کد خبر : 38280

اعتراض کارگران قطارشهری اهواز ادامه دارد

وی ادامه داد: واقعا وضع معیشتی کارگران کیسون آن‌قدر در تزلزل است که زندگی خانوادگی بسیاری از ما از هم پاشیده است. از سه ماه پیش که از مدیر پروژه کیسون در اهواز به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پرداخت مطالبات‌مان شدیم، دائما با وعده و وعیدهای واهی ما را فریب دادند.

 جمعی از کارگران شرکت کیسون پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در ادامه اعتصاب حدود 9 روزه خود، صبح امروز(11 مردادماه) باز هم با تجمع  مقابل درب استانداری خوزستان، خواستار رسیدگی به مطالبات و پرداخت 12 ماه حقوق معوقه خود شدند.
 فرامند هاشمی‌زاده معاون عمرانی استانداری خوزستان در این زمینه اظهار کرد: شرکت کیسون، شرکتی مستقل است و نیروهای این شرکت، پیمانکاری هستند و بنابراین دولت در قبال پرداخت مطالبات و حقوق کارگران این شرکت تعهدی ندارد.
 وی ادامه داد: اکنون سازمان قطار شهری شهرداری اهواز هیچ بدهی به کیسون ندارد و تا جایی که من اطلاع دارم مطالبات شرکت کیسون یا همه پرداخت شده‌اند یا در حال پرداخت هستند. بنابراین کارگران کیسون باید مطالبات خود را از این شرکت دریافت کنند.
 معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری اهواز در صورت ادامه اعتصاب کارگران شرکت کیسون، عنوان کرد: به شرکت کیسون، در قبال کار پول پرداخت می‌شود همان‌طور که اگر پیمانکار مورد ظلم قرار گرفت می‌تواند به اداره کار مراجعه کند، کارفرما نیز همین حق را دارد.
 یکی از کارگران شرکت کیسون نیز به نمایندگی از دیگر نمایندگان معترض گفت: از روز سه‌شنبه هفته گذشته تقریبا هر روز جلوی درب استانداری خوزستان تجمع می‌کنیم. حدود 12 ماه است که حقوق حدود 340 کارگر این شرکت به تعویق افتاده و هیچکس در این زمینه پاسخگو نیست.
 وی ادامه داد: واقعا وضع معیشتی کارگران کیسون آن‌قدر در تزلزل است که زندگی خانوادگی بسیاری از ما از هم پاشیده است. از سه ماه پیش که از مدیر پروژه کیسون در اهواز به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پرداخت مطالبات‌مان شدیم، دائما با وعده و وعیدهای واهی ما را فریب دادند.
 این کارگر معترض همچنین عنوان کرد: واقعا کارد به استخوان‌مان رسیده است. در تجمع امروز یکی از کارگران قصد خودکشی داشت، حتی روی بدن خود بنزین ریخت که بقیه کارگران جلوی او را گرفتند. تا کی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ شرکت کیسیون در این حدود 10 روز تجمع دائما کارگران معترض را به اخراج تهدید کرده است.
 وی ادامه داد: کیسون به ما گفته است که هر کس از این وضعیت شاکی است، می‌تواند تصفیه حساب کند و برود و شرایط تصفیه حساب را این طور تعیین کرده که ابتدا 20 درصد کل مطالبات را پرداخت می‌کند و مابقی را هر چهار ماه یک بار به صورت قسط‌بندی پرداخت خواهد کرد. یعنی روشی کاملا ظالمانه را پیش روی ما گذاشته است.
این کارگر معترض همچنین گفت: واقعا نمی‌دانیم برای شکایت نزد کدام ارگان یا نهاد برویم. وضعیت معیشتی کارگران کیسون بحرانی است و روال رسیدگی به شکایات ما در اداره کار حدود سه ماه زمان می‌برد و دوندگی نیاز دارد. در حالی که در این وضعیت یک روز هم برای ما یک روز است. در این حدود 10 روز اعتصاب ما حتی یک بار هم استاندار یا مسئولان استانداری به میان ما نیامدند تا بگویند صدای ما را می‌شنوند.
 وی ادامه داد: می‌دانیم که مشکلات ما زیاد است و استاندار واقعا مشغله‌های زیادی دارد ولی ما هم گوشه‌ای از مشکلات استان هستیم . اما کسی صدای ما را نمی‌شنود و در بگو و مگوها و اختلافات میان شهرداری و سازمان قطار شهری و شرکت کیسون، تنها ما کارگران هستیم که در حال خرد شدن هستیم و تاوان این اختلافات را ما می‌دهیم.
استاندار خوزستان در آخرین بازدید خود از  فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در 17 تیرماه امسال با انتقاد از تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز و خلف وعده پیمانکار پروژه در زمان تعیین‌شده برای تحویل پروژه مذکور ، تصمیم‌گیری برای خلع ید شرکت کیسون(پیمانکار این پروژه) را به زمانی دیگر موکول کرد.
 شریعتی در این بازدید در خصوص تعویق 11 ماهه حقوق کارگران پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: البته این موضوع باید از پیمانکاران پروژه سوال شود. زیرا قانون راه و روال پیگیری چنین مساله‌ای را مشخص کرده است. درست است که من نفر اول استان هستم، ولی این امر به معنای این نیست که نفر اول استان در هر کاری دخالت کند. سازوکار هر کاری قانون است.
 استاندار خوزستان ادامه داد: البته فشارها و توصیه‌ها و تاکیدات خود را به پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز برای بحث تامین و پرداخت حقوق پرسنل و کارگران این پروژه حتما انجام خواهم داد اما قانون هم سازوکاری برای این کارگران پیش‌بینی کرده است. اگر این کارگران از عدم پرداخت مطالباتشان شکایت کنند قطعا اداره کار نیز بازرسان خود را اعزام خواهد کرد، البته باید در نظر گرفت که کارگران هم نمی‌خواهند که اخراج شوند و کار خود را از دست بدهند.
 شریعتی  افزود: حتما بر بحث پرداخت حقوق کارگران و پرسنل این پروژه تاکید خواهم کرد. با گشایشی که اکنون در این پروژه صورت گرفته و تامین اعتبارات و حرکت این پروژه ان‌شاءلله مشکل حقوق کارگران و پرسنل این پروژه نیز حل خواهد شد.
 همچنین هوشنگ خندان‌دل معاون عمرانی وزارت کشور در آخرین سفر خود به خوزستان در ششم مردادماه امسال
با ابراز نارضایتی از روند پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز، گفت: اگر وضعیت فعلی پروژه مترو اهواز ادامه یابد، حتما نسبت به تغییر پیمانکار پروژه اقدام می‌کنیم و شهرداری اهواز هرچه زودتر تکلیف خود را با پیمانکار قطار شهری مشخص کند