کد خبر : 40024

آرامگاه قیصر امین پور ، ظرفیتی گردشگری در گتوند

آرامگاه زنده یاد دکترقیصر امین پور شاعر غزلسرای ایران به ظرفیتی گردشگری در گتوند تبدیل شده و در تمام ایام سال میزبان گردشگران و فرهنگ دوستان از سراسر کشور است.

آرامگاه زنده یاد دکترقیصر امین پور شاعر غزلسرای ایران به ظرفیتی گردشگری در گتوند تبدیل شده و در تمام ایام سال میزبان گردشگران و فرهنگ دوستان از سراسر کشور است.
آرامگاه قیصر شعر انقلاب در مرکز شهرستان گتوند از نمادهای فرهنگی استان خوزستان است که در ایام سال پذیرای گردشگران و دوستداران فرهنگ و شعر و ادب از سراسر کشور می باشد.
بنای یادبود آرامگاه قیصر امین پور در هشتمین سالگرد درگذشت این شاعر گرانقدر با زیربنای 2 هزار و 200 متر مربع با صرف اعتباری افزون بر 4،5 میلیارد ریال در مرکز شهرستان گتوند افتتاح شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این آرامگاه گفت: معماری بنای آرامگاه قیصر توسط حسین خسروجردی طراح مطرح کشوری که از دوستان قیصر بود ساخته شده و بصورت بسیارزیبا و تلفیقی از معماری ایرانی اسلامی و برگرفته از شخصیت و آثار این هنرمند فقید بنا شده است.
یعقوب نگهداری افزود: سنگ مزار قیصر بصورت دایره ای و بر روی سنگ قبر آن گنبدهایی با دو اندازه بزرگ و کوچک بنا شده است و این گنبدها با کاشی کاری های سبز- فیروزه ای پوشیده و بر روی این کاشی کاری اشعار این شاعر مزین شده است.
وی ادامه داد: طراح این بنای زیبا، سنگ قبر قیصر را به مرواریدی تشبیه کرده بود، که در صدف بنای گنبدی آرامگاه است و این مدور بودن قبر، تشبیه قیصر به مروارید است.
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گتوند اضافه کرد: تالار روباز اجرای شعرخوانی و نمایش ،آجر فرش، حوض های آب،گره های اسلامی دیوارهای آرامگاه و رواق ها برجذابیت این بنای یادبود افزوده،که همه نشانه هایی از اصالت ایرانی،اسلامی و هنری قیصر دارد.
نگهداری گفت:درجوار آرامگاه قیصر، مقبره زیبای چهار شهید گمنام گتوند و همچنین پارک گلستان قرار دارد که خود این اماکن هم بر تنوع فرهنگی و طبیعی اطراف آرامگاه افزوده است.
وی ادامه داد: اجرای برنامه های فرهنگی هنری از سوی نهادهای فرهنگی و انجمن ها زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گتوند از جمله انجمن شعر قیصر برای دوستداران این شاعر فقید از مهمترین برنامه های اجرا شده در این مجموعه فرهنگی است که همواره با استقبال گردشگران و دوستداران شعر و ادب فارسی در مناسبت های مختلف در ایام سال روبرو می شود.
قیصر امین‌پور، شاعر و استاد فقید دانشگاه، از مؤسسان حوزه هنری و دفتر شعر جوان و در دوره ایی دبیر شعر هفته‌نامه سروش و سردبیر ماهنامه‌ ادبی - هنری سروش بود.
قیصر یکی از برجسته ترین شعرای معاصر ایران است که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت درگذشت او نوشت: 'با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه انقلاب دکتر قیصر امین‌پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می‌رفت، او و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست.'
امین پور متولد دوم اردیبهشت ماه 1338گتوند، پس از مصدوم شدن در حادثه رانندگی در سال 1378 ، بامداد سه‌شنبه هشتم آبان 1386 در بیمارستان دی تهران در گذشت و در زادگاهش گتوند خوزستان به خاک سپرده شد.
تنفس صبح و در کوچه آفتاب (1363)، آینه های ناگهان (1372)، گل ها همه آفتابگردانند (1380) و دستور زبان عشق (1386) از مجموعه های شعر قیصر هستند. توفان در پرانتز (نثر ادبی) و منظومه ظهر روز دهم (برای نوجوانان) (1365)، سنت و نوآوری در شعر معاصر (1383) و شعر و کودکی (1386)، از دیگر آثار این شاعر نام آشناست. قیصر امین پور در سال 1367 از موسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیمایوشیج موسوم به مرغ آمین بلورین را دریافت کرد، وی همچنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.