خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر : 22189
Share

طرح استاني شدن انتخابات و افزايش تعداد نمايندگان در مجلس

سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس ضمن تشريح طرح استاني شدن انتخابات مجلس، گفت: اين طرح به زودي در دستوركار مجلس قرار مي‌گيرد تا در صورت تبديل به قانون، ‌در انتخابات مجلس دهم لحاظ شود.

سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس ضمن تشريح طرح استاني شدن انتخابات مجلس، گفت: اين طرح به زودي در دستوركار مجلس قرار مي‌گيرد تا در صورت تبديل به قانون، ‌در انتخابات مجلس دهم لحاظ شود.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين دخيل عباس زارع‌زاده با بيان اينكه طرح استاني شدن انتخابات ناظر به روند انتخاب كانديداها در حوزه‌هاي انتخابيه و شمارش رأي آنهاست، گفت: طبق اين طرح فردي كه از شهرستاني كانديدا مي‌شود، كانديداي كل استان نيز محسوب شده و تمام استان مي‌توانند به او رأي بدهند.

وي توضيح داد: اين اتفاق در شرايطي مي‌افتد كه كانديداي شهرستاني ١٥ درصد رأي آن شهرستان را كسب كند كه در اين شرايط رأيش با كل رأي استان جمع مي‌شود. اين بدان معناست كه فردي كه در حوزه انتخابيه‌اي بتواند ١٥ درصد رأي كل آن حوزه انتخابيه را بياورد رأيش با رأي كلي استان نيز تجميع شده و در صورت كسب بيشترين رأي مي‌تواند به مجلس ورود پيدا كند. همچنين اين به معناي آن است كه نامزد حوزه انتخابيه‌اي كانديداي آن استان نيز محسوب مي‌شود.

سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با بيان اينكه با اين تغييرات دغدغه وزارت كشور حل مي‌شود، گفت: تغييرات اعمال شده در طرح استاني شدن انتخابات باعث نمي‌شود كه همه نمايندگان از مركز استان وارد مجلس شوند و ديگر اينكه اگر اكثريت استاني سني‌نشين يا شيعه است از هر دو اقليت مذهبي در آن استان امكان پيروزي در انتخابات و ورود به مجلس وجود دارد.

زارع‌زاده با بيان اينكه اين طرح بعد از تصويب در كميسيون شوراها براي قرار گرفتن در دستور كاري مجلس به هيأت رييسه ارجاع داده شده است، گفت: تمام تلاش‌ها اين است كه هرچه سريع‌تر اين موضوع در دستور كار مجلس قرار گيرد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.