خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر : 31805
Share
پافشاری برای انتقال آب کارون!

غروب کارون، طلوع اصفهان و کرمان

خوزستان آب اضافی برای انتقال ندارد، این نمایندگان اعتقاد داند که بنابر قانون اگر آب مازاد وجود داشته باشد قابل انتقال است و اگر نبود آب موجود باید در خود استان مصرف شود، این در حالی است که خوزستان از استان‌های پایین دستی حوزه کارون است و حق آبه

هفته گذشته همراه با سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران، برخی رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی، موجی اعتراضی را به منظور جلوگیری از عملیاتی شدن همکاری بین شرکت «دیلیم» کره جنوبی و شرکت‌های ایرانی برای اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی را آغاز کردند؛ تلاش‌هایی که حتی ایمیل سفیر کره جنوبی در ایران نیز از آن بی‌نصیب نماند و خیل عظیمی از دوستداران طبیعت در پیام‌های جداگانه از این مقام کره‌ای خواهش کردند، مقامات سیاسی کشورش را متقاعد کند تا در طرح انتقال آب «بهشت آباد» با مسئولان ایرانی همراهی نکنند.
اما اکنون تصویری در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است و حکایت از آن دارد با وجود مخالفت مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان، آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود. پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران، چندین سال است که در مرحله مطالعه و اجرای بخش‌های مقدماتی کار قرار داشت و  به تازگی دولت یازدهم برای عملیاتی کردن آن با شرکت‌های کره‌ای به توافق رسیده است.
آبان ماه سال گذشته بود که نشستی با حضور «سیدمحمدرضا رضازاده» مدیرعامل شرکت و مدیران ارشد شرکت آب نیرو، با هیئتی از نمایندگان شرکت‌های «دیلیم» کره جنوبی و «مشانیر» ایران در سالن کنفرانس شرکت آب نیرو برگزار شد که در آن نشست تفاهم‌نامه همکاری طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران با عنوان «طرح بهشت آباد» امضا شد.
طرح بهشت آباد عنوانی است که برای انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از چهارمحال و بختیاری به اصفهان به کار برده می‌شود. ساخت تونلی به طول ۶۴ هزار و ۹۷۰ متر و قطر ۶ متر و حجم سد مخزنی معادل هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۱۸۴ متر بخشی از این طرح است که برای استان‌های مرکزی ایران سود بسیار زیادی دارد و سبب تأمین آب استان‌های اصفهان، کرمان و یزد می‌شود.
اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با اجرای این طرح وضعیت اکوسیستمی و اکوتوریستی خوزستان و چهارمحال و بختیاری با مخاطره جدی روبه رو می‌شود اما گویا زور مرکزنشینان بیشتر است تا آنجا که علی رغم مخالفت‌ها با طرح مذکور دولت یازدهم مصمم به اجرای آن است.
بر این اساس هفته گذشته در بین تمامی توافقنامه‌ها و قراردادهایی که با شرکت‌های کره‌ای به امضا رسید؛ با امضای تفاهم‌نامه ای، در خصوص بررسی دو طرف مبنی بر فعالیت شرکت کره‌ای Daelim در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران توافق شد. مقرر شد تا دو طرف جزئیات همکاری در این بخش را مطالعه کرده و ظرف سه ماه آینده در صورت توافق بر سر جزئیات، موافقت‌نامه ای به امضا برسانند تا در آن، زمان بندی امضای قرارداد مشخص شود.
در این خصوص پیش‌تر دبیر علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون ضمن اعلام مخالفت با انتقال آب کارون به فلات مرکزی، گفت: امکان توسعه کشاورزی و صنعت در خوزستان بیش از سایر نقاط کشور وجود دارد. هوشنگ حسونی‌زاده افزود: انتقال آب کارون برای احیای رودخانه‌های دیگر از نظر اقتصادی صرفه‌ای برای کشور ندارد و اگر انجام شود، هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت زیرا هم‌اکنون طرح‌های بزرگی مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، با هزینه‌های فراوان در استان در حال انجام است که به آب نیاز دارد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: انتقال آب کارون علاوه بر ضربه‌های اقتصادی بر مسائل دیگر مانند کیفیت آب شرب تأثیر منفی خواهد گذاشت.
همچنین نمایندگان خوزستان با این کار مخالف هستند و هزینه‌های انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به این استان‌ها را نه تنهابه صرفه نمی‌دانند بلکه بر این اعتقاد هستند که خوزستان آب اضافی برای انتقال ندارد، این نمایندگان اعتقاد داند که بنابر قانون اگر آب مازاد وجود داشته باشد قابل انتقال است و اگر نبود آب موجود باید در خود استان مصرف شود، این در حالی است که خوزستان از استان‌های پایین دستی حوزه کارون است و حق آبه طبق قانون حق مسلم این استان محسوب می‌شود. نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مرداد ماه سال 93 با اشاره به طرح دولت برای انتقال آب کارون گفت: خوزستان آب مازاد ندارد که بتواند با هدف آبرسانی به استان‌های دیگر برای مصارف کشاورزی، لوله‌کشی داشته باشد.
ناصر صالحی‌نسب نماینده مردم دشت آزادگان اظهار کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی و بحث آب، اگر استانی مازاد آب شرب داشته باشد می‌تواند به سایر مناطق انتقال دهد ولی استان خوزستان این مازاد را ندارد که وزارت نیرو و یا دولت بخواهد با هدف آب‌رسانی به استان‌های دیگر آن هم جهت مصارف کشاورزی لوله‌کشی کند.
وی، ضمن اعلام مخالفت‌های مردمی با انتقال آب کارون به استان‌های دیگر، افزود: در شرایطی که استان خوزستان فاقد مازاد آب است، معلوم نیست برنامه دولت، بر چه مبنایی انجام می‌شود.
عباس پاپی زاده پالنگان نماینده مردم دزفول نیز با انتقاد از اینکه به زورمی‌خواهیم آب را به منطقه دیگر منتقل کنیم گفت: در قالب سیاست‌های غلط می‌خواهیم آب را منتقل کنیم و آب را گران به کشاورز بفروشیم و سپس بگوییم که محصولی ارزان تولید کند!
وی این روش را به زیان منافع ملی، یک کار غیر کارشناسی و البته ناپایدار دانست و افزود: با این رفتار علاوه بر اینکه آب رودخانه‌ها را از مسیر طبیعی خارج می‌کنیم، اکوسیستم را بر هم می‌زنیم و طبیعت را به نابودی می‌کشیم، هزینه‌هایی که بر دوش مردم وارد می‌شود نیز سنگین خواهد بود.
همچنین کارشناسان محیط زیست نیز با بیان اینکه هرگونه انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر غلط است و این هم برای حوزه دهنده و هم برای حوزه گیرنده بسیار خسارت زا خواهد بود، معتقدند که این عمل به تشدید بیابان زایی کمک می‌کند.
این در حالی است که مردم «ریزگرد زده» خوزستان این روزها نیز از اظهارات استاندار یزد در خصوص انتقال آب سخت رنجیده‌اند، سخنانی که با واکنش نمایندگان خوزستان و فعالان محیط زیست همراه بود.
بر این اساس فعالان محیط زیست نیز بارها از روحانی خواسته‌اند اجرای پروژه انتقال آب در سرشاخه‌های کارون را به لحاظ خسارت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از اجرای آن و غیرقانونی بودن آن به لحاظ نداشتن مجوزهای قانونی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی، متوقف کند. موضوع انتقال آب از حوزه‌های آبخیز بختیاری به مناطق مرکزی فلات ایران هرچند برای مردم منطقه بحث تازه‌ای نیست اما به جرات می‌توان گفت هنوز پژوهش قابل تأملی از سوی نخبگان و کارشناسان این امر جهت آشکار کردن زوایای پنهان و پیدای انتقال آب منطقه بختیاری صورت نگرفته است و جای آن دارد تا صاحبان قلم در این خصوص جدیت بیشتری از خود نشان دهند.
همه می‌دانیم حفاظت از کارون وظیفه‌ای ملی است، و کارون تأمین‌کننده بخش عظیمی از انرژی برقی و آب شرب کشور، منبعی پردرآمد برای گردشگری، عامل بازدارنده ورود ریزگردها و آلاینده‌ها و همچنین پشتوانه اصلی قطب کشاورزی کشور یعنی خوزستان است، اما آیا شایسته نیست مسئولان کشور برای رفع نگرانی‌ها و تنش زدایی در این زمینه ورود کنند؟ آیا بهتر نیست به جای اینکه خود عامل ایجاد نگرانی در مردم باشند، دغدغه امروزه مردم چند استان مهم کشور را برطرف نمایند؟
لذا اکنون باید دید دولتی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با شعار محیط زیست بر سر کار آمد و اکنون اهمیتی به اثرات مخرب این پروژه غیرقانونی بر چندین استان کشور خواهد داد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.