خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
کد خبر : 6560
Share

گفتگو با سعید غلامحسین پور هنرمند عرصه موسیقی

همیشه زمانی که بناست با شخصی از جنس هنر سخن بگوییم یا مصاحبه و گفتگویی داشته باشم  جملات زیبایی که از بزرگان در تعریف هنر و هنرمند بخاطر دارم از ذهنم می گذرد جملاتی چون: هنر خوراک روان و هنرمند آفریننده آن است . بارگاه هنر  با هیچ جایگاهی درخور ارزیابی نیست یا اینکه می گویند اهل فرهنگ و هنر ، سازندگان آینده اند و یا در تعریف هنر میگویند.


آهنگ دلپذیر ، ریتم و آوای طبیعت است. شاید دلیل این ماندگاری و اثر گذاری آثار هنرمندان در بین آدمیان نیز همین باشد که برگرفته از طبیعت پیرامونی است و طبیعت نیز یکی از جلوه های عظیم وجود قدرت لایزال الهی است همیشه سعی کرده ام به این قشر احترام نموده و در مطالب نشریه جایگاه و پایگاهی را برای هنرمندان جهت سخن گفتن و درد دل در نظر بگیریم در این شماره به سراغ یکی از فعالان عرصه هنر رفته ایم تا ضمن آشنایی بیشتر با او وآثارش از برنامه های آتی این هنرمند بهبهانی نیز مطلع شویم.سعید غلام حسین پور از هنرمندان عرصه موسیقی و نقاشی است سرپرست و نوازنده گروه  چاوش که بارها مردم بهبهان از سال 78 شاهد هنرنمایی او و گروه چاوش بوده اند کنسرت های بسیاری که با حضور هنرمندان چیره دستی به سرپرستی او به سرانجام رسیده است این هنرمند خوش آتیه بهبهانی جزء محدود هنرمندانی است که در کشور های مختلف هنرنمایی کرده است.آثار نقاشی و طراحی ایشان نیز بیش از یک دهه است که در قالب نمایشگاه های متعدد در شهرهای بهبهان ، تهران ، اهواز وحتی خارج از کشور به منصه ظهور گذاشته شده است در حال حاضر نیز بناست که در اردیبهشت امسال مردم بهبهان شاهد اجرای کنسرت موسیقی مقامی و سنتی توسط گروه چاوش به سرپرستی او با حضور هنرمندانی از شهرهای شیراز ، اصفهان ، اهواز و تهران باشند و برپایی نمایشگاه آثار نقاشی اش پس از سه سال کار بر روی این آثار در دست اقدام دارد. علاوه بر آن اتمام کار کاست ( هلوردی ) و عرضه به بازارکه مجموعه زیبای هنرمند عزیز هوشنگ نمازی با دکلمه خسرو ناظرشاهی است و از همه مهم تر کار ضبط کاست حنا حنا دومین اثر موسیقی محلی بهبهان ( بعد از نوار ارجان ساخته بهروز شریعتی ) با صدای هنرمند خوش ذوق بهبهان امید یوسفی را در برنامه های هنری خود دنبال می کند.در زیر چکیده ای از این گپ و گفت دوستانه آمده است:
ضمن تشکر از شما قبل از طرح هر سوالی  لطف کنید کمی از خودتان و این که چگونه به مسیر انجام کارهای هنری کشیده شدید برایمان بگویید.
ضمن عرض سلام خدمت خوانندگان محترم روزنامه شما و عرض ادب و احترام ، من موسیقی را از سال 1369 و نقاشی را از سال 1364 شروع کردم. آن سال ها با کمک مادر و مبلغ ناچیزی که از کار تابستانه خودم در یک مغازه پنچرگیری ( اون موقع ما رسم بود بعد از اتمام مدرسه پدرها و مادرها به خاطر آموختن یک حرفه و اینکه بچه ها تابستان را به بیهودگی نگذرانند آنها را سر کاری می فرستادند ) از مغازه ساز فروشی زنده یاد سرخوش در تهران سازی را تهیه کردم. مرحوم سرخوش وقتی من را با آن شوق و ذوق و نوع پوشش شهرستانی دید سازی را ارزان تر از قیمت واقعی آن و یک دست لوازم جانبی اعم از پوست و پرده و سیم به من داد.بعد ها به کمک برادر بزرگم مهندس سیاوش که خوب سنتور می نواخت و همزمان نیز در حال تحصیل بود نت را به شکل ابتدایی آموختم، یادآوری کنم همزمان هنر نقاشی را در کانون پرورشی آن روزها با تشویق هنرمندانی چون احمدرضا دقایقی ، مهرتاژ ، فرج اجرامی دنبال می کردم و مرتباً در مسابقات کانون چه در استان و خارج از استان شرکت می کردم و در اکثر مواقع جوایز مختلفی نیز کسب می کردم. این جا لازم می دانم از نقش جدی معلم هنر آن روزهایم جناب مسموع که در روند شکل گیری کارم بسیار اثرگذار بود تشکر کنم و امیدوارم هر جا هست خدایش به سلامت دارد.
موسیقی را به چه شکلی ادامه دادید؟
من بعد ها موسیقی را در شهر اصفهان نزد هنرمندگرانقدر همایون یزدانی دنبال کردم و زمینه آشنایی با استاد کیوان ساکت را در همان روزها زنده یاد رسول شفاهی ( معلم و نوازنده تنبک) که اهمیت حضور در کلاس استاد ساکت هرگز در روند شکل گیری نوازندگی من قابل انکار نیست. گاهی روزها تحت تاثیر رقابت و فضای کلاس تا روزی 12 ساعت تمرین می کردم و این روند سالها ادامه داشت البته یادآوری کنم همزمان من نزد دکتر داریوش طلایی نیز موسیقی را ادامه می دادم ، سفرهای زیاد هر دو هفته یکبار با اتوبوس بی کولر سالهای 73 به بعد به تهران جهت انجام یک ساعت کلاس موسیقی زبانزد دوستان بسیاری بود و آنقدر خاطرات تلخ و شیرین آن روزها زیاد هست که در حوصله این مصاحبه نمی گنجد.
فعالیتهای اجرایی کار هنریتان را از چه زمانی شروع کردید؟ به زبان ساده تر کنسرت ها و نمایشگاه ها از کی شروع شد؟
آغاز کنسرت های متعدد در بهبهان و ارتباط گسترده با بیرون از شهرستان و هم صحبتی و معاشرت با هنرمندان و اساتید در هر دو رشته مورد علاقه من آرام آرام من را وادار به نشان دادن توانایی های خودم کرد که البته این خصلت در ذات هنر نهفته است که هنرمند را وادار به عرضه ی فعالیت های خود برای مردم می کند. از سال 78 فعالیت های آموزشی من مصادف شد با اجراهای بسیار به همراه گروه چاووش که بنده سرپرستی آن را به عهده داشتم و کسب افتخارات زیاد در جشنواره استانی ( مقام اول و دوم در سه دوره جشنواره استان و هم زمان حضور در جشنواره بین المللی فجر و کسب عنوان گروه برگزیده) لازم به یادآوری است که موسیقی هیچ گاه مانع پیشرفت من در حوزه نقاشی نشد حضور در محضر اساتیدی چون جناب آقای محسن کرمانشاهی ، حسین قربانی، رضا حسنی ، علی فرامرزی ، علی خوشکام و چند جلسه کوتاه نزد استاد مهدی علیزاده ادامه کار را در حوزه هنر نقاشی برای من بسیار جدی تر نمود که حاصل آن چندین نمایشگاه انفرادی . نمایشگاه های جمعی دیگر بود و صد البته این روند جدی تر و با مطالعه بیشتر ادامه داشته است.
جز محدود هنرمندان بهبهانی بوده اید که اجراهای خارج از ایران نیز داشته اید در این رابطه امکان توضیح بیشتر هست؟
بله ، اجرا در کشور یونان به مدت 30 روز و در اکثر شهرهای یونان ، اجرا در هتل آپادنای شهر فرانکفورت ( آلمان ) ، اجرا در کشور ازبکستان به همراه گروه چاووش و ضمن آن سفر به کشورهای مختلفی جهت بازدید و بررسی موزه های نقاشی از جمله سفر به آلمان ، فرانسه ، چک ، اتریش ، ایتالیا که روند کار هنری من در حوزه ی نقاشی را دگرگون کرد.
از برنامه های هنریتان در آینده چه در حوزه نقاشی و چه در حوزه موسیقی اشاره ای بفرمایید؟
بله اجرای کنسرت اردیبهشت ماه به همراه گروه چاووش و دوستان هنرمندم از بهبهان ، تهران ، اصفهان با حضور استاد علی اکبر شکارچی و استاد علی حافظی و با صدای زیبای کوروش اسدپور (محلی) و یکی از امیدهای آینده آواز ایران وحید تاج ( سنتی ) که اجرای بسیار خوب و قدرتمندی است ، برپایی نمایشگاه هم بعد از 3 سال کار شبانه روزی در تهران ، اصفهان ، اهواز ، بهبهان و ...چاپ آثارم در زمینه نقاشی واتمام کار کاست ( هلوردی ) و عرضه ی آن به بازارکه مجموعه زیبای هنرمند عزیز هوشنگ نمازی با دکلمه خسرو ناظرشاهی عزیز و همراه با ساز بنده و نی استاد علی حافظی و تنبک جعفر قاضی عسگر در استودیو مدرن تهران ضبط شده و مراحل پایانی آن در حال انجام است و از همه مهم تر کار ضبط کاست حنا حنا دومین اثر موسیقی محلی بهبهان ( بعد از نوار ارجان ساخته بهروز شریعتی ) با صدای هنرمند خوش ذوق بهبهان امید یوسفی از 25 اردیبهشت در استودیو پژواک تهران شروع شده که تنظیم قطعات آن را بنده و حمیدرضا توفیقی بروجنی و سعید قربانی انجام داده اند البته 3 کنسرت خارج از ایران نیز در پیش داریم که دوستان عزیز در آینده نزدیک از جزئیات آن با خبر خواهند شد.
در پایان اگر نکته ای هست برای دوستان بفرمایید.
از زحمات دوستان هنرمند عزیز که برای شهرمان به هر نحو قدم بر می دارند و تلاشی بی دریغ در پیش گرفته اند تشکر می کنم و می دانم اگر بخواهم نام ببرم اسم عزیزی ممکن است از قلم بیفتد و من مدیون او بشوم و به دوستانم در اینجا می گویم :
فرصتی گران را به دشمن خویی
از کف داده ایم
و کسی نمی داند
چقدر فرصت باقی است تا جبران محبت های نکرده کنیم بیا آغاز کنیم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

من از شاگردان استاد غلام حسین پور بودم در گچساران .امیدوارم همواره موفق باشند
نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.