کد خبر : 38323

خیال سپرده گذاران ثامن و مهر اقتصاد راحت شد

اعلام برنامه بانک مرکزی برای ادغام 2 موسسه ثامن و مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر برای کسب مجوز از این نهاد ناظر پولی، خیال سپرده گذاران این 2 موسسه را که در 2 ماه اخیر به دلیل انتشار شایعات دل نگران شده بودند، راحت کرد.ولی اله سیف که در یک برنامه تلویزیونی حضور

اعلام برنامه بانک مرکزی برای ادغام 2 موسسه ثامن و مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر برای کسب مجوز از این نهاد ناظر پولی، خیال سپرده گذاران این 2 موسسه را که در 2 ماه اخیر به دلیل انتشار شایعات دل نگران شده بودند، راحت کرد.
ولی اله سیف که در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، تاکید کرد: 2موسسه ثامن و مهر اقتصاد از نظر بانک مرکزی مشکلی ندارند و در مدت فعالیت خود توانسته اند مدیریت خوبی بر دارایی های خود داشته باشند.
وی از برنامه بانک مرکزی برای تجمع موسسه اعتباری کوثر با دو موسسه متقاضی مجوز یعنی مهراقتصاد و ثامن خبر داد تا یک بانک جدید در شبکه بانکی کشور شکل گیرد.
به گزارش ایرنا، انتشار خبر مربوط به ادغام موسسات ثامن، مهر اقتصاد و کوثر در 24 خرداد امسال سبب شد تا سپرده گذاران ثامن با تجمع در مقابل شعب آن، خواهان برداشت از حساب های خود باشند.
این وضعیت سبب شد تا مسئولان موسسه به دلیل حجم بالای تقاضا، قدرت تامین نقدینگی کافی را در یک بازه زمانی کوتاه و چند روزه نداشته باشند که این امر به شایعات مبنی بر ورشکستگی آن دامن زد اما در نهایت بانک مرکزی اعلام کرد که ثامن از موسسات متقاضی مجوز از بانک مرکزی است و مشکلی ندارد.
ثامن از سال 76 در قالب یک تعاونی اعتباری در شهر مشهد فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 89 در برنامه ساماندهی بانک مرکزی قرار گرفت و نام آن در فهرست اولیه این بانک نیز منتشر شد.
مسئولان این تعاونی برای تامین نظر بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت ثبت اسامی و القاب معصومین برای موسسات اعتباری، عنوان آن را از «ثامن الائمه» به «ثامن» تغییر دادند.
در 6 سال گذشته، ثامن توانسته است 6 مرحله از هفت مرحله اعلامی بانک مرکزی برای صدور مجوز را طی کند و مرحله نهایی آن که شامل عرضه سهام و پذیرش در بورس بوده، هنوز محقق نشده است.
موسسه مهر اقتصاد که با عنوان «بانک مهر اقتصاد» در نظام پولی کشور به شمار می رود، از دیگر موسساتی است که هنوز موفق به کسب مجوز نهایی از بانک مرکزی نشده است؛ مهر اقتصاد هرچند ابتدا ادغام در 2 موسسه دیگر برای تشکیل یک بانک جدید را رد کرد اما مسئولان آن اعلام کردند که با توجه به اینکه به نهادهای نظامی وابسته هستند، در صورت حکم حکومتی، به این کار تن می دهند.
 ثامن به زودی به شتاب متصل می شود
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ثامن به زودی به شتاب متصل می شود، گفت: موسسه ثامن الائمه پس از الزام بانک مرکزی مبنی بر استفاده نکردن از اسماء متبرکه به ثامن تغییر نام داد؛ این موسسه از نظر ما مشکل خاصی ندارد و در حال بررسی و تصمیم گیری در خصوص تجمیع موسسه ثامن، مهر اقتصاد و کوثر هستیم که با هم به فعالیت کنند و این تصمیم در حال شکل گیری است.
سیف درباره مشکل نقدینگی این موسسه یادآور شد: این حجم تقاضای نقدینگی، برای هر مجموعه ای در بازار پول بروز مشکل می کرد؛ زمانی که مردم هجوم آورند نقدینگی در شعبه وجود ندارد، نباید متبادر شود که بانک مشکل دارد.
سود 84 درصدی یک موسسه غیرمجاز
رئیس شورای پول و اعتبار در عین حال گریزی هم به مشکلاتی که موسسات غیرمجاز برای نظام پولی کشور در یک دهه گذشته ایجاد کرده اند، زد و گفت: رقابت های ناسالم بر سر نرخ سود سپرده در این موسسات سبب شده بود که جریان منابع و نقدینگی از بانک ها به سمت این موسسه ها هدایت شود که در نتیجه شاهد نابسامانی در بازار نرخ سود بودیم و اکنون که پرونده غیرمجازها برای همیشه بسته شده، می توان برنامه بانک مرکزی را برای ساماندهی نظام پولی کشور و نرخ سود، پیاده کرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت که حتی یکی از این موسسه های غیرمجاز سود 84 درصدی به سپرده گذارانش می داد اما با همه سختی ها و مقاومت ها سرانجام همه موسسات غیرمجاز ساماندهی شدند.
سنگ اندازی سپرده گذاران کلان فرشتگان
سیف همچنین به سپرده گذاران تعاونی های هشت گانه منحل شده که در موسسه کاسپین تجمیع شده اند نیز اطمینان داد که بانک مرکزی مدافع حقوق آنان است و به میزانی که از دارایی های این تعاونی ها بویژه فرشتگان شناسایی شود، به سپرده گذاران تعلق می گیرد.
به گفته سیف، اولویت نخست با اصل سپرده های مردم است و پس از تکمیل آن، نوبت به پرداخت سودهای متعارف می رسد و نکته اینکه سهامداران فرشتگان تا زمانی که همه سپرده گذاران آن تعیین تکلیف و تصفیه نشده اند، بدهکارند و همه اموال آنها باید به سپرده گذاران تخصیص یابد و حتی سهم آنها در موسسه کاسپین هم متعلق به سپرده گذاران است‌.
وی با تقسیم بندی سپرده گذاران درشت کاسپین به 2 گروه اصلی تاکید کرد:گروه اول همان مدیران متخلف هستند که از طریق ایادی خود در حال ایجاد اخلال در فرآیند رسیدگی به حساب ها هستند و گروه دوم کسانی هستند که سپرده درشت دارند و اجازه نمی دهند سپرده گذاران خرد برای تعیین تکلیف سپرده های خود مراجعه کنند.
آخرین وضعیت ثامن الحجج
رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت سپرده گذاران تعاونی منحله ثامن الحجج نیز گفت: سپرده های تعاونی ثامن الحجج تا سه میلیارد ریال (300 میلیون تومان) در حال بازپرداخت است و سپرده های کلان را دادگاه تعیین تکلیف خواهد کرد.
سیف یادآور شد: موسسه ثامن الحجج قرار بود یک تعاونی در سبزوار برای دانش آموختگان باشد اما قارچ گونه رشد کرد و با تاسیس 500 شعبه در سراسر کشور 12 هزار و 128 هزار میلیارد ریال از مردم سپرده جذب کرد.
به گفته وی، میرعلی مدیرعامل تعاونی منحله ثامن الحجج ١١٩فقره چک برگشتی داشت اما با شیوه تطمیع و با استخدام فرزندان برخی مسئولان و بدون آنکه تخصص و تحصیلات دانشگاهی لازم را داشته باشد، ثامن الحجج را به پیشبرد و در نهایت این تعاونی منحل شد.
تعاونی ثامن الحجج در شهریور 94 منحل شد و بهمن همان سال امور مربوط به تعیین تکلیف حساب های آن به بانک پارسیان محول شد.
بانک پارسیان تیر امسال در اطلاعیه ای از آغاز دور جدید تعیین تکلیف حساب های این تعاونی خبر داده است اما به گفته کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان هنوز تعیین تکلیف 10 هزار حساب مربوط به پنج هزار مشتری این تعاونی باقی مانده که مربوط به سپرده های با مبالغ کلان است.