خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر : 5856
Share

وقتی برای کسب سهمیه جعل سند می‌شود،چه انتظاری دارید؟

مجری و روزنامه نگار ورزشی با اشاره به مشکلات فوتبال ایران گفت که کفاشیان جزیی از پازل مشکلات ورزش است.

مازیار ناظمی  درباره بحث مربوط به تغییرات در فدراسیون فوتبال و گمانه زنی‌های مختلف پیرامون آن در رسانه ها اظهار داشت: معتقدم لایه ای مقدم به این موضوع وجود دارد که ابتدا باید به آن بپردازیم. ابتدا باید تشخیص دهیم که مشکلات فوتبال ما چیست، در مورد آن به اجماع برسیم و سپس به بررسی مشکلات مدیریتی و زیرساختی و اینکه چرا فدراسیون ما اساسنامه مستقل دارد اما از وزارت ورزش بودجه می‌گیرد، بپردازیم.

وی ادامه داد: فوتبال ما بیمار است و ابتدا باید این بیماری را تشخیص داد تا بعد راه درمان را پیدا کرد چراکه در غیر این صورت از دست می رود. من این مشکل را ترکیبی از یک بحران شخصیتی و تفکر غیر منطقی می دانم که سالیان بسیاری است بر ورزش ما حاکم بوده و تا امروز هم ادامه دارد. اینکه همواره به ورزش به عنوان مقوله ای دست چندم نگاه شده و نگاه آموزشی و تربیت بدنی در آن مغفول مانده و همین نوع نگاه زمینه حضور مدیرانی که تنها به دنبال هیاهو هستند را فراهم می کند.

ناظمی برای نشان دادن تفکر غیر منطقی در فوتبال نمونه ای را مثل زد و گفت: با شرایط فعلی ورزشگاه هایی که داریم مانند نقش جهان که سال هاست درگیرش هستیم و هنوز کامل نشده، مسئولان فوتبال ما از تقاضای میزبانی جام ملت های 2019 خبر می دهند. این همان تفکر غیر منطقی است که در بیان تمام مدیران ورزش کشور از کفاشیان گرفته تا عباسی دیده می شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از زیرساخت ها شروع و مدیرانی متخصص را تربیت کنیم. مدیرانی که شخصیت فوتبال ما را متحول کنند نه آنکه به دنبال هیاهو باشند اما امروزه مدیران کم ادعا و پرکار نسبت به مدیران پرهیاهو در اقلیت هستند یا اصلا دیده نمی شوند. تربیت نیروی انسانی در واقع شاه کلید برطرف کردن مشکلات فعلی است.

این مجری و روزنامه نگار ورزشی مطرح شدن مسائلی چون استعفای کفاشیان را یک رویداد ژورنالیستی خواند و افزود: مگر کفاشیان به میل خودش وارد فوتبال شد؟ در دوره تعلیق فوتبال ایران و به دلیل تفاوت دیدگاهی که میان صفایی فراهانی رئیس کمیته انتقالی  و علی آبادی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی وجود داشت، علی آبادی به کفاشیان که دبیرکل کمیته المپیک بود، تکلیف کرد به فدراسیون بیاید. در واقع کفاشیان جزیی از این پازل بزرگ مشکلات است. مگر می‌توان همه تصمیمات و مشکلات را متوجه کفاشیان کرد وقتی می دانیم که او  حتی در عزل و نصب سرمربی تیم ملی هم خودش تصمیم گیرنده نیست؟

ناظمی یادآور شد: حضور مدیران عشق مصاحبه و فوتبالی که به راحتی در آن برای گرفتن سهمیه در آسیا جعل سند می شود و حتی کفاشیان هم به این موضوع اشاره داشته نشان دهنده این است که علاوه بر نبود تخصص، بی اخلاقی هم در میان این مدیران وجود دارد. باید پذیرفت که مدیر متخصص نداریم. در این شرایط چه انتظاری می‌ توان داشت؟

وی درباره نوع موضع گیری رسانه‌ها در این وقایع به تسنیم گفت: مسلما قرار نیست موضع رسانه‌ها تعریف و تمجید باشد و بهترین اقدام نقد منصفانه از سوی رسانه‌هاست.

این مجری و روزنامه نگار ورزشی درباره اینکه با وجود پژوهشکده تربیت بدنی و فارغ التحصیلان رشته مدیریت ورزش چرا همچنان معضل مدیران متخصص برطرف نشده اظهار داشت: این موضوع را به مهرعلیزاده ارجاع می دهم که در دوره خودش مرکز تربیت مدیران ورزش کشور را کلید زد. اکنون تحقیق کنید که آن مرکز چه شد و یا طرح جامع ورزش کشور که به قول هاشمی طبا اکنون انتهای یک گنجه است.

وی ادامه داد: ایده داشتیم اما ایده هایی که تنها روی کاغذ و قائم به فرد بوده است. در زمان هاشمی طبا طرح ملی جوانان، زمان مهرعلیزاده طرح جامع ورزش کشور و در زمان علی آبادی طرح آمایش سرزمینی آغاز شد اما با رفتن این مدیران دوباره به خانه اول بازگشتیم. در واقع ما هربار چرخ را اختراع می کنیم و از آن استفاده ای نمی کنیم.

ناظمی مثالی دیگر برای تناقض های رفتاری مدیران ورزشی زد و گفت: به سالن های بسکتبال، والیبال و یا کشتی بروید و ببنید چه درگیری ها و فحاشی هایی انجام می شود. خانواده ها علاقه ندارند فرزندانشان به ورزشگاه ها بروند آن وقت در همین چند روز آینده که سالگرد درگذشت تختی است بسیاری از مدیران همین رشته ها بر مزار او خواهند آمد و از اخلاق پهلوانی صحبت خواهند کرد. تاسف بارتر آنکه در همان مزار تختی یک سرپناه برای افرادی که می آیند و امکان دارد زیر باران قرار بگیرند ساخته نشده است.

وی ادامه داد: این موضوع حاصل حضور مدیرانی است که می دانند سه یا چهار سال بر سر کار خواهند بود و در نهایت همه رویایشان کسب سهمیه المپیک یا صعود به جام جهانی در یک دوره است و به همین کارهای موقتی و گلخانه ای دل خوش کرده اند. باید پرسید ما از رسول خادم یا علیرضا دبیر چه بهره ای بردیم؟ رئیس کمیته ملی المپیک انگلستان چه کسی است؟ او قهرمان جهان و المپیک کشورش است و رئیس کمیته ملی المپیک ما چه کسی است؟ قصد توهین به کسی را ندارم بلکه منظورم مشکل ساختاری و مدیریتی ورزش است.

ناظمی درباره اینکه چرا رسانه ها با وجود عیان بودن این مشکلات توانایی انتقال آن و تحت تاثیر قراردادن مدیران را ندارند تصریح کرد: بحران شخصیتی در ورزش را در رسانه ها هم می توان دید، ضعف نیروی انسانی سبب شده نوعی سطحی نگری به جامعه منتقل شود. هیاهو و گیشه پردازی جای نمایندگی افکار عمومی را گرفته اما ثمره ای از این نقل و قول ها و شایعاتی که در رسانه ها به ان پرداخته می شود، بیرون نمی آید.

وی یادآور شد: ورزش و فوتبال آلمان با آن عظمت چند روزنامه ورزشی دارد؟ در ایران 180 صفحه شامل صفحات ورزشی روزنامه های سیاسی و روزنامه های ورزشی تولید می شود اما چقدر مطالب مفید، متنوع و متفاوت در آن وجود دارد؟ در واقع این به هم ریختگی در ورزش به رسانه ها نیز وابسته است.

این مجری و روزنامه نگار ورزشی در ادامه پیرامون دلیل تساهل رسانه ها از پیگیری مشکلات کلان و مدیریتی ورزش هم به تسنیم گفت: نام این کار را کوتاه آمدن می گذارم و این رفتار نشانه آن است که دغدغه مخاطب در چنین رسانه هایی وجود ندارد و در واقع رسانه ای که مخاطب را کنار می گذارد در حال خیانت است. متاسفانه بسیاری از مدیران خبرنگار همراه دارند و برای مانور رسانه ای در هر برنامه که حضور دارند از این افراد استفاده می کنند.

ناظمی خاطرنشان کرد: برای رفت و برگشت مجیدی به استقلال زمین و زمان در صفحات روزنامه ها به هم دوخته می شود و کسی هم به دنبال اینکه این رفتارها حاصل تعهد اخلاقی و باشگاه است یا مسائل دیگر کار ندارد اما آیا به همین اندازه مطالب خوب، سازنده و حرف حساب در همین صفحات رسانه ها دیده می شود؟

وی ادامه داد: دوستی به من گفته که قرارداد مسی با باشگاه بارسلونا 350 صفحه است که حتی زمان استراحت و رفت و آمد این بازیکن در آن قید شده، چه کسی سراغ این موضوع و اینکه چرا چنین سازو کاری در فوتبال ایران وجود ندارد رفته است؟ بنابراین بجای دنبال مقصر گشتن باید مشکل را پیدا کنیم.

ناظمی درباره اینکه چرا تشکل های رسانه ای نمی توانند رابطه بین رسانه ها و مدیران را اصولی کنند گفت: اگر منظورتان انجمن روزنامه نگاران ورزشی است در 5 سالی که عضو هیات مدیره آن بودم به غیر از یک ماه اخیر اصلا در جریان فعالیت های آن نبودم و کافی است کارآیی کارت این انجمن را با کارت انجمن مشابه در ترکیه مقایسه کنید.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که دادکان از فدراسیون فوتبال برکنار شده بود و علی آبادی از رسانه ها خواسته بود با او مصاحبه نکرده و محدودش کنند، مصاحبه ای با دادکان در رادیو گفت و گو داشتم، نکته جالب آنکه رئیس انجمن ورزشی نویسان بجای دفاع از آزادی بیان این مدیر محدود شده علیه من در سایت سازمان تربیت بدنی مطلب نوشت.

ناظمی درباره حضور خبرنگاران در کمیته رسانه فدراسیون های ورزشی گفت: روزنامه نگار یا خبرنگاری که روابط عمومی یا عضو رسانه ای یک فدراسیون شد دیگر چگونه می تواند مستقل باشد؟ بی تردید باید تابع باشد و استقلال رسانه ای این افراد زیر سوال می رود. امیدوارم این حرف ها کسی را نرنجاند و من درباره آنها حاضر به مناظره هستم.

وی در پایان بار دیگر تصریح کرد: پیدا کردن مشکلات، سپس یافتن بحران های شخصیتی و تفکرات غیر منطقی و در نهایت استفاده از مدیران متخصص تنها راه پایان این دور باطل مشکلات در ورزش کشور است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.