیگانه با مضامین غربی گرایش پیدا نکند

نماینده شوشتر و گتوند معتقد است: راهکار برون‌رفت از معضل فرهنگی شبکه‌های اجتماعی بیگانه، توجه ویژه به نهادینه کردن ایده‌های ناب اسلامی و تامین منابع مالی برای ایجاد شبکه‌هایی است که بتواند جوانان را تغذیه فکری کند تا جوان به شبکه‌های بیگانه با مضامین غربی گرایش پیدا نکند.حجت‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر و گتوند به تشریح دلایل مشکلات فرهنگی و روی‌آوردن جوانان به شبکه‌های اطلاع رسانی بیگانه پرداخته است که در زیر می آید.
نظر شما درباره شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک که به‌نظر می‌رسد گوی سبقت را از رقبا در این زمینه ربوده و کاربران زیادی را به عضویت خود درآورده است چیست؟
با توجه به این‌که در این زمینه تخصص کافی ندارم به‌طور کلی بیان می‌کنم که دنیای امروز دنیای ارتباطات است و دنیا به سرعت پیشرفت کرده و آنچه مسلم به‌نظر می‌رسد این‌که کشور ما نسبت به کشورهای دیگر در این زمینه عقب افتاده است و اگر جوانان ما از این شبکه استقبال می‌کنند اشکال مربوط به کشور ماست و برنامه‌ریزی ما دچار مشکل و نقص است.
به نظر شما راهکار برون‌رفت از این به قول شما عقب افتادگی چیست؟
به هر روی ایران از تمام جهات به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام و کشوری انقلابی شناخته می‌شود و بسیاری از کشورهای مسلمان ایران را کشور امام زمان (عج) می‌دانند و در مسائل مختلف به کشور ما اقتدا می‌کنند و این برای ما بد است که نتوانیم به لحاظ فرهنگی در قبال تهاجمات استکبار با تمام توان ظاهر شویم و برای جوانان ایده‌های فرهنگی داشته باشیم تا جوانان به سمت ایده‌های غربی سوق پیدا نکنند. حقیقت این است که گستردگی ارتباط با این شبکه‌ها به این دلیل است که برنامه‌های ما از محدودیت و عدم‌تنوع سرشارند مسئله‌ای که موجبات عدم‌اغنا جوانان را در پی داشته و طبیعی است که جوان به سمت و سوی شبکه‌های بیگانه کشیده شود. راهکار برون‌رفت از این معضل فرهنگی توجه ویژه به نهادینه کردن ایده‌های ناب اسلامی است و تامین منابع مالی برای ایجاد شبکه‌هایی که بتواند جوانان را تغذیه فکری کند تا جوان به شبکه‌های بیگانه با مضامین غربی گرایش پیدا نکند.
البته با تامین منابع مالی و حمایت از ایده‌های نو راه برای برون‌رفت از این به قول شما معضل فرهنگی هموار می‌شود اما با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات آیا این اقدامات کافی است؟
به‌طور قطع خیر؛ مبارزه، ترک کردن دنیای جدید نیست بلکه تلاش برای هم سو شدن با جریان اطلاعات و سرعت بخشیدن به پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات است ما نباید بگذاریم که جوانانمان به‌علت نداشتن خوراک فرهنگی مناسب به سمت شبکه‌های بیگانه که به‌طور ثانیه‌ای در حال رشد هستند سوق پیدا کنند و این مهم میسر نمی‌شود مگر با سرمایه‌گذاری مناسب و بهره جویی از نیروی متخصص و دانشگاهی که به صحنه رقابت وارد شوند و با غول‌های فناوری اطلاعات به مبارزه بپردازند.امروزه تعدد شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز به اندازه‌ای زیاد و قابل در دسترس است که به راحتی خوراک‌های فکری خود را با ارزان‌ترین قیمت در اختیار اقشار مختلف اجتماع می‌گذارند تمام این نقطه ضعف‌ها در حالی است که صدا و سیمای ما هیچ ایده و برنامه‌ای برای ارائه ندارد. در یک نگاه منطقی در می‌یابیم که کشور ما در این زمینه از ضعف ایده و مضمون رنج می‌برد و پیشرفت در این راه مستلزم تهیه برنامه‌های فرهنگی با مضامین اسلامی است.
با توجه به گلایه برنامه سازان در زمینه‌های فرهنگی و فعالان عرصه فناوری اطلاعات از کمبود منابع نظر شما چیست؟
مشکلات مالی در این زمینه مثل بقیه مسائل وجود دارد اما باید توجه داشت که درصورت کم‌کاری در این بخش ممکن است در آینده هزینه‌هایی را متحمل شویم که جبرانش چندین برابر هزینه داشته باشد این در حالی است که نیروی متخصص ما در فناوری اطلاعات مانند دیگر زمینه‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که با حمایت دولت و تخصیص منابع مالی مناسب ما را به پیشرفت‌های زیادی در این زمینه خواهد رساند.
یکی از مشکلات در این زمینه فیلترینگ شدیدی است که روی انواع شبکه‌های تحت وب صورت می‌گیرد آیا فیلترینگ پاسخ مناسبی برای جلوگیری از رشد این شبکه‌هاست؟
همه کشورها از سامانه فیلتر و سانسور آن دست اطلاعاتی که با سیاست‌های تعریف شده کشورشان هم سو نیست استفاده می‌کنند و کشو ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما فیلترینگ نباید به‌طور مطلق اعمال شود و در این موضوع نه افراط صحیح است نه تفریط!
اما آنچه امروز شاهد آنیم این‌که فیلترینگ در ایران به‌شدت اعمال می‌شود و این در حالی است که هر کس که مصمم به استفاده از سایت‌های فیلتر شده باشد عبور از فیلترینگ نیز سهل است نظر شما در این باره چیست؟
اگر یک فضای باز هم ایجاد شود تمام تفکرات مسموم هجوم پیدا می‌کند پس بر ماست که از ورود سیل عظیمی از این خوراک‌های بی‌هویت جلوگیری کنیم و فیلترینگ راهی برای رسیدن به این هدف است اما هیچ‌گاه نباید فیلترینگ به قدری شدید باشد که تحریک‌کننده بوده نتیجه عکس داشته باشد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.