کد خبر : 38375

رشید فرخی: انتقال آب خوزستان امنیت غذایی و آبی را به خطر می اندازد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: باید از انتقال آب خوزستان جلوگیری به عمل آورد چرا که علاوه بر امنیت غذایی، امنیت آبی نیز دچار مخاطره می‌شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: باید از انتقال آب خوزستان جلوگیری به عمل آورد چرا که علاوه بر امنیت غذایی، امنیت آبی نیز دچار مخاطره می‌شود.
محسن رشید فرخی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با موضوع خرما در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار کرد: در صورتی که مساله کم آبی شادگان حل نشود به طور قطع دچار مشکل بزرگی خواهیم شد و قیمت فعلی خرما نیز پایدار نخواهد بود.
وی با بیان اینکه عواقب تلخ ناشی از ایجاد سد گتوند می تواند باز هم تکرار شود گفت: هم اکنون نیز EC (شوری آب) تامین کننده نخیلات شادگان را نمی توان اصلاح کرد.
وی اظهارکرد:با توجه به کاهش شدید آب کشاورزی در خوزستان و نیاز به آبیاری نخیلات و نیز شوری آب ، باید از انتقال آب رودخانه کارون به استان های دیگر جلوگیری شود.
رشید فرخی با بیان اینکه 25 درصد محصولات باغی و میوه جات کشور از استان خشک کرمان تولید می‌شود، افزود: در حالی که خوزستان ظرفیت و شرایطی بسیار فرا‌تر از کرمان را دارد اما به لحاظ تولید و بهره وری در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران بیان کرد: میزان صادرات خرما در گذشته 12 درصد بود که با برطرف کردن مشکلاتی که در انبارداری وجود داشت هم اکنون از میزان یک میلیون و 100 تن تولید خرما، 20درصد آن صادر می‌شود و بقیه مصرف داخلی است.
وی افزود: مشکلاتی همچون ریزگرد‌ها و برخی شرایط نامطلوب جوی که منجر به کاهش محصول می‌شود موجب افزایش قیمت شده که این امر قدرت صادر کننده را در بازار‌ها کاهش می دهد؛ البته امسال سال خوبی برای خرما بوده و خرما از قیمت مناسبی برخوردار است.
وی گفت: می‌توان از ظرفیت پژوهشی موجود استفاده کرده و چهار یا پنج استان فعال در زمینه تولید خرما را نیز بوسیله آن زیر پوشش قرار داد.
رشیدفرخی با بیان اینکه الفبای اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضاست، یادآور شد: این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و خرید تضمینی راهگشا نیست.
62 درصد کل تولیدات باغی در خوزستان خرما است و سالانه 190 هزار تن خرما در این استان تولید می شود که پس از استان کرمان دومین استان کشور در زمینه میزان تولید خرما است.
در شهرستان آبادان 13 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات با میزان تولید سالانه 74 هزار تن و در شهرستان شادگان نیز که بالاترین سطح زیر کشت نخیلات را در استان دارد حدود 53 هزار تن خرما تولید می شود.