خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 36112
Share
با ظرفیت تولید 162 مگاوات برق؛

واحد سوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر به بهره‌برداری رسید

ظرفیت تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر با بهره‌برداری از واحد سوم بخش گاز با توان 162 مگاوات، به بیش از 486 مگاوات رسیده است.

ظرفیت تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر با بهره‌برداری از واحد سوم بخش گاز با توان 162 مگاوات، به بیش از 486 مگاوات رسیده است.
نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع شامل توربین های بخار و گازی است؛ ژنراتور توربین گازی، برق تولید می کند و همزمان، انرژی حرارتی تلف شده از توربین گاز (توسط محصولات احتراقی) برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار استفاده و به این ترتیب برق اضافی تولید می شود. با ترکیب کردن این دو، سیکل بهره وری نیروگاه افزایش پیدا می کند.
به نوشته تارنمای وزارت نیرو، نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر در قالب چهار واحد گازی از مجموعه طرح 6 هزار مگاوات نیروگاه گازی (فاز دوم) توسط دولت در استان خوزستان برای تامین برق با پیشرفت فیزیکی 84 درصد در حال ساخت بوده و اینک واحد سوم آن به ظرفیت 162 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، واحد چهارم پیش از زمان اوج مصرف برق (پیک بار) سال آینده (تابستان) وارد مدار برق کشور می شود.
ظرفیت بخش گاز نیروگاه 648 مگاوات است و یک پُست فشارقوی به ظرفیت 230 کیلوولت، برق تولیدی از نیروگاه را به شبکه منتقل می‌کند.
برای تامین سوخت این نیروگاه در زمان کمبود گاز، سه مخزن هر یک به ظرفیت 20 هزار مترمکعب برای ذخیره گازوییل تعبیه و طراحی شده‌ است که سوخت نیروگاه تا 45 روز تامین می شود.
نیروگاه سیکل ترکیبی ماهشهر با هدف توسعه تولید برق کشور، پاسخگویی به رشد مصرف منطقه‌ و استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور در 15 کیلومتری شهر ماهشهر در زمینی به مساحت نزدیک به یکصد هکتار واقع شده است.
پیمانکار اصلی این طرح شرکت «مپنا» و بیشتر تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل است.
با راه‌اندازی این واحد نیروگاهی، میزان برق تولید شده امسال شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در کشور به یک هزار و 802 مگاوات رسید.
واحد دوم بخش گاز این نیروگاه همزمان با گرم ترین روزهای تابستان و اوج گیری مصرف برق در چهاردهم تیرماه امسال به بهره برداری رسیده بود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.