خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر : 32536
Share
به داد وضعیت اورژانسیِ 115 خوزستان برسید

115 در کما!

اواخر سال 94، درست زمانی که سال جدید برای ما چشمک می‌زد، رئیس اورژانس کشور از برنامه جدید وزارت بهداشت برای نوسازی اورژانس کشور در سال 95 خبر داد؛ امین صابری‌نیا در این ارتباط گفته بود: حدود سه هزار آمبولانس در ناوگان اورژانس کشور فعال است که بیش از نیمی از این تعداد فرسوده هستند.وی ادامه داد: به همین علت نوسازی اورژانس پیش بیمارستانی کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.صابری‌نیا یادآور شد: در این برنامه قرار است، 300 آمبولانس کمک‌دار، 500 آمبولانس هایلوکس و 800 آمبولانس بنز

| عارف شریفی صرخه / روزنامه وحدت|آمبولانس‌های فرسوده، كمبود نيروی انسانی و بي كيفيتي خدمات، 3مشكل اصلي اورژانس 115 در شوش است.
همان لحظه اول آب پاک را روی دستانتان می‌ریزند؛ ماشین نداریم؛ شاید فکر کنید که اشتباهی با یک آژانس تماس گرفته‌اید اما نه، 115 به درستی وارد شده است؛ اکنون دیگر زمان طلایی برای نجات جان بیمار یا مصدوم از دست‌ رفته است.
شوشی‌ها بارها این شرایط را تجربه کرده‌اند؛ رسول سواری یکی از این شهروندان است که به وحدت می‌گوید: یکی از همسایه‌های ما دچار وخامت حال شد؛ دست‌پاچگی خانواده این شخص باعث شد تا من با حضور در محل، با 115 تماس بگیرم.
درست زمانی که چشمان نگران خانواده منتظر حضور اورژانس بود اما داستان به شکل دیگری ادامه پیدا کرد؛ پاسخ‌گوی 115 اورژانس به رسول گفت که ماشین نداریم؛ سرانجام با خودروی شخصی، این بیمار بخت برگشته را به بیمارستان نظام مافی شوش منتقل کردند؛ بعدها مشخص شد که به ایست قلبی دچار شده و با سرنگونی بر روی قسمت سر، از این ناحیه نیز دچار آسیب دیدگی جدی شده بود؛ این شخص پس از انتقال به بیمارستان اهواز سرانجام جان خود را از دست داد.به اعتقاد کارشناسان زمان طلایی برای بیماران مشرف به مرگ کمتر از پنج دقیقه است که در صورت تشخیص به‌موقع به وسیله متخصصان می‌توان برای نجات جان بیمار و یا فرد مصدوم اقدامات پزشکی مناسبی انجام داد.
ضرورت افزایش سرانه 115
اورژانس 115 شوش تنها یک کد مصوب دارد؛ پایگاهی که با آمبولانس‌های اغلبا فرسوده، خیلی سخت به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.
در واقع این تنها یکی از مشکلات اساسي مردم این شهرستان در حوزه اورژانس است؛ آمبولانس‌های معدود شوش، فرآیند انتقال بیماران یا مصدومان به مراکز درمانی را به سختی انجام می‌دهند، برخی‌ها این وسایل نقلیه فرسوده را مزید بر مشکلات توصیف می‌کنند. در این میان رئیس فوریت‌های پزشکی شوش مشکل عمده اورژانس این شهرستان را در بخش نقلیه عنوان می‌کند؛ رضا معمارزاده می‌گوید: پنج دستگاه آمبولانس به‌علت فرسودگی نیاز به تعمیراتی با هزینه 20 تا چهل میلیون تومانی دارند که باوجود مکاتبه‌های که در ماههای قبل با دانشگاه علوم پزشکی دزفول داشتیم اما هنوز در این ارتباط اقدامی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه چهار آمبولانس از نوع بنز اسپرينتر با وجود فرسودگی، در حال خدمت هستند ادامه می‌دهد: کولر این آمبولانس‌ها عملا خراب و از رده خارج است و این مسئله باعث مشکلات زیادی در زمینه خدمات به مردم شده است.معمارزاده به ضرورت تصویب و راه‌اندازی پایگاه دوم اورژانس شوش اشاره می‌کند و در ادامه توضیح می‌دهد: با وجود مشکلات اورژانس شهر در حوزه‌های نیروی انسانی، وسایل نقلیه و زیرساخت لازم، تصویب راه‌اندازی پایگاه دوم اورژانس در شوش باعث می‌شود که این نواقص تا حدودی رفع شود.
بخش روستایی شوش 115 ندارد
پراکندگی روستایی در شهرستان شوش با 219 روستا و کمبود مراکز اورژانسی به تناسب آن، باعث شده که اهالی این مناطق احساس خطر کنند. به عبارتی دیگر در این مناطق همیشه «کار از کار می‌گذرد»!
عضو شورای شهر صرخه در بخش فتح‌المبین شوش در این ارتباط می‌گوید: نبود مرکز و امکانات اورژانس در زمان وقوع حوادث، موجب صدمات جبران ناپذیری همچون مرگ بسیاری از ساکنان شده است. رحیم صرخی خاطرنشان می‌کند: بارها مشکلات ساده‌ای چون عقرب‌زدگی به دلیل نبود مرکز اورژانس به مواردی حاد و وخیم‌ تبدیل شده و سلامت شهروندان را تهدید کرده است.وی ايجاد اورژانس و درمانگاه و داروخانه شبانه‌روزي را از جمله ضرورت‌هاي فوريتي اين شهر عنوان می‌کند و از دولت می‌خواهد با تأمين اين زيرساخت‌ها، اهالي شهر صرخه فتح‌المبين را كه در هشت سال جنگ دوشادوش رزمندگان به دفاع از كيان اسلامي پرداخته و اينک نيز همه ساله ميزبان دو ميليون كاروان راهيان نور هستند، ياري كند. 
در حال پیگیری
نماینده شهرستان شوش در مجلس شورایی اسلامی به اهمیت وجود مراکز اورژانسی در شوش تأکید می‌کند؛ سید راضی نوری در این ارتباط به خبرنگار وحدت می‌گوید: در حال پیگیری تصویب و راه‌اندازی مرکز اورژانس در مناطق دوسلق، صرخه فتح‌المبین و آهودشت هستیم.وی تصریح می‌کند: اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی از لحاظ فرآیندی و بهبود استانداردها نیز باید به هم نزدیک شوند تا در مسیر خدمات‌رسانی مستمر به بیماران و مصدومان خللی ایجاد نشود.نوری به سرانه پایین درمانی در شوش اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: شهرستان شوش به جهت وسعت و پراکندگی روستاها نیازمند راه‌اندازی یک بیمارستان دیگر در بخش شاوور است.
وضعیت اورژانسیِ 115 استان
به نظر می‌رسد که وضعیت اورژانس استان چندان مساعد نیست؛ رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان، برطرف شدن نیازهای اورژانس خوزستان را نیازمند یک همت ملی توصیف می‌کند. شهریار میرخشتی با بیان اینکه 138 پایگاه جاده‌ای و شهری در سراسر خوزستان فعال است، می‌گوید: این خدمات از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، دانشگاه بهبهان و دانشگاه دزفول ارائه می‌شود.
وی با اشاره به کمبود بیش از 40 پایگاه امداد جاده‌ای در استان، ادامه می‌دهد: عملکرد بهتر اورژانس خوزرستان در گرو برطرف شدن کمبودهای این بخش است.این مسئول خاطرنشان می‌کند: با توجه به گستردگی استان، دانشگاه جندی شاپور اهواز حداقل به 25 پایگاه، آبادان 6 پایگاه، دزفول 9 پایگاه و بهبهان به یک پایگاه دیگر نیاز دارد.اما این مشکل سالهاست که دست از سر خوزستان بر نمی‌دارد؛ برخی‌ها سیاست‌های انقباضی دولت‌ها را دلیل مشکلات حوزه اورژانس در کشور می‌دانند؛ آنها معتقدند که دولت به خاطر بودجه انقباضي خود، تحريم‌ها و درآمد نفتي، بار هزینه‌ها را افزايش نمی‌دهد.
 تا جان هست، امید هست
اواخر سال 94، درست زمانی که سال جدید برای ما چشمک می‌زد، رئیس اورژانس کشور از برنامه جدید وزارت بهداشت برای نوسازی اورژانس کشور در سال 95 خبر داد؛ امین صابری‌نیا در این ارتباط گفته بود: حدود سه هزار آمبولانس در ناوگان اورژانس کشور فعال است که بیش از نیمی از این تعداد فرسوده هستند.وی ادامه داد: به همین علت نوسازی اورژانس پیش بیمارستانی کشور در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.صابری‌نیا یادآور شد: در این برنامه قرار است، 300 آمبولانس کمک‌دار، 500 آمبولانس هایلوکس و 800 آمبولانس بنز اسپرینتر نو خریداری و تا چهار ماه آینده (تا پایان خرداد سال جاری) وارد ناوگان اورژانس کشور شود.
 کمبود شدید نیروی انسانی
در این میان پس از گذشت چهارماه، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اینبار از راه‌اندازی 800 پایگاه جدید اورژانس در کشور خبر داد و گفت: برای ایجاد این تعداد پایگاه نیازمند جذب نیرو هستیم. صابری‌نژاد مشکل اساسی اورژانس کشور را کمبود شدید نیروی انسانی عنوان می‌کند، صابری‌نیا می‌گوید: هم‌اکنون حدود 15 هزار نیرو در اورژانس پیش‌بیمارستانی کشور شاغل هستند و حداقل با کمبود هفت‌هزار نیرو مواجه هستیم. وی اضافه می‌کند: با رایزنی‌های وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول‌هایی داده است که برای سال 95 مجوز بکارگیری چهار هزار نیرو در اورژانس پیش بیمارستانی کشور را بدهد که امیدوارم این قول عملی شود.
اورژانس به عشایر هم می‌رسد
اورژانس پیش بیمارستانی کشور با شماره تلفن 115هم اکنون با حدود دو هزار و 100 پایگاه، و 15 هزار نفر در شهرها و جاده های کشور فعال است؛ قرار است این خدمات به مناطق روستایی، جاده‌های فرعی و عشایر نیز گسترش پیدا کند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در این ارتباط خاطر‌نشان می‌کند: امیدواریم طی دو سال آینده 80 درصد مردم ساکن در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت، روستاها و عشایر کشور نیز از خدمات اورژانس بهره‌مند شوند.وی با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح، 50 پایگاه در روستاهای کشور ایجاد می‌شود اضافه می‌کند: بر اساس استانداردها، اورژانس باید طی 15 دقیقه از وقوع حادثه در محل حاضر باشد که این رقم در بسیاری از نقاط کشور کمتر از این زمان است.
نوسازی ناوگان آمبولانس
معاون اجرایی اورژانس کشور از خریداری 800 دستگاه آمبولانس خبر می‌دهد؛ جعفر میعادفر می‌گوید: امیدواریم بتوانیم پایان امسال یا در سال جدید 800 دستگاه آمبولانسی که خریداری شده، وارد ناوگان اورژانس کنیم و تا پایان سال 95 این تعداد به قریب دو هزار دستگاه می‌رسد.
وی با بیان اینکه در سال جاری با کمک مسوولان ارشد وزارتخانه، بحث نوسازی ناوگان آمبولانس اورژانس به‌عنوان یک کار بزرگ بوده است، اضافه می‌کند: وضعیت اورژانس کشور متاثر از اورژانس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است و تلاش می‌شود که به سمت بهبودی و ارتقاء پیش رود.حال باید منتظر ماند و دید که سهم اورژانس شهرستان شوش از این تعداد آمبولانس‌ها و نیروی انسانی، چه عددی خواهد بود؛ آیا «روز از نو روزی از نو»های شوش سرانجام رنگ تغییر به خود می‌گیرد یا اینکه شوش باید منتظر دستان اورژانسی خیرینی باشد که دستی به روی حوزه اورژانس این شهرستان بکشند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.