خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۹:۰۷
کد خبر : 33237
Share

استاندار تاکید کرد: لزوم آموزش مدیریت بحران در صنایع پتروشیمی خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که در مدیریت بحران حادثه اخیر آتش‌سوزی در پتروشیمی تجربه خاصی وجود نداشت، گفت: در این حادثه واضح بود که در مدیریت بحران تجربه خاصی وجود ندارد؛ در حالی که مدیران پتروشیمی ها پاسدار 17 میلیارد دلار سرمایه هستند و باید بتوانند در مواقع بحرانی نیز از این سرمایه حفاظت کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که در مدیریت بحران حادثه اخیر آتش‌سوزی در پتروشیمی تجربه خاصی وجود نداشت، گفت: در این حادثه واضح بود که در مدیریت بحران تجربه خاصی وجود ندارد؛ در حالی که مدیران پتروشیمی ها پاسدار 17 میلیارد دلار سرمایه هستند و باید بتوانند در مواقع بحرانی نیز از این سرمایه حفاظت کنند.
غلامرضا شریعتی در نشست بررسی حادثه آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که با حضور مدیران پتروشیمی، نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیران این شهرستان برگزار شد، با قدردانی از تلاش های نیروهای امدادی و فنی در حادثه بوعلی سینا اظهار کرد: باید در هنگام انجام تعمیرات، امکانات ایمنی نیز فراهم باشد و مدیرانی که کشور هزینه هایی در خصوص آن‌ها متحمل می‌شود و به صورت پروازی مدیریت می‌کنند، در قبال این هزینه‌ها باید دستاوردهای بیشتری وجود داشه باشد.
وی با بیان این‌که در شرکت‌های خصوصی از برخی امور چشم‌پوشی می‌شود، گفت: زمانی که شرکت ها خصوصی می شوند، بسیاری از امور از جمله حفاظت ایمنی دیده نمی شود و به دلیل مسایل مالی کنار گذاشته می شود، این در حالی است یک حادثه به تنهایی می تواند درآمد بیست ساله این شرکت را از به بین ببرد و علاوه بر آن تبعات زیست محیطی و اجتماعی به دنبال می آورد و سرمایه اجتماعی آن صنعت را از بین می‌برد که با هیچ هزینه و درآمدی قابل جبران نیست.
شریعتی ادامه داد: به عبارت دیگر با خصوصی‌سازی، تعهدی در قبال مسئولیت‌های انسانی و اجتماعی وجود ندارد.
وی با اشاره به این‌که در مدیریت بحران حادثه اخیر آتش‌سوزی در پتروشیمی تجربه خاصی وجود نداشت، عنوان کرد: در این حادثه واضح بود که در مدیریت بحران تجربه خاصی وجود ندارد این در حالی است که باید در خصوص وقوع چنین حوادثی آمادگی وجود داشته باشد. مدیران پتروشیمی ها پاسدار 17 میلیارد دلار هستند و باید بتوانند در مواقع بحرانی نیز از این سرمایه حفاظت کنند.
استاندار خوزستان گفت: به همین جهت لازم است در زمینه مدیریت بحران در صنایع پتروشیمی آموزش‌ لازم وجود داشته باشد و برخوردها عالمانه تر باشد و در خصوص بروز چنین حوادثی آمادگی وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه جزیره‌ای عمل می‌کنند؛ باید تقسیم کار شود و این که خود منطقه ویژه متولی کارهای عمومی شود و با این امر مدیریت بهتر و هزینه کمتر خواهد بود.
شریعتی گفت: حجمی از صنعت در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و با تکنولوژی بالا و تولید 7 میلیارد دلار و 4 میلیارد دلار صادرات وظیفه سنگینی را بر مدیران عامل صنایع قرار می‌دهد. این انتظار از مدیران عامل وجود دارد که به مسایل کلان بپردازند و امنیت منطقه را فراهم کنند و امنیت با رضایت مردم به وجود می‌آید. امنیت یک سرمایه اجتماعی است.
وی ادامه داد: در حادثه اخیر پتروشیمی ممکن است برخی از مردم احساس خاصی نداشته باشند و به این دلیل که صنایع پتروشیمی جزیره‌ای عمل کرده‌اند و خود را تنها متولی چارچوب خود دانسته‌اند.
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم توجه صنایع پتروشیمی به مسئولیت‌های اجتماعی گفت: بودجه سالیانه کشور افغانستان 10 میلیارد دلار است و از سوی دیگر میزان تولید پتروشیمی ما 7 میلیارد دلار است، در این حالت باید مدیریت راهبردی منطقه وظیفه صنایع پتروشیمی باشد. جدا از بحث پرداخت عوارض، با این میزان درآمد پتروشیمی آیا باید در ماهشهر و بندرامام بیکار وجود داشته باشد؟ و حتی یک نفر هم در جستجوی شغل باشد؟
شریعتی با انتقاد از این که صنایع پتروشیمی در تقویت صنایع پایین دست ضعیف عمل کرده‌اند، افزود: باید این سوال مطرح شود که صنایع پتروشیمی و مدیران عامل این صنایع پس از این همه سال و با این میزان درآمد، چه اقدامات موثری در خصوص تقویت صنایع پایین دستی انجام داده اند؟ چرا صنایع پتروشیمی، صنایع لاستیک‌سازی را دیگر مناطق کشور ایجاد می‌کند در حالی که استان خوزستان در  اولویت است.
وی گفت: مدیران صنایع پتروشیمی باید به این موارد توجه و آن‌ها را مدیریت کنند و باید دنبال کنند که شهرک صنعتی برای توسعه و تقویت صنایع پایین دستی در منطقه ایجاد شود. این مسئولیت باید احساس شود.
شریعتی بیان کرد: آنچه که کشور را تهدید می‌کند بیکاری و  عدم اشتغال جوانان است که موجب از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی می‌شود. نباید اجازه داده شود که بیکاری همانند موریانه آرام آرام سرمایه‌ اجتماعی کشور را از بین ببرد و در این زمینه همه باید به وظایف خود عمل کنند.
وی ادامه داد: به گفته وزیر نفت، شهرستان ماهشهر از بهترین نقاط برای توسعه صنایع است زیرا هم زیرساخت‌های لازم را دارد و هم زمین به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به هزینه ندارد و در اولویت است.
استاندار خوزستان گفت: توسعه پتروشیمی نمی تواند اولویت نخست برای ایجاد اشتغال باشد و با یک میلیارد و 500 میلیون دلار که صرف راه اندازی پتروشیمی می شود می توان هزاران شغل ایجاد کرد. اکنون کشور بسیار نیازمند شغل است.
شریعتی عنوان کرد: برای احداث صنایع پایین دست و شهرک های صنعتی تخصصی پتروشیمی زمین‌های کافی بین ماهشهر و امیدیه و همچنین امکانات وجود دارد و در این زمینه آمادگی کامل برای حمایت نیز وجود دارد و انتظار داریم که صنایع پتروشیمی در این خصوص ورود کنند و ماهشهر این قابلیت را دارد و می تواند برای تمام استان و کشور تاثیرگذار باشد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.