کد خبر : 39655

وقتی نماینده سابق مجلس هم در تالاب هورالعظیم پرنده شکار می‌کند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان در تالاب‌ها گفت: یک ماه و نیم است که در تالاب هورالعظیم خیمه زده‌ایم و روزانه با سه شیفت به درون آب می‌رویم تا بتوانیم از صید پرندگان جلوگیری کنیم. با چنین وضعیت و با سرمای این فصل محیط‌بانان با این لباس ساده تا گردن به زیر آب می‌روند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان در تالاب‌ها گفت: یک ماه و نیم است که در تالاب هورالعظیم خیمه زده‌ایم و روزانه با سه شیفت  به درون آب می‌رویم تا بتوانیم از صید پرندگان جلوگیری کنیم. با چنین وضعیت و با سرمای این فصل محیط‌بانان با این لباس ساده تا گردن به زیر آب می‌روند.
حسن آقاشیرمحمدی با اشاره به صید غیرمجاز پرندگان مهاجر در اطراف تالاب ها و آبگیرهای خوزستان اظهار کرد: در هر کشوری بر اساس قانون با متخلفین برخورد می‌شود با این وجود ما در کشورمان که دارای چنین وضعیت اقتصادی و مشکلات فراوانی است، انتظار داریم که متخلفین وجود نداشته باشد.
وی افزود: متخلفین با ماشین‌های مدل بالا جهت شکار پرندگان به مناطق اطراف تالاب‌های خوزستان می‌آیند و محیط‌بانان ما باید با خودروهای غیرایمن این افراد را تعقیب کنند. آیا با چنین وضعیتی توانایی دستگیری این متخلفین را دارند؟
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: قایق اداره حفاظت محیط زیست توانایی ورود به هر مکانی را ندارد ولی قایق متخلفین به هر جایی وارد می‌شود و این امر موجب شده نتوانیم متخلفین را تعقیب کنیم.
آقاشیرمحمدی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم منبع عظیم تامین‌کننده پرندگان فروشی در بازار "کیان" اهواز است، گفت: در حال حاضر حدود یک ماه و نیم است که در تالاب هورالعظیم خیمه زده‌ایم و روزانه با سه شیفت  به درون آب می‌رویم تا بتوانیم از صید پرندگان جلوگیری کنیم. با چنین وضعیت و با سرمای این فصل محیط‌بانان با این لباس ساده تا گردن به زیر آب می‌روند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: با این وجود نه حق و حقوق محیط‌بانان داده شده است و نه وسیله نقلیه ایمن در اختیار محیط‌بانان قرار داده‌اند.
آقاشیرمحمدی با انتقاد از عدم حمایت مسئولین گفت: سه ماه از تیراندازی به محیط‌بانان ما نگذشته است که یک تیر مستقیم هم به من نیز شلیک شده است و هیچ کسی از ما حمایت نمی‌کند.
وی افزود: همه وسایل و تجهیزات اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مربوط به 15 سال پیش است و در واقع محیط زیست از نظر لجستیک بسیار ضعیف شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: کمبود نیرو و خودرو یکی از مشکلات اصلی ما است ولی با این وجود یک پایگاه در تالاب هورالعظیم راه‌اندازی کرده‌ایم و نیروهایی از شهرستان‌های مختلف برای کاهش میزان صید پرندگان به صورت شبانه روزی مشغول به کار هستند.
آقاشیرمحمدی گفت: ما با این کمبود نیرو و تجهیزات نمی‌توانیم همه مناطق را پوشش دهیم ولی نیروها تا پای جان و با ابزارهای فرسوده پای کار آماده‌اند.
وی با اشاره به فروش پرندگان غیرمجاز در بازار کیان اهواز گفت: مشکلات اقتصادی موجب شده که مردم بیشتر به سمت شکار پرندگان بروند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و به مسأله کاهش بیکاری پرداخته شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه فروشندگان غیرمجاز پرندگان قشر ضعیف و زنان هستند، عنوان کرد: در بازار "کیان" اهواز حتی یک مرد که فروشنده غیرمجاز پرنده باشد وجود ندارد و تنها زنان مسن به این کار می‌پردازند و در صورت برخورد با این فروشندگان، نیروهای ما مورد حمله فیزیکی قرار می‌گیرند.
آقاشیرمحمدی عنوان کرد: در یک و نیم ماه اخیر حدود 30 نفر از شکارچیان غیرمجاز را دستگیر کرده‌ایم و 39 دامگاه در تالاب‌های خوزستان تخریب شده ولی تا یک دامگاه را تخریب می‌کنیم می‌بینیم که دامگاه دیگری ایجاد شده است.
وی افزود: علاوه بر بازار کیان اهواز، در بازار عبدالحمید اهواز، سوسنگرد و ورودی شادگان نیز فروش پرندگان انجام می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به عدم جمع‌آوری فروشندگان توسط محیط‌بانان از بازارها گفت: آیا تاکنون نیروی انتظامی و شهرداری توانسته‌اند این افراد را جمع‌آوری کنند؟
آقاشیرمحمدی با بیان اینکه گاهی اوقات حتی برخی از افراد معروف و مقامات هم اقدام به شکار غیرمجاز می‌کنند، گفت: چندی پیش یکی از نمایندگان سابق خوزستان در مجلس در حال شکار غیرمجاز پرنده در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است که این جای تأسف دارد.