خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر : 8397
Share
چالش های سرمایه گذاری در سایه حلقه های مفقوده و غفلت ها

علت عدم رغبت به سرمایه گذاری در خوزستان چیست؟

خوزستان به لحاظ اشتغال رتبه هشتم را دارد. این اطلاعات مبین این است که حلقه های مفقوده ای در توسعه اقتصادی خوزستان وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.نخستین پرسشی که در ذهن هر علاقمند به خوزستان که سردرگم از عقب ماندگی خوزستان است این پرسش مطرح می شود که «چه چالشی پیش روی خوزستان است که علی رغم برخورداری از ثروت های بیکران از عقب ماندگی رنج می برد. اما در کلام نخست نخستین پاسخی که به این پرسش داده می شود طرح این جواب است که خوزستان

خوانانیوز/// مجتبی گهستونی
استان خوزستان سومین استان صنعتی کشور، رتبه یک نفت و گاز و پتروشیمی، رتبه یک سرمایه گذاری صنعتی کشور، رتبه دوم تولید فولاد خام کشور، رتبه یک تولید محصولات کشاورزی در کشور و تولید 14 هزار تن سیمان در روز و 22 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال به لحاظ تعداد واحدهای صنعتی و معدنی رتبه سیزدهم کشور را دارد.
خوزستان به لحاظ اشتغال رتبه هشتم را دارد. این اطلاعات مبین این است که حلقه های مفقوده ای در توسعه اقتصادی خوزستان وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.
نخستین پرسشی که در ذهن هر علاقمند به خوزستان که سردرگم از عقب ماندگی خوزستان است این پرسش مطرح می شود که «چه چالشی پیش روی خوزستان است که علی رغم برخورداری از ثروت های بیکران از عقب ماندگی رنج می برد. اما در کلام نخست نخستین پاسخی که به این پرسش داده می شود طرح این جواب است که خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت فراوانی شد، اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به شهرهای دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شادگان، اندیمشک و بسیاری از مناطق دیگر، باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شدند. حال اگر کارشناسان و دست اندرکاران بپذیرند که جنگ از عوامل مهم عقب ماندگی خوزستان بوده است حال این پرسش بوجود می آید که برای ساختن این استان با تمام قابلیتهای آن چه باید بکنیم؟ چگونه باید راه را انتخاب کنیم که همانگونه که امام راحل عظیم الشان فرمودند «خوزستان دین خود را به کشور ادا کرد»ما هم دینمان را به خوزستان ادا کنیم؟
با این حال استان خوزستان درحال حاضر قطب اقتصادي بسيار مهمی براي كشور است و دارای منابع عظيم نفت و گاز، تاسيسات فولادي و ذوب آهن، كشت و صنعت هاي مختلف، رودخانه هاي پر آب مثل كارون، كرخه، دز، زهره، مارون و جراحي است. خوزستان دسترسي فوق العاده به آبهاي آزاد و بين المللي دارد و از امکانات زيربنائي فراوان برخوردار است. این استان با بازارهاي مصرف جهانی (كشورهای حاشيه خليج فارس) همجوار است، استعداد فراوان در زمینه کشاورزی دارد، مقام اول توليد خرما از آن این استان است، دارای حوضچه های فراوان برای پرورش ماهي و ميگو است، صنعت توريسم و گردشگري آن می تواند به قطب اول گردشگری کشور تبدیل شود، سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي اروند و سایر پتانسیل های نهان و آشکار می تواند جدای از بخش نفت و گاز و مشارکت جدی در اقتصاد کشور در این زمینه، در سایر زمینه ها هم بدرخشد.مهاجرت سرمايه گذاران توانمند استان و نبود سرمايه گذاري جديد، نبود سرمایه گذاری کافی و لازم در زیرساخت های مورد نیاز صنعت،کشاورزی، گردشگری و..، استفاده حداقلی از مزيتهاي سرمايه گذاري استان به دلیل انجام نشدن زیرساخت ها، بهره برداری حداقلی از منافع سرمایه گذاری های دولتی از جمله مشکلات و چالش های خوزستان به شمار می آید.
 آنچه که در درازمدت علاوه بر کاهش مشارکت استان خوزستان در اقتصاد کشور، سبب بروز معضلات عدیده ای ازجمله بروز پدیده بیکاری فزاینده و تورم افسار گسیخته خواهد بود، نبود گردش مالي اين واحدهای بزرگ صنعتی در استان، نیاز به سرمایه گذاری بالا و پائین بودن سطح اشتغال مستقيم، ارتباط ضعیف واحدهای بزرگ صنعتی با پیمانکاران و تامین کنندگان محلی و منطقه ای است.
همچنین بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات به دلیل شرایط جوی و طولانی بودن زمان گرما و هزینه جذب نیروی انسانی و تخصیص نیافتن سهم بخش تولید از هدفمندی یارانه ها و همچنین وجود ریزگردهای آزاردهنده در کنار كمبود گرايش و روحیه کارآفرینی در منطقه با توجه به شرایط جغرافیائی و تمایل به داشتن کارهای دولتی، طولانی بودن فرآیند بهره گیری از تسهیلات صندوق دخیره ارزی و فاینانس توسط واحدهای صنعتی، به روز نبودن ارزشیابی وثیقه های ملکی و الزام سپردن وثیقه ملکی خارج از طرح از دیگر چالش های پیش روی خوزستان است.
از نظر دیدگاه کارشناسانی دیگر معضل کثرت اخذ استعلامهای مورد نیاز و عدم هماهنگی لازم بین دستگاههای اجرایی، کمبود کارشناس و آگاه به تکنولوژی روز صنعتی در بانکها و دستگاههای اجرایی، عدم ثبات اقتصادی و عدم وجود محیط کسب و کار مناسب در استان، تغییرات سریع مدیریت و انتصاب مدیران غیر مرتبط با صنعت و معدن در بخش صنعت و معدن و تجارت از یک طرف و تحریمهای اقتصادی، هدفمندی یارانه ها بدلیل (افزایش هزینه حامل های انرژی و افزایش قیمت تمام شده کالا و کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی) نوسانات شدید ارزی و بخشنامه های متعدد ارزی بانک مرکزی سبب شده که رغبت و تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری و شرکت بهینه وتاثیر گذار در فرایند تولید در استان خوزستان به حداقل برسد. رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اهواز به انتظارات خود که در همایش فرصت های سرمایه گذاری با حضور ریاست جمهوری در سفر به خوزستان مطرح کرد گفت: بهبود محیط  کسب و کار به گونه ای که عوامل خارج از کنترل مدیران بنگاه های اقتصادی که به منظور تاثیرپذیری بر فعالیت اقتصادی است در جهت بهبود کسب و کار عمل کنند، از جمله پیشنهادات ما به رئیس جمهر محترم است. عبدالرحمن سلیمانی مقدم افزود: ارائه تسهیلات بانکی جهت سرمایه در گردش و سرمایه ثابت برای تولیدات با بازدهی بالا و اجرای استمهال بدهی های واحدهای صنعتی، منطقی کردن نرخ مالیات واحدهای صنعتی و تولیدی و اصلاح معافیت ماده 138 قانون مالیات های مستقیم به میزان صددرصد جهت توسعه واحدهای صنعتی، حمایت دولت از شبکه بین واحدهای صنعتی و تولیدی و واحدهای صنفی استان ها به عنوان ایجاد مرکز مبادلات کالاهای تولیدی درون استانی برای توسعه بازار و تقویت بخش خصوصی در قالب تشکل های تولیدی و اقتصادی که می تواند عامل مهمی در توسعه اقتصادی استان و کشور باشد از دیگر خواسته های بخش خصوصی است. عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: پیگیری ايجاد شهركهاي تخصصي و خوشه هاي صنعتي (CLUSTERS) همچون صنایع جانبی نیشکر و خرما و صنایع جانبي نفت و گاز و پتروشيمي وصنايع جانبي آبزيان، تدوین استراتژی توسعه صنعتی و معدنی استان، حمایت و کمک به منظور رفع مشکلات و موانع طرحهایی که تسهیلات آنها از صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، بسترسازی و فرهنگ سازی ورود فناوریهای پیشرفته و نو به ساختار صنعتی استان جهت جایگزینی با سیستم های فرسوده، ایجاد ساز و کار مناسب برای رشد بهره وری عوامل تولید، پشتیبانی از کارآفرینی، نوآوری و استعدادهای فنی و پژوهشی و در آخر تثبیت فضای اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران با اتکاء به مزیتهای نسبی و رقابتی و حمایت از مالکیت و کلیه حقوق ناشی از آن از جمله مطالبات مهم صنعتگران و تولیدکنندگان است.
مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز معاون سابق سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  با تاکید بر توجه به همه سرمایه گذارانی که می توانند در توسعه خوزستان نقش داشته باشند گفت: از دولت یازدهم انتظار می رود طرح توسعه کشاورزی و راههای دستیابی به آن را که متخصصین، دولتمردان و رهبری معظم انقلاب آنرا تأیید و ابلاغ فرموده اند با همه ابعاد آن بعنوان یک ضرورت و برای توسعه پایدار بخش کشاورزی خوزستان و اشتغال مفید و مولد و پایدار و بعنوان ره آورد اولین سفر دولت محترم به مردم خوزستان مورد عنایت ویژه ای قرار دهند و سرعت اجرایی شدن را شتاب بیشتری بدهند.
عادل خدادادنژاد افزود: در سطح ملی و خوزستان واحدهای تولیدی کشاورزی اکثراً نیازمند سرمایه در گردش هستند و از این حیث محتاج حمایت و گشایش منابع اعتباری هستند. نهاده های تولید و خوراک دام و طیور به سامان نیست، سهم یارانه نهاده ها و عوامل تولید بسیار کم و کمتر از نیم درصد یارانه های کشور است در حالیکه 23 درصد تولید، تولید ناخالص داخلی مربوط به کشاورزی است. امید است با دستورات سریع و شفاف جنابعالی و متولیان امور اقتصادی دولت این مهم حل و فصل گردد.
محسن مشکی زاده عضو جامعه مهندسان مشاور ایران شعبه خوزستان و رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: در فضای اقتصادی حاکم یکی از دغدغه های اساسی کشور و استان موضوع اشتغال می باشد و صنعت احداث و ساخت همواره در هر اقتصاد آزاد، محرک عمده چرخ های تولید و ایجاد اشتغال است و این در شرایطی است که ارکان اصلی این کارآفرینی بدلایلی چند که عمده آنها انحصار طرحهای توسعه در بودجه عمرانی و بخش دولتی است، خود در معرض نابودی قرار گرفته اند و تردیدی وجود ندارد که تحقق آرمانهای توسعه کشور و به تبع آن استان خوزستان بدون حضور شرکت های مهندسی مشاور و پیمانکاری بخش خصوصی امکان پذیر نبوده و راهی جز فعالیت همه جانبه این شرکت ها وجود ندارد. همانطور که در اصل 44 قانون اساسی آمده که مورد تأکید کلیه مقامات کشور نیز می باشد، توسعه فعالیت های بخش خصوصی در رأس سیاست گذاری ها قرار دارد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.