خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر : 31740
Share

برگزاری اولین کنگره ملی "حکمت و خرد جندی‌شاپور" در اهواز

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: به مناسبت روز معلم اولین کنگره ملی "حکمت و خرد جندی‌شاپور" در روز‌های 28 تا 30 اردیبهشت‌ماه در تالار شهدای دانشگاه برگزار می‌شود.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: به مناسبت روز معلم اولین کنگره ملی "حکمت و خرد جندی‌شاپور" در روز‌های 28 تا 30 اردیبهشت‌ماه در تالار شهدای دانشگاه برگزار می‌شود.
دکتر نادر صاکی با بیان این‌که طرح این کنگره از چهار سال پیش پایه‌ریزی شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: این کنگره با هدف واکاوی شکوفایی پزشکی ایرانی‌اسلامی و بزرگداشت حکیم علی بن عباس اهوازی به‌منظور بیان عظمت روز استاد و پیشینه فرهنگی‌تاریخی استان خوزستان برگزار می‌شود و تلاش دارد که تمدن فرهنگی استان خوزستان با قدمتی قریب به هفت هزار سال را در مقام مقایسه با سایر تمدن‌ها بررسی کند تا همگان به‌عینه شاهد پیشینه قوی و عمیق فرهنگی استان خوزستان به‌خصوص در علوم پزشکی باشند.
صاکی افزود: ده‌ها هزار سال پیش در محیطی تحت عنوان شهر جندی‌شاپور کتابخانه بسیار بزرگی حاوی اکثر کتب جهان به زبان سریانی گردآوری و بیمارستانی دایر شد که نه‌تنها در خوزستان و در آن تمدن، بلکه در سایر تمدن‌ها نیز به گونه‌ای شهرت یافت که عنوان بیمارستان در سایر زبان‌ها و تمدن‌ها نیز حفظ شد.
وی تصریح کرد: ساختار بیمارستان دایر‌شده در آن زمان شباهت بسیار زیادی به ساختار بیمارستان‌های کنونی دارد و این نشان از غنی‌بودن فرهنگ آن دوران بوده است؛ چه بسا دانشمندان و اندیشمندان بسیار زیادی در زمان حکومت ساسانیان و پس از ظهور اسلام پرورش یافتند.
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که در این جشنواره سعی شده است ضمن نگاه تاریخی، به قضیه اخلاق در پزشکی هم پرداخته شود، گفت: علی بن عباس اهوازی از دانشمندان و فرهیختگان خوزستانی در این دوران بود که در محیط جندی‌شاپور رشد کرد و همواره او را در ردیف دانشمندانی همچون رازی و ابن سینا قرار داده‌اند و طب اسلامی در این سه شخصیت دیده می‌شد .
صاکی افزود: این اندیشمند فرهیخته کتاب "الملکی" را تدوین کرده بود که پس از ترجمه این کتاب به زبان لاتین، اندیشمندان بسیار زیادی از سایر نقاط کشور برای کسب تجربه به ملاقات این دانشمند آمدند؛ از این کتاب تا قرن 18 میلادی به‌عنوان کتاب درسی در اروپا استفاده می‌شد و در 20 بخش مختلف به‌گونه‌ای جامع تدوین شده بود که منشورهای اخلاقی بین‌المللی از آن نشر داده شد.
وی افزود: تدوین کتب سایر دانشمندان و نقد و بررسی آثار آنان با حفظ منبع از دیگر فعالیت‌هایی است که این دانشمند خوزستانی در آن زمان انجام داده است.
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: تا کنون 45 مقاله به این کنگره ارسال و ثبت شده است، روز اول کنگره تحت عنوان جندی‌شاپور نامگذاری شده است و روز دوم بزرگداشت علی بن عباس اهوازی برگزار خواهد شد؛ روز سوم نیز تور بازدید از شهر جندی‌شاپور باستان که بین شوش، دزفول و شوشتر واقع شده است، برگزار می‌شود.
صاکی با بیان این‌که دکتر علی اکبر ولایتی در کنار دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، ریاست افتخاری این کنگره را بر عهده دارد، افزود: ایده‌ی جالبی که در خلال بحث و بررسی در خصوص کنگره ارائه شد، تجلیل از پژوهشگران برتر که هر ساله آذرماه در هفته پژوهش برگزار می‌شود، تحت عنوان جشنواره‌ای با نام علی بن عباس اهوازی است.
لازم به ذکر است، با هماهنگی معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه با شهرداری مقرر شده است که میدانی به نام این اندیشمند بزرگ در شهر اهواز نامگذاری شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.