خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر : 31717
Share

خودبیمارانگاری چگونه به وجود می‌آید؟

یک روان‌شناس گفت: جملات تنبیهی یا جملاتی که برای ترساندن کودک از عواقب اعمالش به او گفته می‌شود و با سلامتی کودک مرتبط است، می‌توانند در شکل‌گیری خود بیمارانگاری نقش داشته باشند.

یک روان‌شناس گفت: جملات تنبیهی یا جملاتی که برای ترساندن کودک از عواقب اعمالش به او گفته می‌شود و با سلامتی کودک مرتبط است، می‌توانند در شکل‌گیری خود بیمارانگاری نقش داشته باشند.
دکتر سودابه بساک‌نژاد اظهار کرد: بیماری روحی - روانی خود بیمارانگاری سال‌ها است که به عنوان یک اختلال روان‌پزشکی شناخته شده و یکی از زیرمجموعه‌های بیماری‌های اضطرابی محسوب می‌شود.
وی افزود: خود بیمارانگاری در زنان شایع‌تر از مردان است. در این بیماری، افراد تصور می‌کنند که بیمار هستند و با هر نشانه‌ای حتی عطسه، سرفه و خارش به پزشک مراجعه می‌کنند و علی‌رغم تایید سلامتشان از سوی پزشک، نمی‌توانند بپذیرند که سالم‌اند و دوباره به پزشکان دیگری مراجعه می‌کنند.
بساک‌نژاد ادامه داد: این افراد تصور می‌کنند بیمار هستند یا در آینده نزدیک به بیماری صعب‌العلاجی مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری روحی ـ روانی خود بیمارانگاری علی‌رغم سالم بودن، سال‌ها با تصویرسازی از بیمار بودن خود زندگی می‌کنند.
وی گفت: از جمله دلایل مهم وجود چنین تصوراتی، مسایل و مشکلات خانواده در گفتار والدین با فرزندانشان است. برخی از والدین شیوه‌های انضباطی و تربیتی نادرستی در بیان و گفت‌وگو با کودک دارند و تصورات نادرستی را به کودک خود القا می‌کنند و به ریشه دواندن بیماری‌های روحی از جمله اختلال خود بیمارانگاری در فرزندان دامن می‌زنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: جملات تنبیهی یا جملاتی که برای ترساندن کودک از عواقب اعمالش به او گفته می‌شود و با سلامتی کودک مرتبط است، می‌توانند در شکل‌گیری خود بیمارانگاری نقش داشته باشند. جملاتی مانند اگر بیرون بروی سرما می‌خوری، اگر زیر آفتاب بمانی خون‌دماغ می‌شوی، اگر درس نخوانی مغزت معیوب می‌شود و اگر اذیت کنی به تو آمپول می‌زنند، موجب درگیری کودک با تصویرسازی‌های ذهنی درباره بیماری‌ها و در نهایت ابتلا به اختلال روان‌پزشکی خود بیمارانگاری خواهد شد.
وی گفت: این گونه تصویرسازی‌های ذهنی موجب می‌شود که کودک از ورود به شرایط محیطی و اجتماعی اجتناب کند.
بساک‌نژاد افزود: از دیگر عوامل ایجاد این بیماری روحی، مبتلا شدن والدین به بیماری‌های سختی مانند سرطان یا صرع است. برخی افراد که در دوران پیش از سنین نوجوانی شاهد بیماری و مشکلات والدین خود بوده‌اند؛ با متاثر شدن از این شرایط، در آینده علی‌رغم سالم بودن خود گمان می‌برند که آنها نیز به بیماری‌های سخت والدین خود مبتلا می‌شوند.
این روان‌شناس اظهار کرد: جهت رفع نگرانی‌های ذهنی و اضطراب‌های ناشی از خود بیمارانگاری، توصیه می‌شود که به یک پزشک متخصص مراجعه شود. فرد مبتلا به این اختلال، پس از کسب تاییدیه سلامت خود از پزشک متخصص باید به روانشناس مراجعه کند و در این زمینه مشاوره بگیرد. باید توجه داشت که اگر برای درمان این اختلال اقدام نشود، تصویرسازی‌های ذهنی نادرست و اضطراب همچنان با فرد باقی خواهند ماند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.