خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر : 32289
Share
پروفسور کرم زاده:

مسئولان در بخش محیط زیست خوزستان بامتخصصان بومی مشورت نمی کنند

رئیس کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران انتقاد کرد: مسئولان در حوزه های محیط زیست خوزستان با متخصصان بومی مشورت نمی کنند.پروفسور کرم زاده شامگاه گذشته نشست خبری همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون در خصوص

رئیس کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران انتقاد کرد: مسئولان در حوزه های محیط زیست خوزستان با متخصصان بومی مشورت نمی کنند.
پروفسور کرم زاده شامگاه گذشته نشست خبری همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون در خصوص کانون صنفی دانشگاه شهید چمران و برنامه ها و اهداف این کانون اظهار کرد: کانون صنفی دانشگاه که با حدود اختیارات تعیین شده صنفی تشکیل شده است، تصمیم دارد به جز مسائل صنفی معین که به حقوق اعضای هیئت علمی باز می گردد، تعهدات صنفی خود را در قبال جامعه نیز مورد توجه قرار دهد.
 از تنها دانشکده تخصصی آب ایران نظرخواهی نمی شود
وی افزود: مدت هاست که هر از چند گاهی حضور مردم را در اعتراض به انتقال آب می بینیم لذا همایش بررسی پیامدهای انتقال آب تصمیم دارد تا بدون در نظر گرفتن فاکتورهای احساسی یا قومیتی، از نظر علمی به بررسی نتایج و پیامدهای انتقال آب از سرشاخه های کارون بپردازد.
این عضو هیئت علمی، هدف از برگزاری این همایش را ارائه پیشنهادات و راه حل های علمی برای مسائل زیست محیطی استان دانست و گفت: این همایش قصد دارد تا ضمن بیان پیامدهای انتقال آب و ارائه راه حل های علمی در این خصوص، به مسئولان گوشزد کند که مسایل زیست محیطی، نیاز به مشورت بیشتری با متخصصان این حیطه دارد.
کرم زاده خاطرنشان کرد: این کانون پیشنهاد می کند تا سلامت در تمام سیاست های اجرایی کشور اجرا شود و تنها زمانی احداث کارخانه ها، تکثیر گونه های جدید گیاهی، انتقال آب یا هر موضوع جدیدی اجرایی شود که از نظر علمی بررسی و اثبات شده باشد که با سلامت مردم تعارضی ندارد.
وی با انتقاد از عدم مشورت مسئولان در حوزه های مربوط به محیط زیست خوزستان با متخصصان بومی استان، عنوان کرد: با وجود این که تنها دانشکده تخصصی آب ایران در اهواز مستقر است و از وجود متخصصان صاحب نظر در این زمینه بهره می برد، در زمینه مسائل مهم زیست محیطی استان با اساتید و متخصصان این دانشکده هم اندیشی نمی شود. انتظار ما از مسئولان این بود که برای مباحث مهمی چون انتقال آب یا علاج بخشی سد گتوند از تخصص و نظر این اساتید بهره می بردند.
عملکرد نا به جای مسئولان
کرم زاده با تاکید بر بحث ایرانشهری و اهمیت هر قسمت از ایران برای همه شهروندان کشور، بیان داشت: زاینده رود به اندازه کارون اهمیت دارد و این رودخانه نیز باید به مانند دیگر رودخانه های کشور جاری باشد اما برای ارائه راه حل، باید به راه حل های علمی رجوع کرد نه این که به قیمت نابودی یک قسمت، قسمت دیگری آباد شود.
رئیس کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، کارون را متعلق به همه ایران دانست و گفت: در کنار این که معتقدیم هر شهر ایران متعلق به کل کشور است، باور داریم هر گونه دخالت صنعتی و مصنوعی باید تنها پس از تایید تحقیقات علمی صورت بگیرد.
وی یادآور شد: ما همه مردم یک کشور هستیم و عملکرد نا به جای مسئولان نباید ما را در مقابل هم قرار دهد؛ باید به یکدیگر کمک کنیم و منافع کشور را بین هم تقسیم کنیم و با قضایا به شکل قومیتی برخورد نکنیم.
رئیس کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران، تامین آب شرب مردم فلات مرکزی ایران را به وسیله بطری های آب معدنی، کم هزینه تر و مناسب تر خواند و تصریح کرد: مطالعات علمی نشان می دهند که تامین رایگان آب شرب مردم استان های یزد، کرمان و اصفهان به مدت ۲۰ سال و به صورت ارائه ی بطری های آب معدنی، بسیار مقرون به صرفه تر و کم دردسر تر است.
وی تاکید کرد: انتقال آب برای مصارف شرب یا کشاورزی راه حل های خاص خودش را دارد و بدون بررسی عواقب آن، نمی توان دست به این کار زد.
کرم زاده ادامه داد: در حالی که خوزستان از نظر کشاورزی، بهترین خاک و منابع آبی را در اختیار دارد، و از هر لحاظ نسبت به دیگر مناطق کشور وضعیت مناسب تری برای کشاورزی دارد، آیا صرف هزینه برای توسعه کشاورزی خوزستان، به جای تضعیف آن، حتا برای مردم استان های فلات مرکزی، منافع بیشتری را نخواهد داشت.
باید نتایج علمی را پذیرفت
وی با اشاره بر لزوم پذیرش علم و نتایج آن از طرف مردم و دولت اظهار کرد: علم بازخوردی کاربردی دارد و از روی احساسات عنوان نمی شود و منافع هیچ کجا را در نظرنمی گیرد لذا باید نتایج علمی را پذیرفت و در مقابل آن ها سر خم کرد.
رئیس کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران در خصوص راهکارهای ممکن عنوان کرد: نماینده ها، مسئولان و وزرا نباید سیاسی کاری کنند و برای این که مردم محل تصدی پست اش را راضی نگه دارد، کاری کند که به زیان کشور باشد؛ بلکه باید دید چه چیزی به نفع مردم و آینده کشور است.
وی گفت: مسئله آب جزو منافع ملی است و منافع ملی را نباید به خاطر کسب رضایت مردم یک ناحیه و کسب رای به خطر انداخت لذا در این زمینه باید نظرخواهی را به علم سپرد و از نظرخواهی بی طرفانه کشورهای جهان استفاده کرد.
کرم زاده با تاکید بر تاثیر منفی انتقال آب بر کشور، توضیح داد: این امر با آینده کشور و آینده زیست محیطی کشور تاثیر دارد و نباید کاری کرد که مانند سد گتوند موجب پشیمانی شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.