خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
کد خبر : 24323
Share

هاشمی:نتایج آمارگیری از نیروی کار در سال 93 و بهار امسال اعلام شد

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نتایج آمارگیری از نیروی کار در سال گذشته و فصل بهار امسال را اعلام کرد.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نتایج آمارگیری از نیروی کار در سال گذشته و فصل بهار امسال را اعلام کرد.
سید لطف الله هاشمی اظهار کرد: بر اساس این بررسی ها، در سال 93 نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10ساله و بیشتر استان 35،3 درصد بوده که نسبت به سال 92، 0،6 واحد درصد کاهش یافته است.
وی افزود: در سال‌های 93 - 89، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10ساله و بیشتر خوزستان با 36،5 درصد مربوط به سال 89 و در همه سال‌های این دوره 5 ساله نرخ مشارکت اقتصادی استان کمتر از کشور بوده است.
هاشمی تصریح کرد: در این دوره 5 ساله در خوزستان، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان (12 درصد) در سال 89 و کمترین آن (9،2 درصد) در سال 93 و در همه سال‌ها، کمتر از مردان بوده است.
وی با اشاره به نسبت اشتغال در استان عنوان کرد: بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار، نسبت اشتغال (تعداد شاغلان در هر 100 نفر جمعیت 10ساله و بیشتر) در استان 31،8 بوده است. در این دوره زمانی رتبه خوزستان از 22 در سال 89 با سیر نزولی به 27 در سال 92 رسید اما در سال 93 به 21 ارتقاء یافت و در همه سال‌های این دوره زمانی، نسبت اشتغال در استان کمتر از رقم مشابه کشور بود.
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: در این دوره زمانی در خوزستان، کمترین نسبت اشتغال مردان (51،3) در سال 91 بوده که در سال‌های 92 و 93 افزایش یافته است اما این نسبت در زنان با سیر نزولی از 9،2 در سال 89 به 7،4 در سال 93 کاهش یافت.
وی با بیان اینکه در 5 ساله 93 -89، کمترین نرخ بیکاری جمعیت 10ساله و بیشتر خوزستان (9،9 درصد) در سال 1393 بوده است، خاطرنشان کرد: در همه سال‌های این دوره زمانی نرخ بیکاری زنان، بیشتر از مردان بوده و در سال 93 در استان، نرخ بيكاری جمعيت 29-15 ساله مردان و زنان به ترتیب 16،5 درصد و 43،3 درصد اعلام شده است.
هاشمی با اشاره به نرخ رشد تعداد شاغلان در خوزستان اظهارکرد: در سال‌های 90و 91 تعداد شاغلان زن به ترتیب 15،1 درصد و 5،5 درصد نسبت به سال ما قبل کاهش داشت به طوری که بر اساس برآوردهای آماری، تعداد شاغلان زن از حدود 167 هزار نفر در سال 89 به 135 هزار نفر در سال 91 کاهش یافت اما در سال‌های 92 و 93 به ترتیب از رشد مثبت سالانه 2،5 درصد و 1،2درصد در این زمینه برخوردار شدیم.
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: تعداد مردان شاغل نیز در سال 91 نسبت به سال قبل 4،9 درصد کاهش یافت اما در این شاخص در سال‌های 92 و 93 به ترتیب از رشد سالانه 7،5 درصد و 3،1 درصد برخوردار شده‌ایم.
وی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10ساله و بیشتر خوزستان در بهار امسال به 37،7 رسید که نسبت به بهار سال قبل 3،5 واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد. شاخص نسبت اشتغال در این گروه سنی، با 2 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل، 33،1 درصد بود که از رتبه 25 (بهار 93) با 3 رتبه صعود به 19 ارتقاء یافت اما نرخ بیکاری از 9 درصد به 12 درصد افزایش یافت.
هاشمی عنوان کرد: خوزستان در سال 93 با توجه به دارا بودن بیشترین نسبت اشتغال و بهبود رتبه آن در بین استان‌های کشور و کمترین نرخ بیکاری، بهترین وضعیت اشتغال را داشته است. میزان نسبت اشتغال که مهمترین شاخص بازار کار می باشد، با رتبه 21، بیانگر کمتر بودن این شاخص در خوزستان نسبت به 20 استان دیگر کشور است.
وی تصریح کرد: همچنین پایین بودن میزان مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و بالا بودن نرخ بیکاری زنان در مقایسه با مردان از یافته‌های دیگر این بررسی است و همچنین نسبت اشتغال و رتبه آن در بین استان‌های کشور در بهار 94 نسبت به فصل مشابه سال قبل بهبود یافته است.
هاشمی خاطرنشان کرد: برای بهبود نسبت اشتغال، لازم است تولید کالاها و عرضه خدمات افزایش یابد و در این راستا شناخت قابلیت‌ها، امکانات و بکارگیری آن‌ها از یک سو، تنگناها، محدودیت‌ها و رفع آن‌ها از سوی دیگر در هر منطقه امری اجتناب ناپذیر است.
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: به طور کلی تحقق رشد بهره‌‌وری نیروی انسانی، مهارت افزایی فنی و حرفه‌ای کارکنان از طریق آموزش‏، رشد بهره‌وری سایر عوامل تولید (آب، زمین، سرمایه، انرژی و ...)، بهبود فضای کسب و کار از طریق بهبود روش‌های انجام کار (شناسایی و حذف مراحل زائد، اجرای دولت الکترونیک)، کمک به تأمین سرمایه در گردش کارگاه‌های اقتصادی و بسترسازی جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به بهبود وضعیت اشتغال کمک می‌کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.