خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۹:۵۴
کد خبر : 28149
Share

دکتر کرم‌زاده: تضعیف دانشگاه ها توسط بعضی از تشکل ها

دکتر امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده با انتقاد از تکرار زیاد تغییرات مدیریت در این دانشگاه و فعالیت‌های بسیاری از تشکل‌ها که باعث تضعیف دانشگاه در سطح کشور و عقبگرد آن شده‌اند، گفت: تشکل‌ها نباید گمان کنند که آمده‌اند تا از مدیریت انتقاد کنند بلکه باید با مدیریت همکاری کنند و در جهت رفع مشکلات و پیشبرد امور ایده ارایه دهند، اگر ایده‌های آن‌ها پذیرفته نشد انتقاد کنند.

دکتر امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده با انتقاد از تکرار زیاد تغییرات مدیریت در این دانشگاه و فعالیت‌های بسیاری از تشکل‌ها که باعث تضعیف دانشگاه در سطح کشور و عقبگرد آن شده‌اند، گفت: تشکل‌ها نباید گمان کنند که آمده‌اند تا از مدیریت انتقاد کنند بلکه باید با مدیریت همکاری کنند و در جهت رفع مشکلات و پیشبرد امور ایده ارایه دهند، اگر ایده‌های آن‌ها پذیرفته نشد انتقاد کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در آیین تکریم سرپرست پیشین و معارفه رییس جدید دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز چهارم آذرماه در آمفی‌تئاتر شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با بیان این‌که این جلسات از جلسات مهم دانشگاه است اما متأسفانه تکرار آن در دانشگاه ما و در فاصله‌های کم بسیار زیاد است که این اشکال دانشگاه شهید چمران است، اظهارکرد: معتقدم هیچ‌کدام از این دو عزیز نرفته‌اند و نیامده‌اند بلکه هر دو بودند، هستند و خواهند بود و با کمک هم باید دانشگاه را به جلو حرکت دهیم.
شهنی‌کرم‌زاده با بیان این‌که در مورد دانشگاه‌ها در کشور همه چیز با این جمله معروف آقای روحانی که "من یک حقوقدانم، سرهنگ نیستم و دانشگاه‌ها هم پادگان نیستند" آغاز شد، خاطرنشان کرد: این جمله معروفی بود که مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفت و همه امیدوارانه و با علاقه در این انتخابات شرکت کردند؛ البته آقای روحانی هم با رأی بالایی منتخب مردم شد. باید بپذیریم که انتخابات  در کشور ما واقعا در میان کشورهای منطقه بی نظیر است و رأی‌های بالای 18 و 20 میلیونی نشان از توجه مردم به این امر مهم دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: با این حال وزارت علوم در همان اوایل دستخوش تغییرات متوالی سرپرست و استیضاح‌های مکرر توسط نمایندگان شد که این امر در ذوق دانشگاهیان زد. بعد از انقلاب سابقه نداشت یک وزارتخانه این چنین در فواصل کوتاه وزیرانش مورد استیضاح قرار گیرند؛ در هر صورت دکتر فرهادی متصدی این مسئولیت شدند که برای ایشان هم آرزوی موفقیت داریم.
وی با اشاره به شناخت خود از هر دو سرپرست پیشین و رییس جدید دانشگاه شهید چمران، خاطرنشان کرد: دکتر رعایایی از دو سال پیش تاکنون در دانشگاه خدمات صادقانه و خوبی را ارایه کرده است اما از همان اوایل با اما و اگرهایی حکم وی تأیید نشد. با این حال هیچ‌کدام از این مسایل تأثیری در اراده و جدیت وی در کار نگذاشت و تا یک روز پیش از واگذاری مسئولیت نیز دلسوزانه و با علاقه به ایفای مسئولیت خود ادامه داد و نگذاشت که کمترین خللی در دانشگاه ایجاد شود.
کرم‌زاده با بیان این‌که من از دانشگاهیان شهید چمران، خودم و تشکل‌های دانشجویی و اساتید دانشگاه انتقاد دارم، تصریح کرد: بسیاری از این تشکل‌ها باعث تضعیف دانشگاه در سطح کشور شده‌اند؛ این در حالی است که دانشگاه‌هایی مانند شریف، علم و صنعت و امیرکبیر اکنون انستیتوهای تکنولوژی هستند و دانشگاه نیستند؛ از این جهت مورد توجه شدید دولت و مقامات کشور قرار دارند اما در دانشگاه شهید چمران به دلیل اینکه خودمان، خودمان را تحریم کردیم حتی شرکت نفت در کنارمان طرح خود را به دانشگاه‌های دیگر واگذار می‌کند ولی حاضر نیست آن را به دانشگاه شهید چمران بدهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: خودمان حرمت خودمان را نگه نداشتیم و به جای آن‌که به مدیریت کمک و آن را تقویت کنیم، همیشه در جهت تضعیف یکدیگر عمل کردیم و به جای آن‌که تشکل‌ها به کمک مدیریت بیایند و برای پیشرفت و رشد دانشگاه ایده بدهند انگار جلوی مدیریت ایستاده‌اند؛ این قبیل اقدامات تنها باعث تضعیف مدیریت و عقبگرد دانشگاه بوده است.
کرم‌زاده با بیان این‌که بسیج یا تشکل‌های دیگر در دانشگاه نباید گمان کنند که آمده‌اند تا از مدیریت انتقاد کنند، گفت: این تشکل‌ها باید فعالیت‌های علمی را سرلوحه خود قرار دهند و با مدیریت دانشگاه همکاری کنند و در جهت رفع مشکلات و پیشبرد امور ایده ارایه دهند، بعد اگر ایده‌های آن‌ها پذیرفته نشد، انتقاد کنند.
وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های دکتر رعایایی، تصریح کرد: دکتر رعایایی در دوره مدیریت خود در جهت اصلاح فرآیندها ایده‌هایی را مطرح می‌کرد که حتی از نظر مالی به زیان خودش هم بود که این سلامت فکر و نفس او را نشان می‌دهد. در حالی که این موضوع مرا یاد تصمیمی در مجلس می‌اندازد که نمایندگان یک ماده واحده را تصویب کردند تا زمانی که دوره فعالیت آن‌ها در مجلس تمام می‌شود و به سازمان خود باز می‌گردند بالاترین حقوق را دریافت کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با اشاره به تلاش‌های دکتر رعایایی برای تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و از سوی دیگر شناخت وی از سطوح پایین جامعه، با انتقاد از شب‌نامه‌هایی که در دانشگاه علیه اقدامات وی منتشر می‌شد، گفت: ایا افرادی در تهران و شهرستان‌ها این کار را انجام می‌دادند. اکنون دانشگاه تهران و یا دیگر دانشگاه‌ها در بهترین نقاط برای اعضای هیأت علمی خود مسکن فراهم کرده‌اند اما در دانشگاه ما هنوز بسیاری از اعضای هیأت علمی بدون مسکن هستند زیرا خودمان حواسمان نیست که چگونه و کجا باید انتقاد کنیم.
کرم‌زاده با بیان این‌که در این مدت دانشگاه واقعا امیدوارانه به جلو پیش می‌رفت، خاطرنشان کرد: با این‌که همیشه مشکلاتی وجود دارد و دلایلی برای مأیوس‌شدن هست اما دکتر رعایایی حتی تا یک روز پیش از واگذاری مسئولیت اصلأ مأیوس نشد؛ از سوی دیگر هیچ‌گاه دنبال این نبود که این منصب را به دست آورد. امیدواریم از تجارب ایشان در جهت پیشبرد امور دانشگاه استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های دکتر خواجه و آشنایی قدیم با وی در هیأت ممیزه دانشگاه، دکتر خواجه را فردی مستقل، روراست، خوش‌فکر، و قانون‌مدار توصیف کرد و با آرزوی موفقیت برای وی گفت: اگر همه دست به دست یکدیگر دهیم و ایشان را همراهی کنیم، قطعا دانشگاه به جلو پیش خواهد رفت. تنها خواهش من این است که بازوی مدیریت باشیم و با همکاری، همفکری و ارایه ایده مدیریت را تقویت کنیم. در مقابل مدیریت نایستیم و فقط انتقاد نکنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تصریح بر این‌که این موضوعی است که در دانشگاه‌های دیگر شاهد آن نیستیم و تشکل‌ها به هیچ وجه مقابل مدیریت نمی‌ایستند بلکه آن را حمایت می‌کنند، افزود: وقتی حکم دکتر خواجه ابلاغ شد، خودش اصلا از آن خبر نداشت. دکتر رعایایی هم از این موضوع خوشحال شد و البته خود نیز کمک‌هایی کرد؛ در هر صورت برای هردو آرزوی توفیق داریم.
کرم‌زاده اظهارکرد: ما دانشگاهیان هستیم که باید دانشگاه را بسازیم و آن را به جلو ببریم. آرزویم این است که رؤسای دانشگاه‌ها با تغییر دولت‌ها تغییر نکنند؛ یک رییس دانشگاه باید فرصت در اختیار داشته باشد تا بتواند برنامه‌های خود را پیاده کند. رؤسای دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی 20 سال و اصفهان 14 سال تغییر نکردند؛ در حالی که پس از انقلاب حتی بعضی از ریاست‌ها در دانشگاه شهید چمران کمتر از یک‌سال و در حد چندماه بوده است. باید کاری کنیم که این زمان طولانی‌تر شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.