خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر : 35247
Share

سرآمدان بخش "کشاورزی" خوزستان شناسایی می‌شوند

اولین جلسه شورای علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و بنیاد نخبگان خوزستان با بررسی نحوه شناسایی سرآمدان حوزه کشاورزی استان در محل سالن جلسات این دانشگاه در شهرستان ملاثانی برگزار شد.

اولین جلسه شورای علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و بنیاد نخبگان خوزستان با بررسی نحوه شناسایی سرآمدان حوزه کشاورزی استان در محل سالن جلسات این دانشگاه در شهرستان ملاثانی برگزار شد.
دکتر علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان استان در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه رامین یکی از دانشگاه‌های تخصصی کشور است، به شناسایی سرآمدان جوامع مختلف نخبگانی اشاره و اظهار کرد: سرآمدان بخش آب و صنعت در یک کارگروه مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته‌اند؛ امسال نیز 2 آیین نامه بخش کشاورزی و علوم قرآنی‌دینی در دستور کار قرار می‌گیرد که با توجه به اینکه متولی بخش کشاورزی از دیدگاه علمی و تخصصی در استان، دانشگاه رامین خوزستان است، باید با تشکیل کارگروه مشترک میان بنیاد و دانشگاه رامین، شناسایی سرآمدان این حوزه طبق آیین‌نامه خاص این بخش انجام شود.
وی افزود: خروجی کارگروه مشترک این است که سرآمدان شناسایی‌شده بخش کشاورزی می‌توانند در کنار افراد دانشگاهی قرار بگیرند و یک کارگروه تخصصی تشکیل و طرح کلان ملی انجام دهند. اگر قرار است در حوزه کشاورزی طرحی واگذار شود، به دانشگاه تخصصی استان داده می‌شود، به همین دلیل بنیاد نخبگان آمادگی دارد تا آیین‌نامه‌های مربوط به آن را تنظیم کند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به جایزه شناسایی، هدایت و حمایت از سرآمدان دانشگاهی، گفت: برای افرادی که درجه استادتمامی دارند و دانشیارانی که می‌توانند امتیازاتی را برای استادی کسب کنند، در چهار ساحت آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی در بنیاد نخبگان جایزه تعیین شده است که فراخوان این جایزه، در سامانه اطلاع‌رسانی بنیاد (سامانه ثریا) اعلام می‌شود.
زراسوندی با ابراز امیدواری از اینکه اساتید از امتیازات لازم برای استاد سرآمد استفاده کنند، افزود: استاد سرآمد جوایز بسیار ویژه‌ای دارد که تا به حال به یک دانشجو از دانشگاه شهید چمران اهواز داده شده است. سهمیه این جوایز را برای پهنه مشخص می‌کنند و استان خوزستان همراه با استان‌هایی همچون کهگیلویه، فارس، بوشهر هرمزگان و کرمان در پهنه خلیج‌فارس قرار می‌گیرد.
وی در عین حال عدم مشارکت سرآمدان در این نوع طرح و برنامه‌ها را یک عارضه دانست و با ابراز امیدواری از اینکه دانشگاه رامین این مشارکت را داشته باشد، به تشریح فعالیت‌های بنیاد نخبگان در راستای علم و فناوری در خوزستان پرداخت و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، 13 ستاد دارد که می‌توان بسیاری از طرح‌ها را در قالب این ستادها به انجام رساند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان اینکه از محل ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، طرح‌های کلان ملی اجرا می‌شود، اظهار کرد: طبق مصوبه‌ای که در استان موجود است اگر هر استان برای اجرای هر طرح کلان ملی منتج به فناوری 50 درصد اعتبار بگذارد، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم 50 درصد از این اعتبار را تقبل می‌کند.
زراسوندی گفت: بنیاد ملی نخبگان تمایلی به اجرای خرده طرح‌های پژوهشی ندارد و طرح‌های کلان مورد تأیید این بنیاد است که در خوزستان، بنیاد می‌تواند برای اجرای این طرح‌ها به‌عنوان رابط یا ناظر ستادها و یا برگزارکننده ورک‌شاپ‌ها، اقداماتی انجام دهد.
وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی بنیاد نخبگان، شناسایی، پایش و توانمندسازی جوامع مختلف نخبگانی است، گفت: 12 جامعه آماری به‌صورت آیین‌نامه‌ای تحت پوشش بنیاد نخبگان است. اساتید نمونه، اساتید شامخ و برجسته، دانشجویانی که به روش‌های مختلف امتیاز کسب می‌کنند، نفرات برگزیده ‌دانشگاه‌ها، جشنواره‌های خوارزمی، فارابی‌، رازی، رویش، برگزیدگان قرآنی و برگزیدگان جشنواره‌های بین‌المللی ازجمله جوامع نخبگانی هستند که تحت پوشش بنیاد قرار می‌گیرند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان افزود: رویکرد بنیاد نخبگان در دولت قبل به این شکل بود که فرد عضو بنیاد می‌شد و از تسهیلات این نهاد استفاده می‌کرد اما اینکه فرد ماندگاری نخبگانی دارد یا خیر، تفاوتی نداشت؛ در حال حاضر آیین‌نامه‌ها تغییر کرده و بنیاد عضو ندارد بلکه افراد برای یک‌سال تحت پوشش قرار داده می‌شوند و طبق آیین‌نامه‌های جدید، ماندگاری نخبگانی فرد مورد اهمیت است و باید شاخص‌های نخبگانی را برای سال آینده هم اخذ کند.
زراسوندی توضیح داد: بر این اساس مجموعه‌ای از برنامه‌های خاص به‌صورت جوایز برای افراد تحت پوشش تعریف ‌شده است. برخی جوامع نیز طبق اختیار بنیاد شناسایی می‌شوند؛ همچنین باید دانش‌آموزان سرآمد را شناسایی و توانمندسازی کنیم که در این زمینه طرح شهاب در مدارس در حال اجرا است. سال گذشته به بنیاد اختیار داده شد که تعداد 250 نفر از جوامع مختلف نخبگانی شناسایی شوند که این شناسایی در جلسات شورای علمی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: بنیاد نخبگان یک شورای علمی در کشور دارد و به تبع آن در استان نیز این شورا فعال است و از اعضای حقیقی و حقوقی با ریاست استاندار تشکیل می‌شود؛ کارگروه‌های تخصصی ذیل این شورا هستند که نباید دچار روزمرگی شوند و معضلات بومی استان‌ها در اتاق فکر این کارگروه‌ها که اجتماع سرآمدان هر حوزه در استان است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: تمام تصمیم‌سازی‌ و رویکردهای علمی از طریق این کارگروه به مسئولان اجرایی استان انتقال داده می‌شود؛ به‌طور مثال 2 کارگروه تخصصی مختلف در حوزه آب و صنایع استان تشکیل شد و مورد پذیرش بنیاد ملی قرار گرفت تا هم به‌عنوان اتاق فکر عمل کنند و هم سرآمدان این حوزه‌ها را شناسایی کنیم، ضمن اینکه این کارگروه‌ها اجازه دارند طرح‌های کلان ملی را نیز اجرا کنند.
در این نشست همچنین دکتر عطاءاله سیادت رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و جمعی از اساتید این دانشگاه در خصوص دانشجویان پسادکتری و آیین‌نامه‌های این بنیاد به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.