کد خبر : 39101

شریعتی: زیرساخت‎های ایجاد شهر هوشمند در اهواز مهیا است

استاندار خوزستان گفت: زیرساخت ‎ های لازم برای هوشمند شدن شهر اهواز فراهم است و با توجه به این موضوع، توقع این است که روند اجرایی عملیاتی موضوع به سرعت انجام شود و پروژه شهر هوشمند اهواز به سرانجام برسد.

استاندار خوزستان گفت: زیرساخت ‎ های لازم برای هوشمند شدن شهر اهواز فراهم است و با توجه به این موضوع، توقع این است که روند اجرایی عملیاتی موضوع به سرعت انجام شود و پروژه شهر هوشمند اهواز به سرانجام برسد.
دکتر غلامرضا شریعتی در جلسه شهر هوشمند اهواز که سه شنبه شب در استانداری خوزستان و با حضور شهردار اهواز، اعضای شورای شهر، مدیران کل دستگاه ‎ های اجرایی استان، مسئولان دانشگاه شهیدچمران و مدیرعامل شرکت ایرانسل برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته قریب به 18 تفاهمنامه در حضور بنده، دکتر واعظی وزیر وقت ارتباطات، دکتر ربیعی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی و شرکت‎های مختلف منعقد شد که در این میان بخشی از این تفاهمنامه‎ها عملیاتی و اجرایی شدند و بخشی دیگر نیز با تاخیر مواجه شدند.
وی گفت: بحث تاکسی ‎ های اینترنتی یوکب و تریپسین در اهواز یکی از این تفاهمنامه‎ها بود که به همت شهردای، استانداری و تاکسیرانی، این تاکسی ‎ های اینترنتی تشکیل شدند که طی آن هیچ ‎ گونه کپی برداری از نرم ‎ افزارهای اسنپ تهران یا جاهای دیگر نشد و از نرم ‎ افزارهای به روزتری استفاده شد. این در حالی است که تاکسیرانی هم کارهای جدیدی کرده و بنا شده است نرم ‎ افزارهایی برای انتقال دانش ‎ آموزان به مدرسه نیز طراحی شوند تا خانواده ‎ ها در جریان وضعیت و شرایط فرزندان خود طی زمانی که در خارح از خانه هستند قرار گیرند.
شریعتی در ادامه عنوان کرد: یکی از تفاهمنامه ‎ های بسیار مهمی که لازم بود اهواز در آن پیشگام شود، پروژه شهرهوشمند بود که برخی از عملیات آن به صورت مختصر اجرایی شده و دولت، استان و دستگاه ‎ های اجرایی نیز همه اعلام آمادگی کردند که در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.
وی افزود: خوشبختانه کارگروه مربوطه کار را به دست گرفته و بنا است کارگروه ویژه ‎ ای هم از دل همین کارگروه با همکاری دستگاه‎های اجرایی ایجاد شود. خوشبختانه شرایط به نحوی است که اهتمام دستگاه‎های مختلف استان نسبت به این موضوع خوب بوده است.
استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر زیر ساخت‎ها در استان برای این موضوع فراهم است که به عنوان نمونه می‎توان به شرکت ایرانسل اشاره کرد که زیرساخت‎های خوبی در استان ایجاد کرده است و به همین علت تاکید بر این است که در موضوع قرارداد فیبر نوری و شهر هوشمند اهتمام  شود و سعی کنیم شهری الکترونیک و هوشمند را در استان شکل دهیم زیرا این کار موجب کاهش یافتن پرت هزینه‎ها ذخیره انرژی می‎شود.
وی اضافه کرد: حتی مسایل محیط زیستی و آلودگی‎هایی که به واسطه ترددهای زیاد ایجاد می‎شوند به واسطه الکترونیکی شدن کاهش پیدا می کنند و می‎توان با تحقق این موضوع شاهد اداره شهر به صورت روانتر باشیم و اداره شهر کم‎هزینه‎تر و با بهره‎وری و کارایی بیشتر شود.
شریعتی تاکید کرد: هرچه این خدمات الکترونیک بیشتر شود هم مدیریت روانتر می‎شود و هم برای مدیریت شهری منابع جدیدی شکل می‎گیرد و مدیریت شهری از حالت سنتی و کسب درآمدهای روتین سنتی خارج می‎شود. همچنین این کار هرچه بیشتر گسترش پیدا کند عایدی بیشتری نصیب شهرداری برای مدیریت شهر خواهد شد. هرچه حجم ثروتی که از این روش در اهواز خلق می‎شود بیشتر باشد، سهم شهرداری بیشتر خواهد بود و این باعث می ‎ شود درآمد بیشتری نصیب شهرداری شود و شهردار نیز قدرت مانور بیشتری داشته باشد و خدمات باکیفیت‎تر و بهتری به شهروندان ارایه کند.
وی با بیان کرد: با توجه به این موضوع، تاکید می ‎ کنم که هرچه زودتر به سمت عملیاتی شدن موضوع پیش رویم زیرا هم زیرساخت‎های شهرداری و هم زیرساخت ‎ های ایرانسل مهیای کار هستند. خوشبختانه شورای شهر کنونی نیز علاقه‎مند به کار و مایل است تا شهر را از حالت سنتی خارج کند. شهردار نیز با زحمات شهرداری پای کار است تا شهر اهواز روز به روز شرایط بهتری به خود گیرد و مدیریت مدرنتری نیز برآن حکم ‎ فرما شود.
استاندار خوزستان تصریح کرد: انتظار می‎رود افراد دیگری از شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی به کارگروه اضافه شوند و کارها را پیش ببرند. از آنجا که کارهای زیرساختی صورت گرفته و برنامه‎های شرکت ایرانسل نیز کاملا مهیا و آماده اجرا شدن است، توقع این است که به سرعت روند اجرایی عملیاتی آن انجام شود و پروژه شهر هوشمند اهواز را به سرانجام برسانیم و سپس اقدامات را برای شهرهای دیگر نظیر آبادان، خرمشهر، دزفول و ماهشهر که دارای زیرساخت‎های این موضوع هستند آغاز کنیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد اهواز اولین شهرستانی باشد که پروژه شهر هوشمند در آن اجرایی می‎شود.
منصور کتانباف شهردار اهواز نیز در این جلسه با اشاره به تفاهمنامه ایجاد شهر هوشمند اهواز اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای که در این راستا میان شرکت ایرانسل و شهرداری اهواز منعقد شد نیازمند توافقاتی است که انتظار می‎رود پس از این جلسه زمانی معین شود تا این توافقات انجام شوند.
وی عنوان کرد: زمانی که در شهرداری تهران حضور داشتم و در آن‎جا فعالیت می‎کردم، شرکت مخابرات شهر به عنوان زیرمجموعه سازمان انفورماتیک شهرداری متولی این موضوعات بود.
شهردار اهواز با اشاره به مذاکره خود با رییس مخابرات شهر تهران تصریح کرد: تفاهمنامه مذکور را  به تهران ارسال کردم و نظرات کارشناسی رییس مخابرات تهران را جویا شدم و بنا شد در راستای این تفاهمنامه به نحوی عمل کنیم که شهروندان منتفع شده و شهرداری اهواز نیز بتواند با اجرای شهر هوشمند بستر درآمدی برای خود فراهم کند.
وی بیان کرد: امیدواریم طی دو هفته آینده و پس آماده شدن برنامه پیشنهادشده از سوی ما توسط دانشگاه شهیدچمران، کارگروه‌های مشترکی با مشارکت شرکت ایرانسل برگزار و نحوه اجرا کردن تفاهمنامه‌ها بررسی شود تا بر این اساس کار پیش رود.
کتانباف گفت: طی روزهای گذشته در زمینه بهبود وضعیت الکترونیک شهرداری و زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها جلسات مفصلی داشتیم. اجرایی شدن این برنامه‎ها را نیازمند زیرساخت‌هایی است و خوشبختانه نوید آماده ‎ سازی این زیرساخت‌ها وجود دارد تا به واسطه آن نیازهای شهر، شهروند و شهرداری الکترونیک به موازات یکدیگر برطرف شود .
وی اضافه کرد: در مبحث شهروند الکترونیک کار بسیار سخت‌تر است و با توجه به سطح سواد عمومی شهر و شهروندان، متفاوت خواهد بود.
شهردار اهواز در پایان با تاکید بر پیگیری آموزش‌ها و بهبود کیفیت در درون شهرداری اظهار امیدواری کرد: تا پایان ماه جلسات کارشناسی برگزار و اجرای تفاهمنامه در دستور کار قرار گیرد.