خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر : 23176
Share

چنگلوايي:كاهش حدود ٢،٥ميليون تني توليدات كشاورزي خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: متاسفانه سال گذشته از نظر بارندگی سال خوبی نبود به طوری که میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۵ درصد کاهش یافت.

 كيخسرو چنگلوايي در نشست مشترك استاندار و مديران صنعت آب و برق باحضور وزير نيرو كه در اهواز برگزار شد، اظهاركرد: بر اثر کمبود بارش، حوضه های مارون کرخه و زهره با بحران جدی روبه رو شده اند و کل اراضی دیم استان را از دست دادیم.همچنین برخی از اراضی آبی استان هم دچار تنش شدید شد.
وي افزود: ۲ میلیون و۴۵۰ هزار تن در بخش تولید محصولات کشاورزی کاهش تولید داشتیم که ارزش آن يك هزارو ۳۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
چنگلوايي تصريح کرد: در فصل کشت اخیر نه تنها در تامین آب، بلکه در کیفیت آب نیز مشکل داشتیم به طوری که Ec آب در برخی حوضه ها از ۱۱ هزار به ۱۷ هزارميكروموس هم می رسید.
رییس جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به تخصیص اعتبار به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان كرد: طی سفر رییس جمهور به استان 1.5 میلیارد دلار برای این طرح اختصاص و بخشی از ان پرداخت شد. امروز ۱۱۳ هزار هکتار از طرح به بهره برداری رسیده و ۱۱۷ هزار هکتار آن در حال اجرا است اما تامین آب این طرح با بحران جدی روبه رو شده است.
وي گفت: در حال حاضر ۲۴۳ هزار هکتار از طرح ٥٥٠ هزار هكتاري رهبری یعنی ۴۴ درصد آن بلاتکلیف است. وزارت نیرو در برخي مناطق اعلام ممنوعیت کشت کرده اما خود در حال برگزاری مناقصه تخصیص آب است و این کار تناقضی غیر قابل قبول است.
چنگلوايي اظهاركرد: بیشتر شهرهاي کشاورزی خوزستان مرزی هستند که معيشت مردم اين مناطق از طریق کشاورزی تامین می شود و در صورت عدم کشت تبعات اجتماعی به دنبال دارد.
وي افزود: احداث سدهای تنظیمی و شبکه های آبیاری زهکشی در رودخانه زهره براي احیای اراضی کشاورزی بوشهر اقدامي اشتباه است  که حوضه آبي زهره را دچار چالش جدی کرده و اگر این کار انجام شود ۴۳ هزار هکتار از اراضی بهبهان، امیدیه و هندیجان از بین می رود.
در اين نشست مسعود اسدی، رییس سازمان  نظام صنفی کشاورزی خوزستان نيز اظهاركرد: خوزستان، استانی مرزی است که در شرایط سیاسی و امنیتی خاصي قرار دارد و هرگونه مشکل در معیشت مردم آن تبعاتي را به دنبال خواهد داشت.
وي افزود: بارها دیده شده است که استانداران استان های دیگر برای منابع آبي خوزستان برنامه ریزی می کنند و به دنبال اندک آب ما هستند. این استان هایی که امروز دنبال منابع آب ما هستند، سال های قبل به دلیل بهره برداری های بی رویه از سفره های زیر زمینی، منابع آبي خود را هدر داده اند.
اسدي تصریح کرد: این استان ها بزرگترین خیانت را زمانی به کشور کردند که مجوز حفر مجانی چاه را به مردم خود دادند تا جايي که ۷۰ درصد از منابع آبي زیر زمینی کشور را با این اقدامات هدر دادند و امروز چشمشان دنبال اندک آب خوزستان است.
رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: نمونه بارز بهره برداری بی رویه از چاه‌ها در استان هایي که پسته می کارند، دیده شد که تمام آب های زیر زمینی را مجانی غارت کردند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.