خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر : 32307
Share

سازمان آب و برق خوزستان ممنوعیت کشت در دو حوضه جراحی و زهره را خواستار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: سازمان آب و برق خوزستان که متولی تامین آب کشاورزی در این استان است، ممنوعیت کشت در دو حوضه رودخانه های جراحی و زهره را خواستار شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: سازمان آب و برق خوزستان که متولی تامین آب کشاورزی در این استان است، ممنوعیت کشت در دو حوضه رودخانه های جراحی و زهره را خواستار شده است.
هاشم بالدی از تعیین تکلیف کشت تابستانه تا هفته آینده در خوزستان خبر داد و افزود: احتمال اعمال محدودیت کشت در حوضه رودخانه های مارون- جراحی و زهره به دلیل تداوم خشکسالی در این حوضه ها وجود دارد.
وی اظهار کرد: اما این موضوع هنوز به کشاورزان اعلام نشده و در حال بررسی است.
وی افزود: قرار است سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی در نشست مشترکی الگوی کشت را تعیین کنند که این مساله تا هفته آینده اعلام می شود.
بالدی با اشاره به تداوم خشکسالی در حوزه رودخانه های جراحی و زهره گفت: پیش بینی می شود که در این حوضه ها کشت برخی محصولات زراعی محدود شود زیرا بویژه در پایین دست حوضه جراحی، نخیلات با مشکل بی آبی روبه رو هستند و حفظ این نخیلات در شادگان بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: امسال در حوضه رودخانه های دز، کارون و کرخه مشکلی از بابت تامین آب کشاورزی وجود ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مشکل اصلی در برنامه ریزی کشت تابستان را برداشت بی رویه آب در بالادست حوضه ها دانست و اظهار کرد: در شهرستان های بالادست برداشت های آب باید کنترل شود تا آب به پایین دست برسد و این وظیفه بر عهده فرمانداران است البته وجود تعدادی نهرهای سنتی کار را مشکل می کند.
وی همکاری کشاورزان و انجمن های صنفی هر شهرستان را در این زمینه ضروری دانست و اضافه کرد: کشاورزان باید به این مساله واقف شوند که حق برداشت آب مختص شهرستان های بالادست نیست و اراضی پایین دست نیز باید بتوانند از این نعمت استفاده کنند.
به گفته وی، در همین راستا نیز جلسه ای با انجمن های صنفی کشاورزان برگزار شده است.
بالدی همچنین درباره برنامه های جایگزین برای تامین معیشت کشاورزانی که مشمول ممنوعیت می شوند اظهار کرد: پرداخت معوض کشت به کشاورزانی که پارسال از کشت محروم شدند با وجود پیگیری محقق نشده است.
وی افزود: بنا به درخواست ما، وزیر کشور در این رابطه با معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه کرد و وی نیز موضوع معوض کشت را برای اعلام نظر به وزیر جهاد کشاورزی ارجاع داد اما تاکنون هیچ اعلام نظری در این باره صورت نگرفته است.
بالدی ادامه داد: برای معوض کشت تا الان برنامه ای نداریم اما سعی می کنیم محدودیت کشت به صورتی باشد که به کشاورزان خسارتی وارد نشود.
در فصل زراعی 94-93 حدود 800 هزار هکتار زیرکشت رفته بود که بنا به اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، به دلیل خشکسالی 13 هزار میلیارد ریال به آن خسارت وارد شد.
حوضه رودخانه های کرخه، جراحی و زهره در سال زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند. کشاورزان خوزستان همیشه نسبت به جبران خسارت محصولات کشاورزی اعتراض داشته اند.
خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، کمتر از یک میلیون هکتار را زیر کشت می برد. این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های اصلی کشور در این بخش است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.