کد خبر : 38279

هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی در شوش به کار خود پایان داد

اهمیت پرداختن به مفاهیم اجتماعی، دینی و فرهنگی در ادبیات متعهد به دلیل آن است که جهان اسلام بیش از گذشته شاهد هجمه‌های فرهنگی غرب است.از دستگاه‌های مربوط انتظار می‌رود هم‌چنان که پیش از این در پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی سازنده پیش‌قدم بوده‌اند، بیش از پیش بر

هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی (یادمان دعبل خزاعی) با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان، شامگاه گذشته (۱۱ مردادماه) در شهرستان شوش به کار خود پایان داد.
در این مراسم متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌های موضوعی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، توسط محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در شوش قرائت شد.
متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
کهن سرزمین ایران مفتخر و معطر به حضور هشتمین اختر تابنده آسمان امامت و ولایت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء و خواهر گرانقدرشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که وجود نورانی شان ارزشمندترین سرمایه معنوی و روشنایی بخش قلوب مومنان است.
دهه کرامت که مطلع و ختام آن میلاد این دو وجود با برکت است، فرصت مناسبی را فراهم می آورد تا بر بستر جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، اصحاب علم و فرهنگ و هنر در اقصی نقاط عالم با گرامیداشت این ایام مبارک و فرخنده، نقش و سهمی در اشاعه و ترویج فرهنگ نورانی رضوی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ایفا نمایند.
جشنواره رضوی که اینک پانزدهمین دوره آن در حال برگزاری است، بر آن است تا عشق به امام رضا (ع) را در پرتو آموزه ها و سیره فرهنگی و علمی آن حضرت به فرهنگی جهانی مبدل سازد.
این رویداد مهم و ارزشمند، محملی است که ارادتمندان و عاشقان فرهنگ اهل بیت (ع)، از توده های مردم تا جامعه فرهنگی و هنری و دانشگاهی و مدیران اجرایی کشور خرمن خرمن از گل های این بوستان معنوی را بچینند و از نعمات آن جان های تشنه و عاشق را سیراب نمایند.
ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این جشنواره، از خداوند متعال دوام توفیق ایشان را خواستارم.»
محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره از سری برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، گفت: امسال سال برگزاری این جشنواره است که با استقبال خوبی از سوی شاعران داخلی و خارج کشور همراه بود.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره شعر عربی رضوی از ۵ مرداد با مراسم ورود کاروان نمادین امام رضا(ع) در خرمشهر آغاز شد، افزود: این مراسم با حضور استاندار خوزستان و جمعیت قابل توجهی از مردم برگزار شد.
جوروند در پایان سخنان خود از همه مسئولان و نهادهایی که در برپایی این رویداد فرهنگی و ادبی مشارکت کردند، قدردانی کرد.
در این مراسم سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی برگزاری این جشنواره را فرصتی ارزشمند برای هدایت جوانان مسلمان به سمت و سوی آموزه‌های رضوی دانست و گفت: جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی جایگاه خود را پیدا کرده و از مرزهای کشورمان در سطح جهان اسلام گسترش یافته است.
وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره نباید صرفا به مدیحه‌سرایی و فضیلت‌گویی محدود شود، بر پرداختن به موضوعات و آموزه‌های اجتماعی، دینی و انسانی براساس زندگی اهل‌بیت(ع) تأکید کرد و افزود: اهمیت پرداختن به مفاهیم اجتماعی، دینی و فرهنگی در ادبیات متعهد به دلیل آن است که جهان اسلام بیش از گذشته شاهد هجمه‌های فرهنگی غرب است.
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: از دستگاه‌های مربوط انتظار می‌رود هم‌چنان که پیش از این در پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی سازنده پیش‌قدم بوده‌اند، بیش از پیش بر برنامه‌ریزی ریشه‌ای برای پشتیبانی از اهل ادب و تقویت حوزه فرهنگی فعالیت کنند.
از دیگر برنامه‌های آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی (یادمان دعبل خزاعی)، رونمایی از تندیس دعبل خزاعی شاعر اهل‌بیت(ع) و هم‌عصر با حضرت ثامن‌الحجج(ع) بود.
این مراسم با حضور راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، رضا نجاتی، فرماندار شوش، علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان و جمعی از مسئولان محلی در ورودی اصلی شهر شوش برگزار شد.
در پایان این مراسم سه نفر در بخش شعر شعبی به عنوان نفرات برتر و ۱۰ شاعر به عنوان نفرات برگزیده این بخش معرفی شدند. براین اساس یوسف شرهانی و محمدجاسم هلیچی نفرات اول و دوم از ایران و ازهر الغزی از عراق نفر سوم شناخته شدند.
برگزیدگان این بخش عبارتند از:
منصور المشرفاوی
نیلوفر تمیمی
سیما ناصری
علی الوائلی
محمد بهادلی
عبدالسلام زرگانی
عبدالحسین صیاحی
عماد الغراوی
سیدمهدی شریفی
قیس فرحانی
همچنین سه نفر اول در رشته شعر فصیح به ترتیب مهدی ساری، باسله زعیتر از لبنان و مرتضی حیدری آل‌کثیر هستند.
برگزیدگان بخش شعر فصیح هم، مهند صندوق از سوریه و جابر الخلصان معرفی شدند.