خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر : 28100
Share

شکاف جنسیتی در بازار کار و افزایش نرخ بیکاری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به تشریح شاخص‌های بازار کار استان در تابستان 1394 پرداخت.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به تشریح شاخص‌های بازار کار استان در تابستان 1394 پرداخت.
سید لطف‌‌الله هاشمی با تشریح نتایج آمارگیری تابستان 94 در قالب سه موضوع نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال و نرخ بیکاری اظهار کرد: بر اساس این آمارگیری، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10ساله و بیشتر استان 37،2 درصد و در کل کشور 38،9 درصد بوده است؛ به این معنی که از جمعیت  10ساله و بیشتر استان، 37،2 درصد در زمره «نیروی کار» قرار گرفته‌اند که «شاغل» و یا «بیکار جویای کار» بوده‌اند.
وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10ساله و بیشتر استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته (تابستان 1393)، 3،3 واحد درصد افزایش و نسبت به فصل قبل 0،5 واحد درصد کاهش یافته است؛ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت مردان و زنان 10ساله و بیشتر در تابستان 94 به ترتیب 63،8 درصد و 11،2 درصد بوده است.
هاشمی نسبت اشتغال (تعداد شاغلان در هر 100نفر جمعیت 10 ساله و بیشتر) در استان را 33،3 خواند و تصریح کرد: این عدد رتبه 23 را در میان استان‌های کشور نشان می‌دهد و در کل کشور نیز 34،7 بوده است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: نسبت اشتغال در استان در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، 2،2 درصد افزایش داشته و رتبه خوزستان در این شاخص بین استان‌های کشور، از 25 به 23 ارتقا یافته است؛ در تابستان امسال این نسبت برای مردان و زنان 10 ساله و بیشتر استان به ترتیب 58،7 و 8،3 بوده که این آمارها بیانگر شکاف بزرگ جنسیتی در بازار کار است.   
وی افزود: تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می‌کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد)، کارآموزانی که فعالیتی در ارتباط با فعالیت محل کارآموزی انجام می‌دهند؛ یعنی به‌طور مستقیم در تولید کالا و خدمات سهیم هستند، اعم از این‌که مزد و حقوق دریافت کنند یا نکنند و تمام افراد در حال انجام خدمت وظیفه، شاغل محسوب مي‌شوند.
هاشمی عنوان کرد: نرخ بیکاری (تعداد بیکاران جویای کار در هر 100 نفر جمعیت 10 ساله و بیشتر که وارد بازار کار شده و شاغل یا بیکار می‌باشند) در استان 10،7 درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 2،7 واحد درصد افزایش یافته و این نرخ در استان برای مردان و زنان 10 ساله و بیشتر به ترتیب 8 و 25،5 درصد و برای مردان و زنان 15 تا 19 ساله به ترتیب 14 و 45،9 درصد بوده است.
وی یادآور شد: افزایش همزمان نسبت اشتغال و نرخ بیکاری از یک طرف بیانگر افزایش تعداد شاغلان در هر 100نفر جمعیت بوده اما درصد افزایش تعداد شاغلان، کمتر از میزان افزایش ورودی‌ها به بازار کار (با توجه به میزان افزایش نرخ مشارکت اقتصادی) است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.