خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 5000
Share

طالقاني، تنها بيمارستان سوانح و سوختگي جنوب غرب كشور

"عملكرد بيمارستان سوانح و سوختگي طالقاني محدود به اهواز و استان خوزستان نيست بلكه منطقه جنوب غرب كشور شامل شش استان را در بر مي گيرد و در اين منطقه هيچ بيمارستاني نمي‌تواند با اين بيمارستان رقابت كند." اين‌ها گوشه‌اي از توضيحات رييس اين بيمارستان درباره خدمات تخصصي در جنوب غرب كشور است.

"عملكرد بيمارستان سوانح و سوختگي طالقاني محدود به اهواز و استان خوزستان نيست بلكه منطقه جنوب غرب كشور شامل شش استان را در بر مي گيرد و در اين منطقه هيچ بيمارستاني نمي‌تواند با اين بيمارستان رقابت كند." اين‌ها گوشه‌اي از توضيحات رييس اين بيمارستان درباره خدمات تخصصي در جنوب غرب كشور است.
دكتر مهران گل‌بهار  اظهار كرد: سالانه 2 هزار و500 تا 3 هزار عمل جراحي در اين بيمارستان انجام مي‌شود كه شامل عمل جراحي فاز حاد سوختگي، كنترل عفونت، پيوند پوست و جراحي‌هاي ترميمي مي‌شوند. اين جراحي‌ها براي بيماراني انجام مي‌شود كه پس از مرخص شدن از بيمارستان دچار عوارضي از سوختگي‌هاي گذشته شده و چسبندگي اندام‌ها در آنها ايجاد مي‌شود كه تعداد اين بيماران زياد است. برخي ديگر از جراحي‌ها نيز مربوط به اعمال جراحي ترميمي ناهنجاري مادرزادي مانند شكاف كام يا شكاف لب در نوزادان است كه در زمان مناسب جراحي مي‌شوند.
وي افزود: اعمال ديگر مربوط به پيوند اعضاي قطع شده است كه به تازگي در اين بيمارستان انجام شده و اين بيمارستان به زودي به يك مركز جراحي اعضا قطع شده در استان تبديل مي شود. معمولا بيشتر اعضاي اندام فوقاني و انگشت‌ها قطع مي‌شوند كه در كارگران و كساني كه فعاليت صنعتي دارند رخ مي‌دهد و در خوزستان نيز كه استاني صنعتي است تعداد اين موارد زياد است.
گل‌بهار تصريح كرد:‌ درصدديم كه اين مركز را به عنوان مركزي براي جراحي‌هاي فك و صورت براي آموزش‌هاي دانشگاهي تبديل كنيم كه البته اين كار پس از آموزشي شدن بيمارستان محقق مي‌شود. به اين منظور، گروهي از بورد جراحي وزارت بهداشت، بيمارستان طالقاني اهواز را ارزشيابي كرده و آن را براي آموزشي شدن در زمينه فوق تخصص جراحي پلاستيك بررسي كردند و همچنين گروه جراحي پلاستيك و ترميمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور در اين بيمارستان مشغول به آموزش هستند. 
رييس بيمارستان طالقاني اهواز گفت: تعداد اتاق‌هاي عمل بيمارستان تا سه برابر افزايش يافته و دو اتاق عمل ديگر نيز در برنامه ساخت است. امكانات و تجهيزات لازم نيز فراهم شده ولي هنوز نواقصي وجود دارد كه با رفع آنها مي‌توان در زمينه جراحي فك و صورت اقدام كرد. وي ادامه داد: در استان ‌هاي صنعتي، تخصص ترميمي و جراحي پلاستيك يك نياز واقعي است. خوزستان تنوع جغرافيايي زيادي دارد و به همين دليل حوادث زيادي هم در آن رخ مي‌دهد كه نياز به ترميم پوست را افزايش مي‌دهد. 

گل‌بهار عنوان كرد: بيمارستان سوانح و سوختگي طالقاني 50 سال پيش ساخته شده و پس از انقلاب اسلامي اين بيمارستان جزو املاك جمعيت هلال احمر شناخته شد. در سال 1358 با حفظ مالكيت هلال احمر از لحاظ درماني به بهداري و به وزارت بهداشت واگذار شد. 
رييس بيمارستان طالقاني اهواز تصريح كرد: فضاي بيمارستان با همين وضعيت فعلي جواب‌گوي نياز خوزستان و استان‌هاي همجوار نيست كه براي جبران اين كمبود، بيمارستان جايگزين در منطقه پادادشهر در حال ساخت است. ولي ساخت اين بيمارستان در اختيار دانشگاه علوم پزشكي نيست و تا به حال اندكي پيشرفت داشته است و در حال حاضر نيز اين پروژه متوقف شده است و البته با توجه به اين‌كه بيمارستان جديد نيز تنها 100 تخت دارد، به تنهايي نمي‌تواند جواب‌گوي نياز سوختگي استان باشد. 
وي ادامه داد:‌ گاه در اين بيمارستان همزمان 120 نفر بستري هستند و باز هم فضا كم است كه به اين دليل و با توجه به رشد صنعت و ميزان حوادث ‌در استان، دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور در نظر دارد كه اين بيمارستان در محل خود به فعاليت ادامه ‌دهد و بيمارستان جديد نيز به عنوان بيمارستان شماره دو سوختگي فعاليت كند. رييس بيمارستان طالقاني اهواز گفت: همه بيمارستان‌هاي سوختگي كشور قديمي هستند و به همين دليل بيمارستان طالقاني مقاوم‌سازي شده و تجهيزات فرسوده كنار گذاشته و تجهيزات جديد خريداري شده است و بنابراين با وجود قديمي بودن تا به حال مشكل خاصي ايجاد نشده است. 
وي افزود: بيمارستان‌هاي سوختگي ضررده هستند و هيچ گونه سودي ندارند و اگر كمك‌هاي سيستم‌هاي مافوق نباشد، نمي‌توان مخارج بيمارستان را تامين كرد. براي تجهيز اين بيمارستان سازمان‌هاي ديگر كمك خاصي نكرده اند و دانشگاه علوم پزشكي و چند سازمان به ندرت با كمك‌هاي خود مشكل تامين تجهيزات بيمارستان را حل كردند. با اين كمك‌ها، آسانسور بيمارستان كه براي حمل بيماران بسيار ضروري است ترميم و يك دستگاه سفالومتري‌(OPG) خريداري شد. اين دستگاه براي نشان دادن وضعيت جمجمه و فك بسيار ضروري است. 
گل‌بهار افزود: اكنون در بيمارستان با كمبود فضا مواجه هستيم كه با جلب آرا سازمان‌هاي صنعتي بايد شرايطي ايجاد شود تا كمبودهاي صنعتي رفع شده و كمك‌هاي لازم در اختيار بيماران قرار گيرد.
وي تصريح كرد: ‌از اواخر سال گذشته تكنولوژي جديدي تحت عنوان پيوند پوست در استان راه‌اندازي شد. به اين تكنيك ماكرو گرانت مي‌گويند. اين تكنيك براي افرادي استفاده مي‌شود كه آنقدر دچار سوختگي شده‌اند كه كمتر مي‌توان از پوستشان براي پيوند استفاده كرد. در اين تكنيك نياز به برداشت مقدار كمي پوست است و امكان رد پيوند هم بسيار كم است و تغييرات پوست پس از پيوند بسيار كمتر ديده مي‌شود. از اين تكنيك كه در سطح بسيار محدود در كشور استفاده مي‌شود دو بيمار عراقي دچار سوختگي 30 و 80 درصد استفاده كرده و بهبود يافته‌اند.
رييس بيمارستان طالقاني اهواز گفت: به دليل تعرفه مناسب اين بيمارستان و هم‌چنين تكنيك‌هاي مناسبي كه استفاده مي‌شود بسياري افراد از كشورهاي عراق و كويت و حتي استان‌هاي دور دستي مانند استان‌هاي تهران و مركزي نيز براي درمان به بيمارستان سوانح و سوختگي طالقاني اهواز مراجعه مي‌كنند. 
وي ادامه داد: ‌اورژانس اين بيمارستان تنها 160 مترمربع فضا دارد و از سال 80 فعال است. اين اورژانس بسيار كوچك است و در شان بيمارستان نيست. از اواخر پاييز سال گذشته پروژه ساختماني تحت عنوان اتاق عمل و اورژانس و مراقبت‌هاي ويژه سوختگي براي بيمارستان شروع شد. همه ساختمان اين پروژه تازه‌ساخت و براساس نقشه‌هاي وزارت بهداشت ايجاد شده است. بخش مراقبت‌هاي ويژه كه " Barn ICU" گفته مي شود تركيبي از نقشه‌هاي وزارت بهداشت و ICU هاي خارج كشور است. 
گل‌بهار گفت: بيمارستان در نظر دارد طبقه نخست ساختمان جديد را به عنوان BICU در نظر گيرد كه مي‌تواند در بهبود وضعيت بيماران سوختگي بسيار موثر باشد. طبقه همكف نيز در صورت تامين اعتبار لازم به عنوان اورژانس و پلي‌كلينيك تخصصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه اين اعتبار فعلا آماده نيست ولي در صورت تامين بودجه، مي‌توان تا سه برابر فضاي اورژانس را ارتقا داد كه فضاي بسيار مناسبي براي ارايه سرويس به بيمارستان مي شود.
رييس بيمارستان طالقاني اهواز خاطرنشان كرد: مالكيت اين بيمارستان در اختيار جمعيت هلال احمر است و براي ساخت اين ساختمان اختلافاتي بين دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و هلال احمر ايجاد شد و هلال احمر ساخت اين ساختمان را متوقف كرد و از شهريورماه تا به حال اين پروژه متوقف شده است. در حال حاضر بين دانشگاه و هلال احمر توافقي ايجاد شده كه مالكيت در اختيار هلال احمر باشد ولي براي فعاليت درماني در اين بيمارستان دانشگاه تصميم بگيرد كه به اين ترتيب تا چند روز آينده دوباره اين پروژه شروع به كار خواهد كرد.
وي افزود: بيماران دچار سوختگي تمام زندگي خود را در يك حادثه از دست داده‌اند و از لحاظ اقتصادي مشكلات زيادي دادند و وقتي به بيمارستان مراجعه مي‌كنند براي تامين هزينه درمان مشكلات بسياري دارند. درمان هر فرد به ازاي هر يك درصد سطح سوختگي 1.5 ميليون تومان هزينه در بر دارد و با اين وجود سازمان‌هاي بيمه‌گر نيز مشكلات را بيشتر مي‌كنند و آخرين باري كه پرداخت داشته‌اند ارديبهشت ماه بوده است. 
گل‌بهار گفت: در حالي كه تورم بسيار بالا است و مواد مصرفي و تجهيزات بيمارستان نيز با افزايش قيمت مواجه مي‌شوند و شركت‌هايي كه اين تجهيزات را به بيمارستان مي‌‌فروشند تنها تا يك روز براي پرداخت پول مهلت مي‌دهند، بيمارستان توان مقابله با چنين هزينه‌هايي را ندارد. بايد سيستمي باشد كه بيمارستان‌هاي سوختگي را تامين كند كه نوسان‌هاي بازار و پرداخت نكردن بيمه‌ها موجب بروز مشكل براي بيماران حادثه ديده نشود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.