خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر : 32754
Share

جمشیدی :موارد مسمومیت با سرب تریاک بیش از حد انتظار است

مشاور مبارزه با مواد مخدر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اپیدمی مسمومیت ناشی از سرب موجود در تریاک خوراکی گفت: موارد مشاهده شده در میان معتادان مبتلا بیش از حد انتظار است.

مشاور مبارزه با مواد مخدر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اپیدمی مسمومیت ناشی از سرب موجود در تریاک خوراکی گفت: موارد مشاهده شده در میان معتادان مبتلا بیش از حد انتظار است.
دکتر فرخنده جمشیدی در ارتباط با مسمومیت ناشی از سرب موجود در تریاک اظهار کرد: این نوع مسمومیت از زمستان سال 94 آغاز شده و اکنون به حدی رسیده که موارد مشاهده شده  در میان معتادان مبتلا بیش از حد انتظار است.
وی افزود: ما اکنون با اپیدمی مواجه هستیم که به سه داروی بسیار تخصصی نیاز دارد که در ایران به اندازه کافی وجود ندارد. تشخیص این بیماری بسیار مشکل است و اگر بیمار مبتلا به پزشکی غیر از متخصص مسمومیت مراجعه کند، پزشک به بیماری پی نخواهد برد مگر اینکه مسمومیت ناشی از سرب به ذهن او خطور کند.
مشاور مبارزه با مواد مخدر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وجود علائم مشترک میان تمام بیماران دچار این نوع مسمومیت گفت: علائم شایع در این بیماران شکم درد بسیار شدید، یبوست بسیار حاد بیش از 10 روز و کم خونی است؛ بیشتر این علائم در مصرف کننده های تریاک خوراکی مشاهده شده است.
جمشیدی ادامه داد: بیمارانی با وضعیت بسیار نامطلوب به بیمارستان رازی مراجعه کرده اند که تحت درمان جایگزین (مصرف داروی متادن) قرار گرفته و به وضعیت مطلوب رسیده اند. این بیماران در صورتی بهبود می یابند که تحت درمان دارویی قرار گیرند؛ تاکنون بیش از 50 بیمار مسموم به سرب در خوزستان نیازمند تشکیل پرونده بوده اند.
وی با اشاره به دستگاه سنجش سرب تصریح کرد: این دستگاه در استان خوزستان در آزمایشگاه تخصصی دانشگاه شهید چمران وجود دارد که سطح خونی سرب را سنجش کرده و سپس بیماران به صورت سرپایی یا بستری تحت درمان قرار می گیرند.
این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت های بالینی گفت: پس از درمان حالت حاد بیمار، مهمترین کار این است که بیمار را از منبع مواد مخدر جدا کرده و به صورت دائمی ترک داده یا تحت درمان جایگزین قرار دهیم. در این راستا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز همکاری بسیار خوبی با بیمارستان رازی داشته و داروهای جایگزین تریاک خوراکی را در اختیار این بیمارستان قرار داده است. این داروها از ورود سرب اضافی به بدن پیشگیری کرده و از بدحال شدن بیمار جلوگیری می کنند.
وی ادامه داد: اکنون در بیمارستان رازی در مجموع 17 تخت برای بیماران مسموم بدحال اختصاص داده شده است؛ البته این بیماران اغلب بستری نمی شوند.
جمشیدی در خصوص مهمترین توصیه درمانی قطع تریاک خوراکی عنوان کرد: بیماران باید به مرکز ترک اعتیاد امام اهواز جهت دریافت متادن دولتی مراجعه کنند و سپس با رجوع به مراکز ترک اعتیاد نزدیک به منزل خود شیره پاک (تریاک عاری از سرب) ، متادن یا داروی B2 دریافت کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.