خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر : 33097
Share
آتش سوزی در خوزستان همچنان جولان می دهد

ناله هاي بلوط درقامت سوخته مال آقا

حالا که این سطرها را می نویسم پنج روز است از پنج شنبه سیاه جنگل های مال آقا می گذرد. آخرین خبرها از مهار کامل آتش در بلوطستانها حکایت داشت .بعد از ساعت های هولناکی که با اشک چشم و آه دل بر دل سوختگان طبیعت و شهروندان باغملکی گذشت چشم های خسته و دستهای تاول زده آنانی که به یاری بلوط ها شنافتند تا دمی آرام گیرد.مردان و زنانی که از نخستین ساعت های شروع آتش سوزی به صورتی خودجوش با هر چه در توان داشتند به دل جنگل ها شتافتند تا در نبود ناامید کننده امکانات

روزنامه وحدت نوشت: اکنون نزدیک به300  ساعت است  که صدای فریادهای پرندگانی که در محاصره  شعله های آتش بچه هایشان را به دندان گرفته و سراسیمه در دایره ای بسته از آتش می گریختند در گوش سنگ ها و صخره ها منعکس می شود.اکنون پنج روز است از آسمان مال آقا همراه خاکستر سیاه بلوطستانهای سبز زاگرس پرهای هزار رنگ اما نیم سوخته بال پرندگانی بر در و دیوار این روستای هدف گردشگری فرو می ریزد که در چنبره هولناک آتش مجال پریدن نیافتند.

حالا که این سطرها را می نویسم پنج روز است از پنج شنبه سیاه جنگل های مال آقا می گذرد. آخرین خبرها از مهار کامل آتش در بلوطستانها حکایت داشت .بعد از ساعت های هولناکی که با اشک چشم و آه دل بر دل سوختگان طبیعت و شهروندان باغملکی گذشت چشم های خسته و دستهای تاول زده آنانی که به یاری بلوط ها شنافتند تا دمی آرام گیرد.مردان و زنانی که از نخستین ساعت های شروع آتش سوزی به صورتی خودجوش با هر چه در توان داشتند به دل جنگل ها  شتافتند تا در نبود ناامید کننده امکانات ابتدایی و اولیه با اشک چشم ها و تاول دست ها، شعله های آتش را فرو بنشانند.هر چند  بسیاری از آنان خوب می دانستند این شعله های سوزان محصول بی دقتی و کمبود امکاناتی هستند که سالهاست در جان بلوط های زاگرس ریشه کرده است اما شعله هایش را بسیاری آنقدر ندیدند تا بالاخره پنج روز قبل دامن بلوطستانها را گرفت.هنوز برخی از خبر خاموش شدن شعلها باخبر نشده بودند که به ناگاه شعله های آتش دوباره زبانه کشیدند و دودش کل روستا را فرا گرفت و زحمت اهالی بر باد رفت
روزی نیست که درخبرها از آتش سوزی در جنگل های خوزستان خبری مخابره نشود مدتهاست آتش به جان جنگل های بلوط در دامنه های زاگرس افتاده است دیروزها جنگل های بلوط در اندیکا سوختند و هفته پیش برای چندمین بار آتش سوزی گسترده مناطق وسیعی از جنگل های الوار گرمسیر در حوالی اندیمشک را طعمه خود کرد. داستان آتش سوزی جنگلهای زاگرس امروز دیگر به یک تراژدی روزانه تبدیل شده است که مردم محلی به آن عادت کرده اند تراژدی که دلسوزی و تلاش مردم و مسئولان محلی هیچ چاره ای از آن دوا نمی کند.
البته این آتش سوزی ها منحصر به خوزستان نیست بلکه در جنلگهای ایلام، گلستان، کهکیلویه  و بویر احمد و بسیاری از نقاط کشور نیز وجود دارد اما جنگل های خوزستان هم مثل مردمش کمتر دیده می شوند.  بیش ازهزار هکتار از جنگل های بخش الوار اندیمشک که دارای گونه های گیاهی ‏نادر از جمله بلوط زاگرس ، پسته وحشی ، انجیر ، کلخونگ ، ‏آلبالوی وحشی ، کیکم و زالزالک هستند به دلیل آتش سوزی در سالهای گذشته نابود شده اند.‏
جنگل‌های زاگرس از منابع مهم و مورد توجه کشور هستند و از جمله خدمات جنگل می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از رانش زمین، تولید منابع آب شیرین، تنفس طبیعی در کره زمین، جاذب گازهای گلخانه‌ای، گردشگری و تاثیرات آن برروح و روان اشاره کرد.
یکی از اهالی محلی می گوید سه سال است که از شهر به روستا آمده ام اما متاسفانه این آتش سوزی ها و بی توجهی مسئولین باعث شده که دیگر امیدی برای زندگی در روستا نداشته باشم و مجبور به بازگشت به شهر شوم.
ممبینی معاون فرماندار باغملک درباره آتش سوزی اظهار کرد: این آتش سوزی در پنجشنبه اتفاق افتاد و در دو نوبت مهار و خاموش شد ولی دوباره روشن شده است.
معاون فرماندار باغملک با اشاره به اینکه میزان خسارت این حادثه را باید منابع طبیعی برآورد کند افزود: دلیل آتش سوزی خشکی مراتع در فصل تابستان است و همچنین باید بررسی شود که آیا نیروی انسانی مثل گردشگر و غیره دخیل بوده است یا خیر.
ممبینی گفت: این آتش سوزی در کوه های قبل از منطقه مال آقا بوده است کوههایی که هم مشرف به مال آقا و هم مشرف به منطقه رباط هستند.
وی تاکید کرد: تقریبا هر سه مرحله آتش سوزی توسط نیروهای منابع طبیعی، نیروی های بومی، مردم و سازمانهای مردم نهاد مهار شده است منتهی بازمانده چوبها و علف های سوخته از قبل باعث شروع مجدد آتش می شود.در این رابطه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان گفت: دو هواپیما برای مهار کامل آتش سوزی در جنگل های باغملک در شرق خوزستان اعزام شده است.
از پنجشنبه هفته گذشته که جنگل های بلوط و کلخنگ و...  مطقه گردشگری مال آقا در شهرستان باغملک در آتش سوخت گویا قرار نیست این آتش سوزی که در جنگل های باغملک رخ داده است دست از سر این منطقه بردارد و از یکشنبه شب دوباره آغاز شده است.
هر سال با آغاز فصل گرما شاهد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان خوزستان هستیم که به دلیل کمبود نیرو و امکانات این آتش سوزی ها گاهی چند روز ادامه پیدا می کند.
در روزهای اخیر جنگل ها و مراتع دزفول، منطقه حفاظت شده کرخه، نخل های آبادان، منطقه تمبی مسجدسلیمان و مال آقا باغملک در خوزستان دچار آتش سوزی شده است.
امروز وظیفه اصلی تمامی فعالان، مدیران و پژوهشگران حوزه محیط زیست در قبال این منطقه حرکت به سمت کاهش اثرات منفی توسعه با کمک دانش روز جهان است؛ راهبردی که می تواند از بروز بحران های خاص اقلیمی کاسته و سلامت محیط زیست انسانی این منطقه را فراهم آورد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.