خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر : 32676
Share

موگهی :ارتقاء آموزشی دانشجویان دارای افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از ارتقای معدل دانشجویان دارای افت تحصیلی با طراحی و اجرای فرآیند اثربخش تکنیک شناختی رفتاری (C.B.T) در این دانشگاه خبر داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از ارتقای معدل دانشجویان دارای افت تحصیلی با طراحی و اجرای فرآیند اثربخش تکنیک شناختی رفتاری (C.B.T) در این دانشگاه خبر داد.
دکتر ساسان موگهی با بیان این مطلب اظهار کرد: ‌افت تحصیلی در دانشجویان از موضوعات مهم آموزشی است که علاوه بر هدر‌رفت منابع انسانی و مالی، عواقب مخربی بر بدنه آموزشی و علمی دانشگاه و کشور وارد می‌کند و ‌منجر به تشدید مشکلات روحی و روانی در دانشجویان می‌شود.
وی در خصوص عواقب ادامه افت تحصیلی دانشجویان خاطرنشان کرد: در معرض خطر قرار گرفتن سلامت روان دانشجو، وضعیت آینده تحصیلی و روند زندگی خانوادگی و اجتماعی از جمله دیگر مشکلات ادامه روند افت تحصیلی است. این در حالی است که پیشگیری و درمان این معضل می‌تواند به ارتقاء سطح سلامت روان دانشجویان و صرفه‌جویی در امکانات آموزشی، اقتصادی و رفاهی دانشگاه بیانجامد؛ بدین منظور تصمیم به طراحی فرآیندی اثربخش جهت برطرف کردن این مشکل گرفته شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به این‌که از سال 92 همکاران بنده در اداره مشاوره روانشناختی دانشجویان با بررسی‌های کارشناسی، فرآیند "ارتقاء کیفی عملکرد آموزشی دانشجویان دارای افت تحصیلی با استفاده از فرآیند اثربخش تکنیک شناختی رفتاری (C.B.T)" را طراحی کردند و به مرحله اجرا گذاشتند، گفت: در این روش با تکنیک‌های شناختی، دانشجویان توانایی حل مشکلات خود را به‌دست  می‌آورند؛ طی 2 سال اجرای آزمایشی این فرآیند، دانشجویان دارای افت تحصیلی توانستند به‌طور میانگین 2 نمره به معدل خود نسبت به نیم‌سال‌های قبلی اضافه کنند.
موگهی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای بزرگداشت مقام معلم هرساله جشنواره‌ای تحت عنوان "جشنواره شهید مطهری" ابتدا در سطح دانشگاه و سپس در سراسر کشور برگزار می‌کند که در این جشنواره از اساتید و فرآیندهای آموزشی برتر در تمام کشور تقدیر و قدردانی می‌شود؛ این فرآیند در جشنواره آموزشی شهید مطهری در سال 95 در سطح دانشگاه رتبه اول و در کشور رتبه دوم را در حیطه راهنمایی و مشاوره کسب کرد.
وی در خصوص روش اجرای این فرآیند، گفت: این طرح از سال 92 برای کلیه دانشجویان دانشگاه در سطح هفت دانشکده آغاز شد، به این ترتیب که هر ترم اداره مشاوره، دانشجویان دارای افت تحصیلی را شناسایی و با استفاده از یکی از روش‌های پیشگیرانه و درمانی اثربخش شناختی رفتاری با نام (C.B.T) به آن‌ها کمک می‌کرد تا درصدد رفع مسأله افت تحصیلی خود برآیند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اظهار کرد: در این طرح پس از شناسایی دانشجویان مورد نظر به اتاق‌های مشاوره در دانشکده‌ها فراخوانده می‌شوند و برای شناسایی علل و عوامل افت تحصیلی مصاحبه‌ای با آنان انجام، سپس با مداخلات لازم توسط مشاور به دانشجو کمک می‌شود که توانایی خود را به‌دست آورد و افکار منفی و ناکارآمد را که یکی از عوامل افت تحصیلی در قالب مشکلات روحی‌روانی است، کنار گذاشته و افکار کارآمد را جایگزین کند؛ این روند تا زمانی که وضعیت تحصیلی دانشجو ارتقا یابد و فرد خودکفا شود ادامه پیدا می‌کند که زمانی حدود 6 تا 8 هفته مداخله را شامل می‌شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.