کد خبر : 37531

دشت‌بزرگ:خوزستان از پیشگامان صنعت برق در استفاده از پوشش عایقی سیلیکونی است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: شرکت برق منطقه‌ای استان یکی از پیشگامان صنعت برق کشور در استفاده از پوشش پوشش عایقی سیلیکونی (Room Temprature Vulcanizing است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: شرکت برق منطقه‌ای استان یکی از پیشگامان صنعت برق کشور در استفاده از پوشش پوشش عایقی سیلیکونی (Room Temprature Vulcanizing   است.
محمود دشت‌بزرگ در این باره اظهار کرد: این شرکت استفاده از پوشش سیلیکونی را از سال 1382 در دستور کار خود قرار داده به گونه‌ای که تا قبل از سال 95، تعداد 12 پست برق پوشش سیلیکونی شده‌اند.
وی ادامه داد: پس از وقوع پدیده ریزگرد و خاک گسترده با غلظت بیش از 66 برابر حد معمول و همزمانی آن با بارش اندک باران در بهمن‌ماه سال گذشته، سطح عایق مقره‌های چینی ایستگاه‌های برق دچار ضعف عایقی شدید شد و با افزایش ناگزیر جریان خزشی، شکست عایقی رخ داد که باعث خاموشی در سطح شبکه شد.
دشت‌بزرگ تصریح کرد: در این راستا، پس از بحران یادشده و با تشکیل جلسات کارشناسی متعدد با کارشناسان و متخصصان خُبره وزارت نیرو در سطح ملی و استانی، بررسی لازم به عمل آمد و مقرر شد نسبت به انجام عملیات پوشش عایقی ایستگاه‌های برق و همچنین جایگزینی مقره‌های سیلیکون‌رابر به‌جای مقره‌های چینی در خطوط مهم و موجود در نقاط آلوده اقدام فوری صورت گیرد.
وی عنوان کرد: در این خصوص مقرر شد 93 پست برق مربوط به شرکت برق منطقه‌ای خوزستان که در مناطق با آلودگی بالا هستند به طور کامل پوشش عایقی شوند که با انجام اولویت‌بندی و تعیین پست‌های برق بسیار حساس، در مرحله اول این پروژه تعداد 12 پست در مناطق اهواز، آبادان و ماهشهر مشخص و قرارداد اجرای پوشش عایقی (RTV) آن‌ها عملیاتی شد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر نیز با وجود گرمای طاقت‌فرسا در منطقه، گروه‌های اجرایی در حال کار بوده و مشغول انجام پوشش عایقی در پست‌های برق بر اساس اولویت‌بندی پروژه هستند.
وی افزود: در مرحله بعد قرار است 38 پست برق تا پایان سال 96 پوشش عایقی شوند. همچنین مقرر شده تا پایان سال 97 باقی‌مانده ایستگاه‌های برق که حدود 50 مورد است نیز پوشش عایقی (RTV)  شوند.
دشت‌بزرگ با اشاره به ویژگی‌های استفاده از پوشش عایقی (RTV) گفت: ازجمله مهم‌ترین خواص مواد سیلیکونی خاصیت آبگریزی، عایقی بسیار خوب و مقاومت در برابر تغییرات دمایی است که خاصیت آبگریزی (هیدروفوبیسیتی) سبب می‌شود تا از ایجاد لایه آب پیوسته بر روی مقره جلوگیری به عمل آید و بستر ایجاد جریان خزشی و شکست عایقی از میان برود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: عمده‌ترین مشکلاتی که می‌تواند وضعیت پایداری و همچنین قدرت عایقی تجهیزات برق در منطقه خوزستان را تحت تاثیر قرار دهند پدیده‌هایی نظیر باران، رطوبت ناشی از مه و شرجی، گرد و خاک و همچنین آلودگی‌های صنعتی هستند.
وی اضافه کرد: در صورت نشستن عوامل فوق روی سطح مقره‌های عایقی و ترکیب آن‌ها با هم، قدرت عایقی تجهیزات کاهش یافته‌ و در صورت بحرانی شدن وضعیت، زمینه جهت ایجاد جریان خزشی بالا روی سطوح مقره‌ها فراهم شده و شکست عایقی به وجود می‌آید که منجر به خاموشی می‌شود.
دشت‌بزرگ همچنین گفت: در سالیان گذشته، با شدت گرفتن عوامل موثر در شکست عایقی در مقره‌ها، راهکارهایی ابداع شده که اثرات آلودگی‌ها را کاهش داده یا از بین می‌برند.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های مواجهه با مشکلات یادشده استفاده از مواد سیلیکونی جهت پوشش دادن سطوح پروسیلینی (چینی) و تعویض مقره‌های چینی با نوع سیلیکون رابر است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: تجمع خواص بالا در یک ماده سبب می‌شود استفاده از مواد سیلیکونی جهت افزایش مقاومت عایقی ایزولاتورها، بالابردن ضریب اطمینان شبکه و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده به‌صورت روزافزونی در سطح جهان به‌ویژه مناطق آلوده گسترش یابد.