کد خبر : 39097

دریس: آمادگی برای جابجایی زائران عتبات عالیات/ رشد چشمگیر صادرات کالا به عراق

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد چشمگیر صادرات کالا در این مجتمع بندری خبر داد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد چشمگیر صادرات کالا در این مجتمع بندری خبر داد.
عادل دریس با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر با رشد 94 درصدی، نزدیک به یک میلیون تن رسیده است.
وی تصریح کرد: از مجموع عملیات انجام شده 300 هزار و 738 تن به تخلیه و662 هزار و 287 تن به بارگیری اختصاص داشته است.
رشد 100 درصدی صادرات کالا به عراق
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام رقم صادرات کالا از این بندر به کشور کویت به میزان 176 هزار و 701 تن افزود: همچنین در این بازه زمانی 378 هزار و 578 تن کالا از بندر خرمشهر به عراق صادر شد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 100 درصدی برخوردار است.
دریس عمده بار صادراتی از بندر خرمشهر را مصالح ساختمانی، مواد معدنی، خوراک دام و تره‌بار عنوان کرد.
وی میزان صادرات کلینکر از بندر خرمشهر به کشورهای کویت و عراق را 378 هزار و 365 تن اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 120 درصدی را نشان می‌دهد.
رشد 43 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام رشد 43 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر افزود: طی این مدت بیش از 49 هزار و 580 TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.
آمادگی بندر خرمشهر برای میزبانی از زائران عتبات عالیات
دریس در خصوص میزان تردد مسافر از طریق بندر خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 220 هزار نفر از طریق پایانه بین المللی خلیج فارس سفر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 30 درصدی دارد.
وی همچنین آمادگی این بندر برای جابجایی زائران عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی از طریق مسیر دریایی خرمشهر - بصره را اعلام کرد و افزود: این بندر امسال نیز همانند سال‌های گذشته تمهیدات لازم برای خدمات رسانی مطلوب به زائران عتبات عالیات را در نظر گرفته است.
رشد 59 درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین از رشد 59 درصدی تردد شناورهای بالای هزار تن در این مجتمع بندری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 350 فروند شناور بالای هزار تن در بندر خرمشهر تردد داشته‌اند.
دریس ادامه داد: طی این مدت در مجموع یک هزار و 108 فروند شناور بالای هزار تن و زیر هزار تن در بندر خرمشهر تردد کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 5 درصدی دارد.
وی در پایان میزان تخلیه و بارگیری خودرو در این بازه زمانی در بندر خرمشهر را با رشد23 درصدی، 7 هزار و 341 دستگاه عنوان کرد.
بندر خرمشهر با برخورداری از 20 پست اسکله، 230 هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندر امام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود و به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به بازار پر مصرف کشورهای عراق و کویت به عنوان مهمترین بندر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.