خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر : 28213
Share

قراردادهای جدید نفتی؛ از تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی تا خوش‌آمدگویی به شرکت های آمریکایی

ارائه قراردادهای جدید نفتی از سوی وزارت نفت در آستانه لغو تحریم های غرب با بازتاب در رسانه های خارجی همراه بود.خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: ایران روز شنبه از مدل جدیدی از قراردادهای نفتی خود با هدف جذب سرمایه گذاری های

ارائه قراردادهای جدید نفتی از سوی وزارت نفت در آستانه لغو تحریم های غرب با بازتاب در رسانه های خارجی همراه بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: ایران روز شنبه از مدل جدیدی از قراردادهای نفتی خود با هدف جذب سرمایه گذاری های خارجی پس از لغو تحریم ها بهره برداری کرد.
تحریم های غرب علیه ایران قرار است بر اساس توافق هسته ای که ایران و گروه 1+5 به آن دست پیدا کردند، برداشته شود.
این گزارش در ادامه می نویسد که بر اساس این قرار دادهای جدید به شرکت های آمریکایی برای حضور در ایران خوش آمد گفته می شود.
قراردادهای نفتی جدید ایران قرار است با مدل فروش متقابل جایگزین می شود. بر اساس مدل قبلی این قراردادها پیمانکاران خارجی پیش از توسعه و تکمیل پروژه های نفتی و تحویل آن به مقامات ایرانی پول خود را دریافت می کردند.
ایران اما امیدوار است که با سرمایه گذاری های جدید 30 میلیارد دلار را وارد کشور کند. قراردادهای جدید 15 تا 20 ساله است. قراردادهای قدیمی اما دوره زمانی کمتری داشتند و سرمایه گذاران از خطرات و زیان های سنگین سرمایه گذاری در ایران شکایت می کردند.
بر این اساس و بر اساس قراردادهای قدیمی از سرمایه گذارانی که بیش از حد تعیین شده نفت تولید کنند هیچ پولی بابت بشکه های اضافی دریافت نمیکردند اما بر اساس قراردادهای جدید تولید بیشتر برابر است با دریافتی بیشتر. سرمایه گذاران خارجی همچنین این انتخاب را دارند که قراردادهای نفتی خود را به به پنج سال بیشتر نیز تمدید کنند.
وال استریت ژورنال نیز در گزارشی در این باره نوشت: ایران روز شنبه مدل جدیدی از قراردادهای نفتی برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی با هدف جذب سرمایه های غربی در آستانه لغو تحریم ها را ارائه کرد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.