خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر : 13777
Share

خوزستان،از 8 سال دفاع مقدس تا 26 سال انتظارتوسعه پایدار

تبیین نقشه راه و نظارت کارآمد توسط مسئولین امر، نیروهای درون استانی را متمرکزتر و فعال تر نموده وجهت آینده ای بهتر ، با امکانات بیشتر و شایسته مردمش با انگیزه تر خواهد نمود و در این راستا مشکلات آب وهوایی وغیره نیز نمی تواند مانع قابل توجه ای

شهاب زمانی امروز دوشنبه در رونامه وحدت شماره 439 نوشت:
«خوزستان، دين خودش را به اسلام ادا كرد.» این سخن ماندگار رهبرکبیر انقلاب امام خمینی(ره) در برهه ای بیان  شد(1360) که خوزستان سمبل مظلومیت و رشادت ملت ایران درجنگی نابرابر ودفاع در مقابل رژیم تا دندان مسلح بعث عراق با تمام حامیان منطقه ای ، شرقی  و غربیش بود.روزهايي كه شهرهاي خرمشهر ، بستان ، هویزه و سوسنگرد در اشغال،آبادان در محاصره  ،اهواز و شوش زير انبوه آتش توپخانه دشمن ،  دزفول ، مسجدسلیمان و انديمشك روزها بمباران و شب ها موشك باران و سایر شهرهاي خوزستان نيز دست كمي از اين وضعیت اسفناک نداشتند.
خروج سرمایه های مادی وانسانی ، نابودی زیرساخت های صنعتی وکشاورزی استان ، هشت سال تداوم صدای آژیر حمله هوایی ، توپ های ضدهوایی ، شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماهای عراقی ، بمباران و موشک باران مناطق مسکونی و شهید و مجروح شدن مردمان این سرزمین همیشه وهمیشه در یاد ساکنانش خواهد ماند،با خاطره های تلخشان زندگی ، درهر گفتگو یا جمعی از آنها یاد و با دردهایشان می میرند .همه مردم خوزستان از جان ومال خود مایه گذاشته و دارایی خود را از دست داده بودند وطعم محرومیت وآوارگی را چشیدند . شهید ، مجروح  و اسیر دادند و فشارهای عصبی و رنج فراوانی را متحمل و لمس کردند و هنوز هم آثار این صدمات روحی و روانی را در زندگی و رفتارشان می توان دید.
بدون شک امام (رض)  با بيان این جمله ارزشمند خود ، نه تنها قداست این سرزمین ( با خون های به زمین ریخته شهدایش) را دوچندان نمود بلکه مسئولیت مسئولان کشوری و استانی در مقابل  مردم شریف ، خونگرم ، دلاور و مظلوم خوزستان را جهت خدمت رسانی به آنها سنگین تر نموده تا آنها نیز دینشان را به این سرزمین ادا کنند.
آیا براستی چنین کردند؟ آیا با گذشت 26 سال ، برای خوزستان لباسی شایسته وفاخر دوخته شده یا همچنان در پی وصله  پیله کردن لباس پاره پاره اش از ترکش های هشت سال دفاع مقدس اند؟
شرایط بغرنج آب و هوایی (گردوخاک ودمای بالای40درجه ) در بیشتر طول سال ،وجود مراکز متعدد صنعتی وکشاورزی با آلودگی های فراوان وخاص خود /  دارا بودن رتبه دوم بیکاری 25.7 درصد با میانگین کشوری14.8  درصد /پائین بودن سطح بهداشت وکمبود پزشکان متخصص وفوق تخصص در شهرستان ها /  کاهش رتبه علمی ، تعداد قبول شدگان دانشگاههای دولتی ، اعتبارات وکیفیت آموزش در استان /  رشد بزه کاری در مناطق محروم/کمبود زیرساخت های لازم زندگی مردم/ کمبود فعالیتهای فرهنگی نشاط آور و فرهنگ سراها/  کمبود تعداد مراکز تفریحی و توریستی با وجود داشتن پتانسیل های فراوان در استان و غیره را می توان با تمام وجود درک نمود. 
البته خوزستان عضوی از کالبد سرزمین مقدس ایران اسلامی است که وجود و عزتش در دامن سرزمین مادری معنی و مفهوم پیدا می کند و بيان اين مطالب نه جهت سهم خواهي مردمانش ، بلکه فقط برای یادآوری کسانی است که  مظلومیت مردم این خطه را در جنگ و پس از آنرا فراموش کرده اند و علیرغم پذیرش مسئولیت ، در ادای دین خود به مردم این سرزمین کوتاهی کرده و محرومیت و کمبودها را در نقاط مختلف آنرا ندیده و یا از کنارشان به راحتی می گذرند.
خوزستانی که علاوه بر داشتن موقعیت جغرافیایی و اقتصادی ویژه خود ، دروازه ورود تمدن ، تشيع ، علم و دانش به ايران زمین بود. خوزستان سرزمين طلاي سیاه ( منابع ومخازن عظیم نفت و گاز) /  بنادر مهم تجاری  ( 33 % تجارت دریایی کشور) / سرزمين انرژي (سدها ونیروگاههای متعدد )  / سرزمین جلگه ای ورودخانه ها بزرگ (کارون ، دز ، جراحی ، کرخه ،زهره و مارون )  /  قطب كشاورزي (گندم ، نیشکر ،خرما ومحصولات باغی)  /  قطب صنعت (فولاد ، پالایشگاه وپتروشیمی) و به تعبيري «خوزستان سرزمینی  با قابلیت های  استثنایی است « و بحق باید استانی نمونه ، پیشرفته وبا امکانات خاص خود بوده و نه تنها شایسته محرومیت نیست بلکه باید همچون نگینی بدرخشد و این دور از دسترس نخواهد بود.
با این حال نباید تمام مشکلات استان را به تصمیمات کشوری مرتبط ساخته و احیانا سوء مدیریت ، عدم انسجام و هماهنگی مسئولین درون استان در ادوار گذشته را نادیده انگاشت بلکه باید نسبت به آسیب شناسی و بررسی عملکرد سازمان ها وادارات استان اقدام و راهکارهای لازم را بمنظور همفکری سازمان یافته جهت بهبود وضعیت آن جستجو نمود.
عدم بهره گیری لازم از مدیریت علمی وآکادمیک ، درگیر بودن با مسائل مختلف غیر مرتبط با وظایف قانونی و نیازهای اساسی زندگی مردم و حاشیه های فراوان (مشابه آنچه در شوراهای شهر می بینیم) ، تعدادی ازمسئولین را از انجام وظایف ومسئولیت هایشان باز داشته و تلاش برای بهبود وارتقاء حوزه مدیریت و زندگی شهروندان برای عده ای از آنها دغدغه محسوب نمی شود.
در حالیکه تمام مسئولان اعم از استاندار ، نمایندگان استان ، فرمانداران ، بخشداران ، شهرداران ، شوراهای شهر و روستا ، روسای ادارات ، فرمانده هان نظامی وانتظامی ، نهادها و ارگان ها قضایی  همه باید همچون یک ید واحده و اعضاء یک خانواده بزرگ ، جهت توسعه استان  تلاش بیشتری نموده ودر جهت محرومیت زدائی از جای جای آن همت کنند و نه تنها حمیت ملی  بلکه حمیت استانی نیز داشته ونیروها و پرسنل خود را در جهت خدمت به مردم و از جایگاه وظیفه و نه لطف (!) توجیه نمایند.
«بدون شک ما ابتدا باید خود در جهت بهبود فرهنگ خدمت رسانی به مردم استان تلاش کرده سپس از مسئولین کشوری توقع توجه و رسیدگی بیشتر به استانمان را داشته باشیم».
وقتی  استاندار ، نمایندگان استان و سایر شخصیت ها جهت کسب واختصاص اعتبارات لازم جهت پروژه های عمرانی ، بهداشتی وفرهنگی استان  از بودجه ملی رایزنی وتلاش می کنند،  مدیران ومسئولان داخلی استان نیز باید وظایف خود را بخوبی انجام داده وپذیرش مسئولیت را فقط برای خدمت رسانی به معنای واقعی و جهت رفع محرومیت  و ایجاد بستری مناسب برای یک زندگی شایسته برای مردم استان متمرکز نمایند .
چنانچه بودجه های اختصاص داده شده ودرآمدهای کسب شده در جهت درست و با نظارتی قانونمند و دلسوزانه هزینه می شد اکنون در نگاه به شهر ها و روستاهای استان ، آبادانی بیشتری را شاهد بودیم و احساس رضایت را در چهره  هر شهروندی ملاحظه می نمودیم و نه بغض  و حسرت از بابت سوء مدیریت ، محرومیت ها و کمبودها را .
هرچند در خوزستان کارهای زیادی انجام شده ولی مطمئنا کارهای بسیاری نیز انجام نشده و باید انجام شود و بدون شک با وجود پتانسیل ها واستعدادهای فراوان جغرافیایی ، جمعیتی ، اقتصادی و فنی استان ، از دید هر صاحب نظر منصفی وضعیت بسیار بهتر و با مشکلات کمتری را برایش متصور است.
تبیین نقشه راه و نظارت کارآمد توسط مسئولین امر، نیروهای درون استانی را متمرکزتر و فعال تر  نموده وجهت آینده ای بهتر ، با امکانات بیشتر و شایسته مردمش  با انگیزه تر خواهد نمود و در این راستا مشکلات آب وهوایی وغیره نیز نمی تواند مانع قابل توجه ای درتحقق اهداف بلندش محسوب شود . خوزستان می تواند با قابلیت های فراوانش الگو ومحل مناسبی برای عملیاتی نمودن برنامه های توسعه  و چشم انداز کشوردر افق 1404 محسوب شود و با داشتن پتانسیل های خاص خود (آنگونه که ذکر شد) و با مدیریت همسو ویکپارچه مسئولین وکمک شهروندان خود به استانی توسعه یافته وبا زیر ساخت های لازم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی متناسب تبدیل شود.
توسعه شبکه راه های مواصلاتی جاده ای و ریلی استان / ساخت وگسترش مراکز گردشگری وتوریستی در مناطق مستعد شمال وشرق استان وهمکاری شرکت ها وکارخانجات استان در رونق یافتن آنها بمنظوراشتغال زایی ودرآمدزایی وجذب سایر هموطنان / اولویت اشتغال جوانان استان در شرکت ها وکارخانجات با توجه به آمار بالای بیکاری در استان /  پیگیری جهت جذب 2درصد درآمد ناشی از فروش نفت برای توسعه مناطق محروم استان های نفت خیز و بخصوص خوزستان (مصوبه مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال  1393 ) /  پیگیری و تلاش مسئولین استان با پشتیبانی مردم ورسانه ها جهت جلوگیری از هرگونه برداشت غیر کارشناسی از سرشاخه های کارون و تاکید بر اثرات مخرب زیست محیطی ، اجتماعی واقتصادی آن براستان /  نظارت بیشتر سازمان محیط زیست  برشرکت ها وکارخانجات آلوده کننده آب وهوای استان  / تشدید در برخورد با مظاهر فساد اداری واقتصادی توسط ارگان های ذیربط / ریشه یابی روند افزایشی بزه کاری و اعتیاد /  بررسی علل افت سطح علمی دانش آموزان ،دانشجویان و مراکز آموزشی /  بررسی علل وعواقب مهاجرت از استان  / ایجاد مراکز تفریحی وفرهنگسراها بمنظور پرکردن اوقات فراغت جوانان و خانواده ها از اهم مواردی می باشد که در سایه امنیت موجود ، می تواند  نوید بخش توسعه پایدار وآینده ای روشن تر برای مردم استان باشد وتبعات مثبتی را نیز برای استان های مجاور وکشور عزیزمان به ارمغان آورد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.