کد خبر : 39981

کنارکوهی: معدوم‌سازی 14 میلیون قطعه طیور بیمار در کشور / تشکیل ستاد مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: یک معضل بسیار بزرگ در سطح شهرهای خوزستان وجود مرغ زنده در بازارها و همچنین پرندگان شکار شده است که می‌توانند به طور مستقیم موجب انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: یک معضل بسیار بزرگ در سطح شهرهای خوزستان وجود مرغ زنده در بازارها و همچنین پرندگان شکار شده است که می‌توانند به طور مستقیم موجب انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان شوند.
دکتر مصطفی کنارکوهی در هفتمین جلسه شورای سلامت استان اظهار کرد: امسال 52 کشور در جهان درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و همگی از تبعات تداخل ویروس آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای پرندگان آگاه هستیم
وی افزود: امسال شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان زودتر آغاز شده و در حال حاضر 14 استان در کشور درگیر این بیماری هستند.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اهمیت ریشه‌کنی این بیماری گفت: دستورالعمل سازمان دامپزشکی در این خصوص انهدام طیور درگیر بیماری است تا بروز خطرات اقتصادی در مرغ‌داری‌ها و همچنین احتمال انتقال بیماری به انسان‌ها به حداقل برسد.
کنارکوهی بیان کرد: تاکنون معدوم‌سازی طیور درگیر بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور از مرز 14 میلیون قطعه گذشته است که عمدتا طیور تخم‌گذار بوده‌اند.
وی با اشاره به استان‌های درگیر آنفلوآنزای پرندگان گفت: استان‌های البرز، تهران، قزوین، آذربایجان شرقی و لرستان از جمله استان‌های درگیر این بیماری هستند و سرعت انتشار آنفلوآنزای پرندگان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: هرچند بلافاصله پس از انهدام 14 میلیون قطعه طیور بیمار، طیور جایگزین این پرندگان در مرغداری‌ها قرار داده شد ولی تبعاتی نشان داد و احتمالا با چالش‌هایی در قیمت بازار و تأمین فراورده‌های مربوطه داشته باشیم.
کنارکوهی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مایحتاج خوزستان در بخش طیور از استان‌های چهارمحال بختیاری و اصفهان تأمین می‌شود که متأسفانه این استان‌ها نیز درگیر بیماری آنفلوآنزای پرندگان هستند.
وی گفت: در استان خوزستان طبق پایش‌های طیور صنعتی و سنتی تاکنون گزارشی از وقوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده ولی این به معنی این نیست که احتمال درگیر شدن با این بیماری در خوزستان وجود ندارد و هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان بیشتر می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: ایجاد پست‌های قرنطینه برای جلوگیری از ابتلای پرندگان به آنفلوآنزا با توجه به تغییراتی که در سطح راه‌ها و ورودی‌های استان خوزستان ایجاد شده، کمی مشکل است ولی درخواست کرده‌ایم که نیروهای انتظامی و پلیس راهور کمک کنند و تردد هرگونه نهاده‌های دامی و طیور زنده را کنترل کرده و به مراکز دامپزشکی ارجاع دهند.
کنارکوهی گفت: یک معضل بسیار بزرگ در سطح شهرهای خوزستان وجود مرغ زنده در بازارها و همچنین پرندگان شکار شده است که می‌توانند به طور مستقیم موجب انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان شوند.
وی افزود: پرونده‌های زیادی در این خصوص تشکیل شده ولی تاکنون شاهد جمع‌آوری مرغ زنده از بازارها نبوده‌ایم.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: مرغ‌داری‌هایی که اقدام به پرورش مرغ می‌کنند باید از انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان جلوگیری کنند. یکی از اقدامات مهم جهت جلوگیری از انتقال این بیماری به خوزستان کنترل تردد محموله‌های طیور است زیرا یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری است.
کنارکوهی تصریح کرد: ستاد مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در استان خوزستان تشکیل و در برخی شهرستان‌ها فعال شده و لازم است در شهرستان‌های دیگر نیز فعال شود.