کد خبر : 40013

کتانباف: تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی و آموزش شهروندی 2 اولویت مهم شهرداری اهواز در سال 1397

شهردار اهواز تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی و آموزش شهروندی را 2 اولویت مهم شهرداری کلانشهر اهواز در سال 1397 عنوان کرد و گفت:لازمه توسعه متوازن و پایداری شهر اهواز استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهری و جلب مشارکت مردم در ساختن شهراست.

شهردار اهواز تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه امور فرهنگی و آموزش شهروندی را 2 اولویت مهم شهرداری کلانشهر اهواز در سال 1397 عنوان کرد و گفت:لازمه توسعه متوازن و پایداری شهر اهواز استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهری و جلب مشارکت مردم در ساختن شهراست.
ایرنا منصور کتانباف نصب در نخستین نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی شهرداری اهواز افزود:اگر بتوانیم مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر اهواز را به گونه ای تبیین کنیم و با اعتماد سازی ، مشارکت معنادار مردم را در مدیریت شهری بالا ببریم اداره امور شهر با هزینه های کمتر امکان پذیر خواهد بود و شاخص ها شهری بهبود می یابد.
وی یکی از مشکلات شهر اهواز را پروژه هایی دانست که از سه سال از زمان شروع آنان گذشته است و هنوز به سرانجام نرسیده اند عنوان کرد و افزود:اگر بتوانیم منابع این پروژه ها را تامین کنیم در سال 1397 همه آنان را به سرانجام خواهیم رساند.
شهردار اهواز که تابستان امسال با اکثریت آرای اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب شد با بیان اینکه همه هزینه های شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی از منابع درآمد عمومی تامین شده و طبق قانون امسال یک ریال از بودجه دولتی استفاده نشده است افزود: تنها راه تامین هزینه های شهرداری اهواز ، اتکا به منابع پایدار درآمدی از جمله عوارض نوسازی و پسماند و صدور پروانه های ساختمانی و عوارض آلایندگی صنایع به خصوص نفت است.
وی البته به این موضوع اشاره کرد که دولت امسال 540میلیارد برای ادامه پروژه قطار شهری اهواز اختصاص داد ولی هنوز این مبلغ پرداخت نشده است.
کتانباف بیان کرد در حوزه اهواز روزانه یک میلیون بشکه نفت خام تولید می شود که در سال های اخیر عوارض آن به صورتی که در قانون به آن تصریح می کند دریافت نشده است.
شهردار اهواز گفت: تنها انتظار شهرداری اجرای دقیق قانون در مورد حقوق شهرداری است که به انحاء تاکنون مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده که نتیجه آن عقب افتادگی شهر اهواز از شاخص های شهری و عدم برخورداری شهروندان از حقوق شهروندی و مدنی است.
350هزار نفر از جمعیت اهواز از حداقل امکانات شهری بی بهره هستند
شهردار اهواز در این نشست هم اندیشی که با انبوهی از پرسش ها ، انتقادات ، پیشنهاد ها ، کم کاری شهرداری در حوزه های مختلف و نابسامانی و ناپایداری در مدیریت شهری از سوی اصحاب رسانه رو به رو شد گفت: شهر اهواز یک میلیون و 200هزار نفر جمعیت دارد که 350هزار نفر آن در حاشیه ها و نقاط پیرامونی ساکن هستند و از حداقل امکانات شهری و زیرساختی بی بهره هستند و این یکی از چالش های مهم مدیریت شهری است.
وی گفت: تنها در بخش زیرسازی معابر و خیابان های مناطق حاشیه ای و پیرامونی اهواز به 10هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است در حالی که کل بودجه شهرداری اهواز در سال 1395 چیزی حدود 6 هزار و 400میلیارد ریال بود.
شهردار اهواز گفت: تنها در سال گذشته از محل درآمدهای شهرداری یک هزار و 500میلیارد ریال را در بخش جمع آوری پسماند و نگهداری و توسعه فضای سبز اهواز هزینه شده که این رقم با توجه به تورم موجود هر سال افزایش می یابد.
کتانباف نصب در ادامه نگاه عدالت محور به همه نقاط شهری به گونه ای که همه شهروندان بتوانند از زیرساخت ها و حداقل امکانات شهری مناسب بهره مند شوند را از رویکردهای شهرداری اهواز بیان کرد و افزود: برای رسیدن به شهری با متوسط شاخص های عمران شهری ، رفاهی و تفریحی ، لازم است همه شهروندان ، دستگاههای اجرایی و صنایع ترغیب شوند که حقوق قانونی خود را بپردازند تا شهرداری قادر باشد به نیازهای روزافزون این کلانشهر که تنها متکی به درآمدهای عمومی است پاسخ دهد که نقش رسانه ها در این مورد می تواند بسیار اثر گذار و تعیین کننده باشد.
نیاز 50هزار میلیارد ریالی شهرداری برای فراهم کردن حداقل های نیازهای شهری مردم
شهردار اهواز گفت: برای فراهم کردن حداقل های نیازهای شهری در بخش های مختلف از جمله توسعه فضای سبز ، توسعه مراکز تفریحی و ورزشی ، بازارچه ها ، توسعه شکبه حمل و نقل عمومی ، تکمیل پروژه های نیمه تمام ، توسعه جاده ساحلی به سمت شیبان و ادامه جاده ساحلی به سمت شهر کوت عبدالله و تامین نیازهای شهروندی به 50هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که حداقل (کف) نیاز مالی شهرداری 20هزار میلیارد ریال است.
وی جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و فروش املاک را یکی از منابع درآمدی که می تواند بخشی از منابع شهرداری را تامین کند عنوان کرد و افزود: جذب سرمایه گذاران داخلی با این حجم سیاه نمایی که در باره اهواز به خصوص طرح اینکه گفته می شود 'شهر اهواز آلوده ترین شهر جهان است' و یا استفاده از واژه های غیرفرهنگی در رسانه ها همچون 'کلان روستای اهواز' بسیار سخت و غیر ممکن است از این رو معتقدم باید داشته ها و ظرفیت های اجتماعی و طبیعی منطقه را به صورت منطقی و صحیح طرح کنیم تا مثل کلانشهرهایی همچون اصفهان و شیراز بتوانیم سرمایه گذار خصوصی را جذب تا عقب ماندگی های این شهر را در شاخص های شهروندی تا حدودی جبران کنیم.
فروش 3هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت عمومی برای طرح های عمران شهری اهواز
شهردار اهواز در این نشست از برنامه فروش سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت عمومی برای اجرای طرح های زیربنایی و توسعه شهری اهواز خبر داد.
کتانباف نصب افزود:با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، مجوز فروش این اوراق صادر شده که امیدواریم به زودی فروش اوراق را برای شتاب بخشی به روند اجرایی طرح های عمرانی به خصوص قطار شهری شروع کنیم.
وی گفت: در صورت فروش این میزان اوراق ، قطعه اول قطار شهری اهواز به طول 6 کیلومتر که بیشتر سفت کاری آن نیز به اتمام رسیده را تا 18ماه آینده به مرحله افتتاح برسانیم.
نیاز 700میلیون دلاری برای اتمام کامل پروژه قطار شهری اهواز
کتانباف گفت: برای تکمیل پروژه قطار شهری که عملیات اجرایی آن از سال 1385 شروع شده به تخصیص 700میلیون دلار یا معادل ریالی آن نیاز داریم.
وی انتقاد از روند کند عملیات قطاری شهری(مترو) اهواز را به جا توصیف کرد و افزود: ناکافی بودن اعتبار ، تحریم ها و مشکل مدیریتی را از عوامل کندی پروژه قطار شهری اهواز عنوان و ابراز امیدواری با رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها و افزایش سهم اعتباری دولت بتوانیم در سال 1397 گام های خوبی برای تحرک بخشیدن به روند اجرای قطار شهری برداریم.
کتانباف ، بخشی از مشکل ترافیک و آلودگی هوا در اهواز را عدم بهره برداری به موقع از قطار شهری عنوان کرد.
تعدادی از اصحاب رسانه در این نشست دغدغه ها ، انتقادها ، پیشنهادها و طرح های خود را در خصوص مدیریت بهتر شهری و رهایی از چالش های موجود بیان کردند.
ضرورت زیباسازی فضای شهری اهواز ، بهسازی ورودی های شهر ، توسعه فضای سبز ، ضرورت نظارت بر طرح های عمرانی و زمان بندی اجرای پروژه ها ، کم رنگ شدن مسایل فرهنگی و اجتماعی ، استفاده از مدیران کارآمد ، استفاده از تجارب ارزشمند دیگر شهرهای بزرگ در اهواز از طریق حضور مدیران شهرداری ها در شهرهای موفق در عمران شهری ، ساماندهی نیروهای انسانی ، ناکافی بودن فضاهای ورزشی و تفریحی ، آلودگی هوا و بهره گیری از فضاهای تفریحی در ساحل کارون ، عدم به کارگیری مدیران ناکارآمد و فاسد در بدنه اصلی شهرداری و رسیدگی به مناطق حاشیه ای را از جمله انتقادها و پیشنهادهای اصحاب رسانه بیان کرد.
کتانباف از سال 1388 تا 1392به مدت چهار شهردار اهواز بود.