کد خبر : 39523

محیط‌بانان خوزستانی آموزش روزنامه‌نگاری محیط زیست می‌بینند

نخستین کارگاه روزنامه‌نگاری محیط زیست ویژه محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان چهارشنبه هفته‌ جاری به مدت یک‌ روز در اهواز برگزار می‌شود.

نخستین کارگاه روزنامه‌نگاری محیط زیست ویژه محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان چهارشنبه هفته‌ جاری به مدت یک‌ روز در اهواز برگزار می‌شود.
دکتر زینب شریفی، مدرس روزنامه‌نگاری در خصوص اهداف این کارگاه آموزشی، اظهار کرد: نوشتن به زبان ساده و عمومی مهارتی است که برای هر فرد _در هر شغلی که باشد_ امتیاز محسوب می‌شود. پزشکی که می‌تواند بنویسد و مردم را آگاه کند، دانشمندی که بتواند به زبان عامه مردم دانسته‌های خود را انتقال دهد و محیط‌بانی که بتواند رخدادها، تجربیات و دانسته‌های خود را در مورد محیط زیست به شهروندان انتقال دهد، مسلما در امر اطلاع‌رسانی موفق‌تر و موثرتر خواهند بود.
وی ادامه داد: برای مثال محیط‌بانی از استان قم در شبکه‌های اجتماعی تجربیات روزمره خود را به اشتراک می‌گذارد و با خبرنگاران سراسر کشور نیز ارتباط دارد. اطلاعاتی که تاکنون این محیط‌بان از طبیعت پیرامون خود به مخاطبان انتقال داده، تاثیرگذارتر از مطالعه چند جلد کتاب در مورد محیط زیست بوده و موجب ترغیب مردم به حفاظت از محیط زیست شده است.
این مدرس دانشکده خبر اهواز عنوان کرد: به طور کلی کارگاه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست برای دو طیف یا گروه برگزار می‌شود. گروه نخست خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای ناآشنا با دانش محیط زیست هستند که برای این گروه، کارگاه‌های تخصصی روزنامه‌نگاری محیط زیست برگزار می‌شود.
شریفی بیان کرد: گروه بعدی، ‌کارشناسان و فعالان محیط زیست هستند که با وجود داشتن اطلاعات و دانش محیط زیستی، مهارت نوشتن و خبرنویسی در حوزه محیط زیست را ندارند. محیط‌بانان یک دسته از این گروه را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: اگر محیط‌بانان آموزش‌های لازم را در زمینه خبرنویسی یا روزنامه‌نگاری محیط زیست کسب کنند و به تبع بتوانند اطلاعات و وقایع پیرامون خود را به زبان ساده و عمومی در اختیار مردم قرار دهند، به حفظ محیط زیست و ارتقای فرهنگ محیط زیست کمک می‌شود.
این فعال محیط زیست ادامه داد: در همین راستا نخستین کارگاه مقدماتی روزنامه‌نگاری محیط زیست ویژه محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، روز چهارشنبه هفته جاری با حضور حداقل 60 نفر برگزار می‌شود که فاز اول کارگاه‌های روزنامه‌نگاری محیط زیست برای محیط‌بانان و کارشناسان این اداره است.
شریفی افزود: در فاز دوم، کارگاه‌های تخصصی به تناسب حوزه فعالیت محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار خواهد شد و با توجه به حوزه اطلاع‌رسانی در مناطق چهارگانه «دریا، سواحل و خوریات»، «دشت»، «جنگل و کوهستان»، و «تالاب‌ها» به طور عملی‌تر برگزار می‌شوند.
وی اظهار کرد: انتقال اطلاعات از طریق محیط‌بانان و کارشناسان محیط زیست به شهروندان و به ویژه مخاطبان خوزستانی که به طور مدام با در حال دست و پنجه نرم‌ کردن با چالش‌های زیست‌محیطی هستند، می‌تواند به ارتقای سواد زیست‌محیطی مردم کمک کند و این به دست نمی‌آید مگر با فراگیری مهارت و توانایی نوشتن به زبان ساده و یادگیری شیوه‌های اطلاع‌رسانی.