خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر : 8354
Share

تخصیص 5 درصد از بودجه امسال اشتغال به معتادان بهبود یافته

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: امسال 5 درصد از بودجه اشتغال کشور به معتادان بهبود یافته تخصیص می یابد. این مصوبه سال 90 تصویب شده و امسال به مرحله اجرا می رسد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: امسال 5 درصد از بودجه اشتغال کشور به معتادان بهبود یافته تخصیص می یابد. این مصوبه سال 90 تصویب شده و امسال به مرحله اجرا می رسد.
 بابک دین پرست در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که روز گذشته (دوشنبه) در استانداری خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: سال گذشته 570 تن مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شد و 270 هزار نفر در این زمینه دستگیر شدند. به این ترتیب، کشور ما با این میزان کشفیات در رتبه نخست کشورهای فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.
وی افزود: از جمله عوامل مهم وجود مواد مخدر در کشور، دسترسی سریع مردم به مواد مخدر و تردد معتادان در برخی از استان ها است.معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 257 هزار معتاد در کشور وجود دارد. یعنی به طور میانگین، تعداد معتادان موجود در جمعیت 15 تا 64 سال کشور، 2.65 درصد است.
دین پرست تصریح کرد: طرح شیوع شناسی جهت پیشگیری از اعتیاد در حال تصویب است و خوزستان در اولویت های این طرح قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار جهانی سود سالانه قاچاقچیان مواد مخدر ایرانی 3 میلیارد دلار است. در مقابل این سودهای گزاف میزان ضربه ای که دولت به قاچاقچیان می زند خیلی محدود است. در این راستا کمیته ای تحت عنوان شناسایی اموال قاچاقچیان در حال پیگیری جدی و اساسی است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار کرد: سالانه 26 درصد ورودی زندانیان، مربوط به جرایم مواد مخدر است. همچنین در حال حاضر 46 درصد زندانیان موجود در زندان ها با جرم مواد مخدر زندانی شده اند.
دین پرست تصریح کرد: در حوزه فرهنگی جامعه پیشگیری از اعتیاد تشکیل شده، این سند برای سالهای 90 تا 94 تدوین شده است.
وی با بیان این که آمار سال 91 فوت 3 هزار و 56 نفر در کشور بر اثر سوء مصرف مواد مخدر را نشان می دهد، افزود: سال گذشته اقدامات خوبی در جهت درمان معتادان انجام شد اما مشکل اساسی، مصرف کنندگان دانش آموز است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان کرد: تا بیش از این دانش آموز مواد مخدر از مدرسه اخراج می شد، اما از سال گذشته آموزش و پرورش اقدام به شناسایی دانش آموزان معتاد و دانش آموزان در معرض خطر که والدین معتاد دارند، کرد و مسئولان این بخش، در راستای آموزش از گرایش به اعتیاد اقدام کرده اند.
دین پرست افزود: ما آمادگی داریم بر اساس مصوبه قانونی، نمایشگاه دایمی پیشگیری از اعتیاد برای مراجعه اقشار مختلف جامعه برگزار کنیم. این نمایشگاه بر والدین و دانش آموزان تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جدی که اکنون با آن مواجه ایم، پیچیدگی اعتیاد است. متاسفانه 53 درصد معتادان شاغل، 62 درصد متاهل، 75 درصد دیپلم، 1.5 درصد لیسانس به بالا هستند و شاهدیم که این تعهدات در مقابل پدیده مواد مخدر خیلی بی اثر است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اقداماتی که در جهت درمان معتادان شده، اظهار کرد: در حال حاضر 755 هزار معتاد تحت پوشش درمان است که 64 درصد این معتادان تحت پوشش مراکز درمان اعتیاد غیردولتی می باشند.
دین پرست افزود: در خوزستان کمیته درمان باید اقدامات لازم را در توسعه مراکز درمانی در دستور کار قرار دهد و ما هم همکاری لازم را در این زمینه به عمل می آوریم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: در حال حاضر 851 گروه فعال مبارزه با مواد مخدر در کشور وجود دارد که 108 گروه از این تعداد در خوزستان فعال است.
دین پرست تصریح کرد: برای تکمیل چرخه درمان بحث اشتغال و هزینه درمان خیلی مهم است. بر اساس قانون دولت موظف است، هزینه های درمان معتادان بی بضاعت را پرداخت کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.