خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۹:۵۸
کد خبر : 31747
Share

شمسایی :لزوم تعيين تكليف بستر و حريم رودخانه دز

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان بر لزوم تعيين تكليف حريم و بستر رودخانه دز در استان تاكيد كرد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان بر لزوم تعيين تكليف حريم و بستر رودخانه دز در استان تاكيد كرد.
محمدرضا شمسایی در كارگروه آب، خاك و كشاوزي استان كه امروز، 14 ارديبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: گزارشی در خصوص سیلاب اخیر با اطلاعات دقیق توسط سازمان آب و برق تهیه شده است. با بررسی های انجام شده و با توجه به عکس‌های ماهواره‌ای روزانه از پایین دست سد دز، تقریبا صد در صد روستاهای سیل زده در حریم و بستر رودخانه قرار داشتند.
وی افزود: 93 درصد اراضی کشاورزی که دچار آبگرفتگی شده‌اند نيز در حریم و بستر رودخانه قرار داشتند. این تنها در خصوص سد دز است و ربطی به خسارت‌های وارد شده از بارش‌ها ندارد.
شمسايي تصریح کرد: بر اثر سیلاب مربوط به پایین دست سد دز، 11 هزار هکتار از اراضي کشاورزی اين منطقه به زیر آب رفتند و در كل 93 درصد اين اراضی در بستر رودخانه بودند.
وي با تأکید بر اینکه حریم و بستر رودخانه دز باید تعیین تکلیف شود، عنوان کرد: پس از پل حمیدآباد، حریم رودخانه ذر 4 تا 8 کیلومتر است و همچنين طبق قانون، متولی ساخت سیل‌بند وزارت کشور است.
شمسايي با بیان اینکه در کشور شورای حفاظت از آب تشکیل شده است، عنوان کرد: تشكيل اين شورا در استان اهميت دارد و تفاوت کارگروه حفاظت از آب با شوراي حفاظت كارون در این است که دبیر کارگروه حفاظت از آب ، شرکت‌هاي منابع آب است اما دبيري شورای حفاظت از کارون با محیط زیست است.
وي گفت: در خصوص گستره سیل در استان سازمان آب و برق در سال 1370 مطالعاتی انجام داده است و علاوه بر مطالعات سازمان، مطالعات جامع و کاملی در 12 سال  پيش توسط یک شرکت انگلیسی و با همکاری شرکت "مهاب قدس" انجام شد و می‌توانیم بگوییم با کدام خروجی چه مناطقی زیر آب خواهند رفت و چه روستاهایی با چه میزان آب، ظرف چند ساعت به زیر آب مي‌روند.
شمسايي ادامه داد: در سیلاب اخیر روستاها در پايين دست سد دز در بستر رودخانه بودند. همچنین در منطقه شعیبیه، تالاب‌های شعبیبه و بامدژ وجود دارند که ظرفیت یک میلیارد متر مکعب آب را دارا هستند و به این علت است که همواره سیلاب‌های رودخانه دز به اهواز نمی رسند.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده بايد حداکثر دو هزار و 700 متر مکعب در ثانیه آب از مقطع کارون در اهواز گذر کند و اگر میزان سیلاب بیش از این اندازه باشد، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
وي ادامه داد: در سال 76، چهار هزار و 800 متر مکعب در ثانیه آب از اهواز عبور کرده اما مشکل يا اتفاقي رخ نداد. این مساله نشان می‌دهد که در اثر خشکسالی رسوب‌هاي مقطع رودخانه کارون افزایش پیدا کرده و مانع از عبور آب از رودخانه می‌شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.