خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
کد خبر : 28882
Share

آیا بختیاری ها در کلانشهر اهواز رای نمی آورند؟!

|زمان بابادی شوراب|

در آسیب شناسی های انجام شده از روند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی کلانشهر اهواز، در بین بختیاریها می توان این نشانه را به وضوح دید:
- شور و هیجان زودهنگام توام با انعکاس، پررنگ نمایی و آب و تاب فراوان (فعالیت بوق چی های انتخاباتی البته بدون ایجاد زمینه تفکر انتخاباتی در جامعه خود) را در این قشر که ظاهری پیروزمندانه قبل از موعد به خود گرفته زیاد مناسب نبوده و این حرکت بدلایلی نتایج معکوس بدنبال خواهد داشت و شکست زودهنگام نامزدهای مطرح شده را رقم خواهد زد.
پس از گذشته چندین دوره انتخابات مختلف هنوز این طیف نتوانسته جایگاه مناسب خود را در شهر اهواز پیدا کرده و متاسفانه هم نسبت آراء و جمعیت واقعی مردم خود را نمی شناسند و هم از ترکیب جمعیتی اهواز که از تنوع اقوام و اقلیتها تشکیل شده، اطلاع کاملی نداشته اند.
با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از این مردم را بختیاری ها(حدود 35 درصد) تشکیل می دهند، اما به دلیل اینکه این بخش جمعیتی، همیشه سهم بیشتری از نسبت درصد جمعیتی خود را، برای انتخابات مجلس مطالبه کرده و می کنند.
داشتن همین دیدگاه باعث شده است که هیچگاه به حداقلِ سهم واقعی خود دست نیافته اند، و در این دوره نیز با توجه به نشانه های مشاهده شده در  تحرکات انجام شده می توان نتیجه گرفت که:
این تراژدی تلخ در حال تکرار می باشد و با پیشی گرفتن این تفکر، دوباره حداقل ها را نیز از دست خواهند داد و حتی یک نامزد هم از این طیف (که می تواند سهم جمعیتی آنان باشد) رای نخواهد آورد.
البته در این دوره از انتخابات، شخصیت ها و افراد جدیدی از طیف برادران عرب به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت، و در مقابل تلاش و رقابت جمعیت فارس زبان بدلایل مختلف بی نتیجه خواهد بود.
 این پیش بینی را براساس تحرکات و جبهه گیری های انجام شده و ترویج شعارهای تمامیت خواهی و حرکت برای بدست آوردن سه کرسی در این جمعیت (که نشانه وقوع آن می باشد) می توان انجام داد.
باتوجه به تعدد کاندیداهای بختیاری و کلاً فارس ها که اعلام حضور کرده اند(تاکنون جمعیت بالغ بر50 نفر، که البته این تعداد تا پایان دوره و موعد ثبت نام افزایش چشمگیری خواهد یافت واحتمالا نزدیک به ۱۰۰ نفر خواهد رسید)این شانس به صفر تنزل یافته و حداکثر رای این دوره برای نفر برترِ فارس ها پنجاه هزار رای خواهد بود، که علت اصلی را می توان در همین موضوع یعنی تعدد کاندیداهای این قشر دانست، که البته این تعدد، به نوبه خود برخواسته و تاثیر پذیرفته از تعدد کانون هایی است که بنام حمایت از بختیاری در سطح شهر تشکیل شده است.
این تشکل ها به ظاهر بدنبال معرفی نامزد اصلح و برتر برای این قوم بوده، ولی اصل و بن مایه تفکر افرادِ مولدِ این دسته ها این است که شخصی که به   ایشان وابستگی بیشتری دارد، اصلح تر است و کسی که تعهدش به جمع ایشان بیشتر است، بهتر نشان داده شود طوری که هر کسی که در حال حاضر و بدون چون و چرا شرایط ما را پذیرا باشد باید بعنوان نامزد برتر برای عموم مطرح شود!!
اینان معیارها را از پیش متناسب با شاخص نامزدهای انتخاباتی خود بیان نموده و به رایزنی برای انتخاب کاندیدای گروه خود در حال فعالیت می باشند. از طرف دیگر بدلیل وجود خواسته های شخصی و نامتعارف و متفاوت این افراد، گروههای زیادی در حال شکل گیری در این فضاست.
 با توجه به این نکته که این تشکل ها و گروه ها با دنبال کردن این روند نامعقول، عملا در تضاد با تفکر و منافع خود و دیگر گروه های هم تبار بوده و بدون در نظر گرفتن سیر منطقی از لحاظ شایستگی و بزرگ و کوچکی،
نسبت به معرفی خود بعنوان وکیل و تصمیم گیرنده کل جامعه حاضر، خود را محق دانسته و بدلیل عدم داشتن تفکر مورد نیاز و بدون توجه به ویژگی های نامزدهای موجود، به دنبال نامزدسازی از بین آدم هایی که واجد شرایط برای ثبت نام هستند می باشند.
این کانون های پراکنده بدنبال تحریک افراد بلندپرواز به امر نامزدشدن در انتخابات بوده و این موضوع باعث بوجود آمدن مکان های تصمیم گیری متعدد برای بختیاریها شده و مضافا در کنار تعدد نامزدها، این تفکر در جامعه باعث شکست سختی در این دوره برای این قشر خواهد شد.
در مقابل برادران عرب با توجه به تجربه های اندوخته شده گذشته خیلی حساب شده عمل نموده و در این دوره با استفاده از چهره های جوان و با انگیزه، ضمن دست رد زدن به سینه منتخبین گذشته خود، که در امتحان پیگیری نیازهای آنان ناموفق رفتار نمودند،پیروز خواهند شد و حداکثر آراء را برای سه نفر منتخبین خود در اهواز کسب خواهند کرد و این موفقیت که زمینه آن خرد جمعی شان می باشد را باید تبریک گفت.    

۲۸اذر ۱۳۹۴


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.