خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر : 8410
Share
به مناسبت روز زمین پاک؛

نوجوانان پارک جنگلی گمبوعه را پاک کردند

این چندمین بار است که نوجوانان، بزرگترها را متعجب می کنند، سال ها است که به مناسبت روز درختکاری، کودکان و نوجوانان اهوازی یک روز زودتر پیشقدم می شوند و بخشی از شهرشتان را سبزتر می کنند. این بار نوجوانان در حمیدیه دست به این کار شایسته ای زدند

در حالیکه گردشگران روزهای تعطیل جنگل های اطراف گمبوعه حمیدیه را آلوده می کنند، کودکان، نوجوانان و جوانان حمیدیه به مناسبت روز زمین پاک برای تمیزکاری به جنگل های حمیدیه رفتند و آن را پاکسازی کردند.
 این چندمین بار است که نوجوانان، بزرگترها را متعجب می کنند، سال ها است که به مناسبت روز درختکاری، کودکان و نوجوانان اهوازی یک روز زودتر پیشقدم می شوند و بخشی از شهرشتان را سبزتر می کنند. این بار نوجوانان در حمیدیه دست به این کار شایسته ای زدند و همزمان با همه دوستداران محیط زیست، زمین خود را فراموش نکردند.
روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند. تاریخچه این مناسبت به سال 1969 و زمانی باز می‌گردد که جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد.
یوتانت دبیر کل سازمان ملل (1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد. در ایران نیز هم زمان با دیگر كشورهای جهان هفته زمین پاك از روز دوم اردیبهشت به مدت یك هفته در سراسر كشور برپا می‌شود. روز زمین پاک و درختکاری تنها روزهایی هستند که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال و پاکیزگی می‌شوند.
کوچک و بزرگ در گمبوعه بزرگ
به مناسبت «روز زمین پاک» جمعی از اهالی روستای گمبوعه بزرگ برای اولین بار در اقدامی خودجوش نسبت به پاکسازی بخشی از محوطه پارک جنگلی گمبوعه پرداختند.
یکی از اهالی روستا و فعال در این حرکت خودجوش در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این مراسم که به مناسبت روز زمین پاک با حضور حدود 75 نفر از جوانان و نوجوانان روستایی و مسؤلان محلی به سرانجام رسید.
مجید عبودی افزود: حضور جمعی از مسئولان سازمان محیط زیست استان و منابع طبیعی که به دعوت اهالی صورت گرفته بود، موجب باشکوه تر برگزار شدن این مراسم شد.
وی یادآور شد با توجه به افزایش آگاهی و اطلاعات زیست محیطی و بهداشتی مردم به واسطه حضور موثر رسانه های جمعی در جهانی که به دهکده جهانی تشبیه شده است.
عبودی اظهار کرد: می توان امیدوار بود با مشارکت مردم و مسئولان اقدامات قابل توجه پایدار و موثری در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و استفاده بهینه از این منابع داشت.
روستای گمبوعه بزرگ مرکز بخش گمبوعه از توابع شهرستان حمیدیه با جمعیت دو هزار و 300 نفر که در حاشیه پارک جنگلی واقع است.
پارک جنگلی گمبوعه در هشت کیلومتری غرب شهرستان اهواز با مساحت سه هزار هکتار است. این پارک جنگلی از جمله مناطق تفریحی با اکوسیستم طبیعی کشور به شمار می رود که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر خوزستانی و شهرستانی است.
این پارک به رغم داشتن ظرفیت مناسب تفریحی به دلیل نداشتن متولی مشخص از حداقل امکانات رفاهی محروم است. محرومیتی که به عدم بهره برداری جامعه از این فضای بکر و طبیعی منجر می شود.
همیشه نهال همیشه زندگی
امل یکی از دختران شرکت کننده در این مراسم است. او درباره حفاظت از زمین گفت: از جهتی تخریب جنگل توسط بعضی افراد در چند سال اخیر افزایش یافته و کارشناسان بیان کرده اند که باید سالانه میلیونها نهال جنگلی در ایران کاشته شود تا بتوان جبران خسارات شود.
وی که در حال تمیز کردن گمبوعه بود افزود: با ترویج پاکیزگی زمین، درختکاری و نگهبانی از جنگل ها و استفاده درست از درختان و تکثیر گونه های آنها، نه تنها از میزان منابع جنگلی کم نمی شود، بلکه برتعداد درختان نیز افزوده می شود.
فعالیت های اخیر نوجوانان دوستدار محیط زیست در شهرهای اهواز، شوش و حمیدیه توجه بسیاری از شهروندان مناطق خود را جلب کرده و باعث ترغیب بیشتر مردم به همیاری با آنان شده است. این فعالیت ها در عین ساده بودن، اما تاثیرات بسزایی در روند فرهنگسازی و داشتن زمینی پاک می گذارد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.