خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۹:۰۲
کد خبر : 32695
Share

ورجاوند :دام‌های روستاهای دزفول همچنان مستعد بیماری هستند

رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت: دام‌های روستاهای این شهرستان همچنان مستعد بیماری هستند و اتحادیه دامداران باید سریع تر برای جمع آوری اعتبار مورد نظر واکسیناسیون اقدام کنند.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت: دام‌های روستاهای این شهرستان همچنان مستعد بیماری هستند و اتحادیه دامداران باید سریع تر برای جمع آوری اعتبار مورد نظر واکسیناسیون اقدام کنند.
محسن ورجاوند در کارگروه کشاورزی شهرستان که در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: در پی وقوع بیماری تب برفکی در میان دام ها، اقدام به واکسیناسیون ۸۵ هزار رأس دام در مناطق صعب العبور، ۳۰ هزار دام در بخش سردشت و شهيون و ۱۴۸ هزار دام در بخش مرکزی شهرستان کرديم.
وی افزود: به طور کلی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون ۲۳۰ هزار رأس دام سنگین و سبک در شهرستان دزفول برای پیشگیری از تب برفکی واکسیناسیون شدند. ضمن اینکه طی دوره قبلی، ۳۰ هزار رأس دام دیگر نیز تحت پوشش اين امر قرار گرفته بودند.
رئیس اداره دامپزشکی دزفول همچنین با اشاره به آغاز واکسیناسیون سراسری دام های کشور از اول خردادماه امسال، گفت: مطابق با شروع این طرح مقرر شد که واکسیناسیون دام های سبک بز و گوسفند به صورت رایگان انجام شود اما واکسيناسيون دام های سنگین مثل گاو و گاومیش به دلیل اینکه واکسن مورد نیاز از کشور ترکیه وارد می شود به صورت بهادار صورت بگیرد.
ورجاوند، حجم واکسیناسیون شهرستان دزفول در فاز اول را هشت هزار واکسن برای دام سنگین و ۱۱۰ هزار واکسن برای دام سبک برشمرد و عنوان کرد: تاکنون ۷۰ هزار رأس دام سبک واکسینه شده اند و مقرر شده مابقی دام های سبک نیز تا ۲۰ روز آینده واکسینه خواهند شد.
لزوم اختصاص اعتبار واکسیناسیون
وی با بیان اینکه در جلساتی مقرر شد اعتبار مورد نظر اجرای طرح واکسیناسیون دام های سنگين از سوی اتحادیه دامداری های سنتی و صنعتی شهرستان دزفول از دامداران جمع آوری شود تا دام های سنگین نیز واکسینه شوند، افزود: با وجود موافقت انجمن صنفی کشاورزان و حاضران جلسه مذکور برگزار شد ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
رئیس اداره دامپزشکی دزفول ادامه داد: تصمیم گرفته بودیم که دامداری صنعتی و دو دامداری گاومیش آباد شهرستان را در اولویت این هشت هزار واکسیناسیون قرار دهیم چرا که پس از وقوع سیل دامداران این دو روستا خسارت های زیادی دیدند.
ورجاوند با بیان اینکه مقرر شده بود که انجمن صنفی کشاورزان به اعضای شورای روستاهای گاومیش آباد و اعضای انجمن دارای پروانه برای انجام واکسیناسیون وام پرداخت کند، هشدار داد: به دلیل اینکه تا ۱۰ روز گذشته هیچ اقدامی از سوی انجمن صنفی برای ارائه وام و انجام این طرح واکسیناسیون دام های سنگین صورت نگرفته، دام های دو روستای گاومیش آباد دزفول همچنان مستعد بیماری هستند و ممکن است با ورود هر گونه آنتی ویروسی، دچار بیماری های خطرناک شوند بنابراین اتحادیه دامداران باید هرچه زودتر در جهت جمع آوری اعتبار مورد نظر برای واکسیناسیون دام های سنگین اقدام کنند.
خسارت سنگین سیل به دامداران
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کشاورزان دزفول نیز در این کارگروه گفت: در پی وقوع سیل در دزفول همچنین خسارت سنگین به دامداران ناشی از تب برفکی مقرر شد به دامداران خسارت دیده وام و نیز کمک بلاعوض پرداخت شود که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
محمدحسین شریفی افزود: دامداران دزفول به دلیل خسارت ناشی از تب برفکی و تلفات دام توانایی پرداخت بدهی خود به بانک ها بابت وام دریافتی در سالهای گذشته را ندارند.
وی گفت: در شرایطی که هیچ کمکی به دامداران خسارت دیده از سیل و تب برفکی پرداخت نشده نباید انتظار داشت در چنین شرایطی ما نیز بتوانیم اعتبارات خود را در اختیار آنها قرار دهیم چرا که امکان دارد دامداران نتوانند این بدهی را نیز پرداخت کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.