خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 24197
Share

اسدی : اگر آب نیست، معوض کشت بدهید

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان، تامین آب کشت تابستانه یا پرداخت معوض کشت به کشاورزان این استان را خواستار شد.

مسعود اسدی در حاشیه جلسه ' تعیین تکلیف کشت تابستانه خوزستان ' که در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شد، تاکید کرد: نظام صنفی کشاورزان خوزستان به طور مشخص اعلام کرده که باید آب مورد نیاز کشت تابستانه کشاورزان این استان تامین شود در غیر این صورت معوض کشت یا خسارت کشت برای کشاورزان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به لزوم توجه به معیشت کشاورزان خوزستانی، گفت:به هیچ وجه قابل قبول نیست که هم به کشاورزان آب ندهیم و هم معوض کشت برای آنها درنظر گرفته نشود.
اسدی شرایط بحرانی رودخانه های خوزستان را یادآور شد و گفت: نسبت به تامین آب در حوضه رودخانه مارون هیچ امیدی نداریم و وضعیت رودخانه زهره و کرخه نیز بحرانی است.
وی اضافه کرد: قرار است شرایط دوباره بررسی و در ستاد خشکسالی با حضور استاندار خوزستان در هفته آینده درباره آن تصمیم گیری شود.
اسدی اظهار کرد: در جلسه امروز مواضع فرمانداران، جهاد کشاورزی و نظام صنفی کشاورزان مشترک بود و استانداری نیز با کشاورزان همراه است اما انتظار داریم که مسوولان در تهران قانع شوند و بودجه لازم را تخصیص دهد.
*هفته آینده تکلیف معلوم می شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در حاشیه جلسه تعیین تکلیف کشت تابستانه در این استان گفت: کشت تابستانه در خوزستان تا اواسط هفته آینده تعیین تکلیف می شود.
هاشم بالدی با بیان اینکه حوضه رودخانه های مارون، کرخه و زهره در شرایط نامطلوب هستند افزود: در حوضه رودخانه مارون به طور قطع آبی برای کشت تابستانه وجود ندارد اما در این جلسه گزینه هایی برای تامین آب از بالادست رودخانه های کرخه و زهره پیشنهاد شد.
وی اضافه کرد: مجوز رهاسازی 300 میلیون مترمکعب آب از سد سیمره (بالادست کرخه) دریافت شده اما رهاسازی آب از سد کوثر (بالادست رودخانه زهره) به دلیل اینکه ذخیره آبی برای آب شرب برنامه ریزی شده هنوز مشخص نیست.
بالدی ادامه داد: با توجه به بالابودن میزان تبخیر آب و برداشت های بالادست در این فصل، و از سوی دیگر اهمیت و استراتژیک بودن کشت پاییزه، مقرر شد جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق اولویت تامین آب را بررسی کنند.
به گفته وی، نتیجه این بررسی تا روز دوشنبه در ستاد خشکسالی خوزستان طرح و با حضور استاندار تصمیم گیری می شود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خاطرنشان کرد: در صورت تامین نشدن آب کشت تابستان در هر حوضه با سازمان مدیریت بحران کشور برای در نظر گرفتن معوض کشت مکاتبه خواهیم کرد.
وی همچنین نسبت به شرایط آبی خوزستان هشدار داد و افزود: شرایط خوزستان رو به بحرانی شدن می رود زیرا وقتی آب نباشد زندگی و معیشت مختل می شود و این مساله تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت.
بالدی، توجه و همکاری بیشتر نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و گفت: برای کاهش هزینه هایی که به کشاورزان تحمیل می شود نیاز است که نمایندگان هماهنگی و همکاری بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، نظام صنفی کشاورزی خوزستان دیروز (سه شنبه) اعلام کرده بود که هشت نفر از اعضا به عنوان هیات نمایندگی این صنف، به منظور پیگیری وضعیت کشت تابستانه در استانداری خوزستان مستقر می شوند و تا حصول نتیجه به این کار ادامه می دهند.
بر اساس اعلام نظام صنفی کشاورزی خوزستان، معوض کشت حق قانونی و طبیعی کشاورزان بوده و در برخی استان ها این نوع حمایت از کشاورزان توسط دولت صورت گرفته به همین دلیل پرداخت معوض کشت تنها راه پذیرش ممنوعیت کشت خواهد بود. همچنین این امر به عنوان یک خط قرمز از سوی تشکل های کشاورزی خوزستان تلقی می شود.
گفتنی است که از خبرنگاران برای حضور در این نشست دعوت نشده بود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.