کد خبر : 28284

سرقت دو کوزه قیمتی در منطقه «شمی» ایذه

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: روز ۲9 آبان 94 سرقت آثار باستانی در منطقه "شمي" واقع در شهرستان ایذه صورت گرفت.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: روز ۲9 آبان 94 سرقت آثار باستانی در منطقه "شمي" واقع در شهرستان ایذه صورت گرفت.
فرامرز خوشاب اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که ما تاکنون به دست آورده‌ایم دو کوزه نفیس به سرقت رفته‌اند. این دو کوزه در کنار قبری بودند که هنوز در حال مطالعه بود و باستان‌شناسان در حال کاوش آن‌ها بودند.
خوشاب اظهار داشت: نگهبان در محل حضور داشته اما طبق اطلاعات شب سرقت یکی از نگهبان‌ها مرخص شده بود و سهل‌انگاری صورت گرفت که هیات باستان‌شناسی در حال بررسی و پیگیری است. به نظر ما این فاجعه است که چنین اتفاقی در "شمي" که 30 کیلومتر از شهر فاصله دارد و فقط یک جاده ورود و خروج دارد بیفتد. طبق اطلاعات میدانی که به دست آورده‌ایم این یک کار سازمان یافته بوده است اما کسی را مقصر اصلی نمی‌دانیم.
این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: با نگهبان حاضر در صحنه صحبت کردیم. ظاهرا صدای ویراژ موتوری را شنیده و براي سرکشی رفته و زمان برگشت متوجه سرقت می‌شود. بعد گزارش می‌دهد و اظهارات نگهبان توسط ناظر میراث فرهنگی گرفته می‌شود که اگر اداره کل میراث فرهنگی صلاح بداند در اختیار مطبوعات قرار می‌گیرد.
خوشاب خاطرنشان کرد: مدیر کل میراث فرهنگی به جد پیگیر مساله است و دستور استقرار نگهبان داده شده است. باید گفت اگر الان هم نگهبان مستقر نمی‌شد باید منتظر اتفاقات بعدی می‌بودیم. گویا سهل‌انگاری هیات باستان‌شناسی ایرانی دخیل بوده که یکی از نگهبان‌ها را مرخص کرده است. ناظر میراث فرهنگی این مساله را که به نگهبان نیاز است هشدار داده و نگهبان هم مستقر شده اما شب حادثه یکی از آنها حاضر نبوده است.