خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر : 5597
Share

توسعه آموزش پزشکی در خوزستان

|گفتگو با رییس علوم پزشکی خوزستان|

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با تصريح بر عدم هم‌خواني نسبت نيروي انساني متخصص در حوزه پزشكي و سلامت به نياز واحدهاي بهداشتي و درماني استان با توجه به جمعيت، برنامه‌هاي دانشگاه براي توسعه آموزش عالي در اين حوزه را تشريح كرد.
 
دكتر محمدحسين سرمست  عنوان كرد: ‌در حال حاضر نياز واحدهاي درماني و بهداشتي به نيروي كارشناس يعني نياز به گسترش چارت تشكيلاتي و استخدام، در تمام واحدهاي زيرمجموعه دانشگاه، حدود پنج هزار نيرو شامل يك سوم در مجموعه بهداشتي و دو سوم در مجموعه درماني است.
 

وي با بيان اين‌كه براي استخدام اين تعداد نيرو، گام نخست اصلاح چارت تشكيلاتي است، اظهارداشت: ‌هم‌اكنون در حال اصلاح اين چارت سازماني هستيم. پس از آن با اخذ مجوز استخدام، اقدام به برگزاري آزمون و جذب نيروي موردنياز خواهد شد.
 

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با اشاره به فراخوان جذب 23 هزار نيروي پرستار در كشور و سهم 800 نفري استان در سال گذشته تصريح كرد: متأسفانه نيروي پرستار و به‌طور كلي نيروي كارشناس به اندازه كافي در خوزستان وجود ندارد كه بتوانيم استخدام بومي داشته باشيم. در واقع نسبت جمعيت، خروجي تربيت نيروي انساني در حوزه پزشكي و نياز واحدهاي بهداشتي و درمان هم‌خواني ندارد. بنابراين بايد ظرفيت آموزشي در استان افزايش داده شود كه اين كار از 2 طريق پيگيري شد؛ نخست افزايش ظرفيت دانشگاه علوم پزشكي اهواز كه نسبت به پنج سال گذشته، رشد 2 برابري داشته است و ديگري توسعه دانشكده‌هاي اقماري در شهرستان‌ها مانند دانشكده‌هاي مستقل در دزفول، آبادان و بهبهان و دانشكدهاي وابسته(اقماري) در شوشتر و بستان.
 

 

سرمست افزود: دانشكده‌ها در اين شهرستان‌‌ها فعال شده و پذيرش دانشجو در رشته‌هاي كارشناسي انجام مي‌شود. دانشكده دزفول با رشته‌هاي هوشبري، پرستاري و علوم آزمايشگاهي، در سال 91 اقدام به پذيرش دانشجوي علوم پزشكي هم كرده كه البته كار سنگيني است و دانشگاه علوم پزشكي اهواز، از نظر استاد و امكانات آن را حمايت مي‌كند؛ در شوشتر رشته‌هاي تكنسين فوريت‌هاي پزشكي، پرستاري، اتاق عمل و مامايي، در بهبهان، رشته‌هاي بهداشت محيط، بهداشت حرفه‌اي، بهداشت عمومي، راديولوژي و اتاق عمل راه‌اندازي شده‌است.
 

وي اقدام ديگر را افزايش ظرفيت آموزش پزشكي در واحد بين‌الملل دانشگاه عنوان و خاطرنشان كرد: ‌واحد بين‌الملل يك افزايش ظرفيت نيمه خصوصي است كه با اخذ شهريه از دانشجو به توسعه ظرفيت‌هاي آموزشي كمك مي‌كند. اين واحد سالانه حدود صد نفر دانشجوي دكتري حرفه‌اي پذيرش مي‌كند و اولويت پذيرش با دانشجوي بومي است.
 

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ابراز اميداوري كرد: توسعه ظرفيت‌ آموزشي با تأسيس اين 6 واحد آموزشي در شهرستان‌ها و خروجي تربيت نيروي انساني در حوزه پزشكي با نياز استان منطبق شود و با اصلاح چارت‌هاي تشكيلاتي و اخذ مجوز استخدام نيرو، بتوان از نيروهاي بومي استفاده كرد و ديگر با معضل انتقال كمتر مواجه شويم.
 

سرمست با بيان اين‌كه طي پنج سال اخير حدود 3 تا چهار هزار نيرو در مجموعه بهداشت و درمان استان جذب شده‌است، تصريح كرد: بسياري از اين نيروها غيربومي هستند و به همين دليل بلافاصله پس از استخدام، پيگير انتقال مي‌شوند. از سوي ديگر جوان هاي بومي که آموزش های لازم را نداشته اند، بیکار هستند؛ به همين دليل بيشتر رشته‌هايي كه در حال حاضر در دستور توسعه و افزايش ظرفيت قرار گرفته‌اند، براساس سياست بومي گزيني در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است كه از سال 87 اجرا مي‌شود و در نتيجه هر استان بيشترين شانس را براي دانش آموزان بومي خود فراهم مي‌كند. بنابراين افزايش ظرفيت‌ها در جهت افزايش شانس ورود به دانشگاه براي دانش آموزان خوزستاني انجام شده‌است. اعمال اين سياست اكنون منجر به سهم حدود 55 درصدي خوزستاني‌ها در مجموعه دانشگا‌ها و دانشكده‌هاي علوم پزشكي استان شده كه نوعي توسعه است.
 

وي خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر سالانه 2 هزار دانشجوي جديد در دانشگاه پذيرش مي‌شود كه حدود يك هزار نفر آن خوزستاني است. و اين ظرفيت كمي نيست. بنابراين دانشگاه علاوه بر حوزه بهداشت و درمان درحوزه آموزش هم موفق عمل كرده است. از نظر توسعه تحصيلات تكميلي هم، در حال حاضر در بيشتر رشته‌هاي موجود دانشگاه، مقطع كارشناسي ارشد يا PhD و يا رشته‌هاي تخصصي و فوق تخصصي راه اندازي شده است و تحصيلات تكميلي هم نسبت به گذشته رشد چشمگيري يافته است.
 

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز برنامه‌هاي آتي اين دانشگاه را تثبيت فعاليت‌هاي توسعه اي، تدوين چارت‌هاي تشكيلاتي دانشكده‌ها، تامين بودجه و گسترش و افزايش ظرفيت رشته‌هاي آن‌ها عنوان كرد و افزود: در حوزه تحصيلات تكميلي دانشگاه هم در تلاش هستيم رشته‌هايي كه اكنون در دانشگاه وجود ندارد، راه‌اندازي شود.
 

سرمست همچنين در پاسخ به اين كه آيا دانشگاه برنامه‌اي براي پذيرش دانشجويان شهريه‌اي دارد يا خير؟ توضيح داد: اين مسئله در قانون برنامه پنجم توسعه پيش‌بيني براي ظرفيت‌هاي اضافي دانشگاه‌ها پيش بيني شده است اما نياز به برنامه‌هاي اجرايي دارد كه تاكنون در وزارت بهداشت اجرايي نشده است. اما پذیرش دانشجويان شهريه‌اي دانشگاه در واقع در همان واحد بين‌الملل دانشگاه انجام می شود كه در رشته‌هاي دكتري حرفه‌اي پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و رشته‌هاي تحصيلات تكميلي در مقاطع ارشد و دکتری تخصصی از سال 86 اقدام به پذيرش كرده است و پذيرش دانشجو در اين واحد طي يك روند قانوني صورت مي‌گيرد. اما قانون برنامه پنجم فراتر از اين است و حتي مطابق آن بدون آزمون و با اخذ شهريه مي‌توان دانشجو پذيرش كرد اما هيچ آيين‌نامه اجرايي براي ان وجود ندارد.
 

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز درباره امكان پذيرش دانشجوي خارجي در واحد بين الملل اين دانشگاه هم اظهارداشت:‌ هم اكنون اين موضوع نه در اولويت وزارت بهداشت قرار دارد و نه شرايط آن فراهم شده است. زيرا متقاضي داخلي هم زياد است و اگر ظرفيت در واحد بين المللي 2 يا 3 برابر شود باز هم تقاضا از داخل كشور براي رشته‌هاي دكتري حرفه‌اي زياد است. از سوي ديگر هدف واحد بين‌الملل هم پذيرش دانشجوي خارجي نبوده است؛ هدف اين بود كه دانشجوهاي ايراني كه ناگزير به تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور مي‌شوند و با وضعيت نامطلوب اين كشورها، مشكلات عديده‌ي روحي و فرهنگي پيدا مي‌كنند، شرايط تحصيل آن‌ها در داخل كشور فراهم شود كه در حال حاضر تا حدودی اين هدف محقق شده است اما ممكن است به طور موردي دانشجويي از عراق تقاضاي تحصيل در واحد بين المللي آبادان داشته باشد، كه گاها با  اين موارد موافقت مي‌شود.
 

سرمست در زمينه علت محدوديت ظرفيت پذيرش در واحد بين‌الملل تصريح كرد: اگر در اين واحد گفته مي‌شود كه دانشجو، هزينه تحصيل خود را پرداخت مي‌كند اما در واقع با امكانات دولتي به دانشجويان خدمات داده مي‌شود. در واحد بين‌المللي تحصيل دانشجويان صددرصد خصوصي نيست. بيمارستان، استاد و زير ساخت‌ها همه از سوي دولت تأمين مي‌شود و در حقيقت دانشجو تنها هزينه‌هاي جاري و مواد مصرفي را پرداخت مي‌كند. از سوي ديگر افزايش ظرفيت در اين واحد بستگي به تعداد استاد و امكانات فيزيكي دارد. با اين حال رشته‌هاي واحد بين‌المللي كه با پذيرش 15 دانشجو آغاز به كار كرد اكنون در بعضي رشته‌ها 30 دانشجو پذيرش مي‌شود و ظرفيت در رشته‌هاي و داندانپزشكي و داروسازي تقريباً 2 برابر شده است.
 

وي درباره نسبت هيأت علمي به دانشجو در اين دانشگاه خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر كمبود عضو هيات علمي نداريم و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه حدود 12 به يك است. علاوه به آن در حال تغيير تشكيلات و چارت سازماني هستیم و ظرفيت فعلي 60 درصد افزايش مي‌يابد. در واقع رديف تشكيلاتي براي جذب حداقل 300 عضو هيات علمي از وزارت بهداشت، تعريف مي شود تا در آزمون‌هاي بعدي بتوان اين تعداد اعضاي هيات علمي را استخدام كرد. در حال حاضر 540 نفر عضو هيات علمي به صورت رسمي، رسمي‌ـ‌آزمايشي، پيماني يا تعهد خدمت در دانشگاه وجود دارد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

به امید تعویض آقای دکتر ... و بهبود وضعیت بهداشتی و کاهش آلودگی در اهواز. أَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ
نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.