خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر : 33255
Share

اسدی : احتمال زیر آب رفتن اراضی و روستاهای دشت آزادگان و هویزه/ جهاد نصر مقصر طغیان زهکش‌ها

رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان این‌که مقصر اصلی طغیان زهکش‌ها در دشت آزادگان و هویزه موسسه جهاد نصر است، نسبت به زیر آب رفتن اراضی کشاورزی و روستاهای این مناطق هشدار جدی داد.

رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان این‌که مقصر اصلی طغیان زهکش‌ها در دشت آزادگان و هویزه موسسه جهاد نصر است، نسبت به زیر آب رفتن اراضی کشاورزی و روستاهای این مناطق هشدار جدی داد.
مسعود اسدی اظهار کرد: ‌به دنبال سفر استاندار به شهرستان دشت آزادگان و اعتراض گسترده‌ای که در خصوص طغیان زهکش‌ها و آبگرفتگی مزارع و روستاهای شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان صورت گرفت، طبق وظایف خود یک تیم کارشناسی را جهت بررسی و ارزیابی دقیق این موضوع به این دو شهرستان اعزام کردیم.
وی افزود: ‌طبق مشاهدات این تیم کارشناسی در کل مسیر زهکش‌های تخلیه آب شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان، نهایتا مشخص شد که عامل اصلی طغیان زهکش‌ها، اقدامات موسسه جهاد نصر و پیمانکاران مربوطه در اجرای پروژه 550 هزار هکتاری است و این موسسه در چندین نقطه اقدام به بستن زهکش‌های اصلی کرده است.
اسدی تصریح کرد:‌ همچنین ایجاد سازه‌هایی توسط موسسه جهاد نصر و پیمانکاران مربوطه که به هیچ وجه استاندارد نیستند و از تخلیه آب جلوگیری می‌کنند، عامل دیگری در طغیان زهکش‌ها است و با این شرایط متاسفانه چندین روستای شهرستان دشت‌آزادگان در روزهای آتی به زیر آب خواهند رفت.
وی خاطرنشان کرد: ‌هم‌اکنون کشاورزان شهرستان دشت‌آزادگان و هویزه جهت جلوگیری از ورود آب به اراضی کشاورزی و مزارع خود، در پی‌ ایجاد خاکریز هستند. بنابراین طبق گزارشاتی که به ما اعلام شده و همچنین بررسی‌های دقیق و مستندسازی تیم کارشناسی اعزام شده به این مناطق رسما اعلام می‌کنیم که مقصر اصلی این طغیان زهکش‌‌ها و آبگرفتگی‌ها موسسه جهاد نصر است.
رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزان خوزستان عنوان کرد:‌ سازمان آب و برق در بروز این پیشامدها هیچ تقصیری و مسئولیتی ندارد اما بهتر است پس از رفع مشکل سازه‌های غیر استاندارد ایجاد شده توسط موسسه جهاد نصر، سازمان آب و برق اقدام به لایروبی کلی برای تردد ماشین‌آلات انجام دهد.
اسدی بیان کرد: با این وجود در حال حاضر عامل عدم تخلیه کامل زهکش‌ها، لایروبی نکردن زهکش‌ نیست بلکه به پل‌ها و گذرگاه‌هایی باز می‌گردد که موسسه جهاد نصر برای تردد وسایل نقلیه و ماشین‌آلات و ... ایجاد کرده است.
وی عنوان کرد: ‌متاسفانه در برخی نقاط بعضی کشاورزان اقدام به ایجاد سازه‌هایی کردند اما مهم‌ترین عامل طغیان زهکش‌ها و عدم تخلیه کامل زهکش‌ها قطعا بستن مسیر زهکش‌ها و سازه‌های غیر مجاز موسسه جهاد نصر است. روز گذشته رسما از استانداری خواستار تشکیل جلسه ستاد مدیریت‌ بحران شدیم زیرا هر لحظه تاخیر در این مورد وضعیت سکونت و معیشت بسیاری از اهالی مناطق هویزه ودشت آزادگان را تحت شعاع قرار می‌دهد و باید سریعا جلسه‌ای برای بررسی و حل این مشکل برگزار شود.
اسدی اظهار کرد: در این مناطق در همان کیلومتر صفر زهکش‌ها مشاهده می‌شود که آب در بالاترین سطح قرار دارد در صورتی که در وضعیت طبیعی نهایی‌ترین سطح آب باید در انتهای مسیر زهکش‌ها باشد اما در انتهای مسیر زهکش مناطق مذکور سطح آب بسیار پایین است و این موضوع نشانگر جلوگیری از خروج آب زهکش‌ها در میان مسیر است که این مساله اعتراض کشاورزان را بر انگیخته است.
وی گفت: ‌ادامه این وضعیت عواقب بسیار وخیمی برای سطح بسیاری از اراضی کشاورزی و همچنین روستاهای مناطق دشت آزادگان و هویزه دارد. به همین علت امروز رسما هشدار می‌دهیم در هفته جاری طبق وعده‌های داده شده در اسرع وقت جلسه ستاد مدیریت بحران استان برای این موضوع برگزار ‌شود زیرا این مسئله بسیار مهم و نگران کننده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.