خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر : 30688
Share

نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش می‌یابد؟/ شکاف 7 درصدی میان تورم و نرخ سود

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دی ماه به 13.2 درصد رسیده است و این موضوع نشاندهنده شکاف 7 درصدی میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دی ماه به 13.2 درصد رسیده است و این موضوع نشاندهنده شکاف 7 درصدی میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم است.
روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی در پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: وقتی دولتی تورم را مهار و تک‌رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند.
رئیس‌جمهوری اعلام کرد اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.
اما در حالی روز گذشته رئیس جمهور از مسئولان نظام بانکی خواستار کاهش نرخ سود بانکی شد که این موضوع در دو سال اخیر به یکی از مسائل مهم نظام بانکی تبدیل شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند بالا بودن نرخ سود بانکی یکی از موانع بازگشت رونق به اقتصاد است.
کارشناسان معتقدند نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود و هم اکنون که نرخ تورم در مدار نزولی قرار گرفته نرخ سود بانکی نیز باید کاهش یابد. براین اساس نرخ سود سپرده که در اواخر سال 1392 با وجود قرار گرفتن تورم در روند کاهشی به طور مخربی بین بانک‌ها افزایشی شده و حتی تا مرز 30 درصد هم پیش می‌رفت در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ساماندهی شد و سود سالانه به 22 درصد و روزشمار به 10 درصد کاهش یافت.
همچنین در ابتدای امسال سود سپرده یکساله به 20 درصد و سود تسهیلات تا 24 درصد کاهش پیدا کرد تا بتواند تا اندازه‌ای به تورمی که تا 15 درصد کاهش یافته بود نزدیک شود. اما بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دی ماه به 13.2 درصد رسیده است و این موضوع نشاندهنده شکاف 7 درصدی میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم است.
اما کارشناسان معتقدند همچنان میان نرخ سود بانکی و نرخ تورم شکاف وجود دارد و برای بازگشت رونق به اقتصاد کشور باید این شکاف هرچه سریع تر از بین برود. بر همین اساس نیز روز گذشته حجت الاسلام حسن روحانی بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد.
این اتفاق در شرایطی رخ داده است که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی می گوید تا پایان سال جاری خبرهای خوبی در حوزه سود بانکی خواهیم داشت. در ادامه‌ آثار مثبتی که در کاهش نرخ سود بازار بین بانکی انجام شده، دیر یا زود باید منتظر باشیم که از سوی بانک‌ها اقدام اصلاحی و در راستای کاهش نرخ سود سپرده‌ها انجام شود.
به گفته کمیجانی احتمال دارد که تا پایان سال کاهش نرخ سود سپرده اتفاق افتد چرا که مسیر و جهت‌گیری در همین راستا است.
کمیجانی با اشاره به این‌که روند کاهشی نرخ سود که از پیش آغاز شده برای رسیدن به سطحی حوالی تورم کار مشکلی در پیش دارد، گفته است اما انتظار براین است تا در شش ماه آینده نتیجه اجرای برنامه‌هایی که در این رابطه انجام شده در اصلاح سود مشاهده شود.
قائم مقام بانک مرکزیمی گوید در شرایطی که تورم کاهش یافته انتظار براین است که نرخ سود بانکی نیز همراه با آن کاهش پیدا کند، اما به هر حال به لحاظ فنی و تجربی نیز یکسری تعهداتی بر سر راه بانک‌ها وجود دارد که هزینه تمام شده منابع آنها را گران‌تر کرده و زمان لازم است تا بانک‌ها بتوانند از سپرده‌ها و منابع پرهزینه‌ای که در پیش دارند عبور کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.