خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۹:۳۹
کد خبر : 26780
Share

خبیر: خوزستان در حوزه بانوان مشکلات عدیده‌ای دارد

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در جلسه کمیته امور بانوان گفت: با حرف و شعار نمی‌توان نرخ مشارکت مردم به خصوص بانوان را افزایش داد و یکی از راه‌های افزایش مشارکت، راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف اجتماعی است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در جلسه کمیته امور بانوان گفت: با حرف و شعار نمی‌توان نرخ مشارکت مردم به خصوص بانوان را افزایش داد و یکی از راه‌های افزایش مشارکت، راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های مختلف اجتماعی است.
فرج‌الله خبیر اظهار کرد: متاسفانه در حوزه بانوان در استان خوزستان مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. بالا بودن نرخ بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل در میان بانوان یکی از این مشکلات است که به دلیل برخی سنت ها و آداب و رسوم میان مردم ایجاد شده است.
وی ادامه داد: به همین دلیل سطح اطلاعات بانوان نسبت به جامعه مردان کمتر است و این نشان می‌دهد باید کارهای آموزشی بیشتری انجام دهیم و دستگاه‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که با آموزش آحاد مردم سر و کار دارند؛ مانند معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی در حوزه آموزش عمومی فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و جمعیت بیشتری از بانوان را پوشش دهند.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: خانه‌های بهداشت ‌باید در حوزه آموزش فعال‌تر عمل کنند تا بتوان کاستی‌ها و مشکلات بی‌سوادی مردم را برطرف ساخت و امکان بیشتری برای دسترسی مردم به اطلاعات بهداشتی، درمانی و سایر حوزه‌ها فراهم کرد.
خبیر اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز بی‌شک نرخ مشارکت بانوان پایین‌تر است و ضرورت دارد امکاناتی برای ارتقا این مشارکت در استان فراهم شود که لازمه آن، این است که برخی رفتارها در سطح جامعه دگرگون شود و برخی باورها تغییر کند تا امکان مشارکت بیشتری در عرصه‌های مختلف برای بانوان فراهم شود. به طور مثال وقتی امکانات ورزشی کمی برای حضور بانوان وجود دارد، طبیعتا تعداد افراد استفاده‌کننده از تسهیلات ورزشی نیز کمتر خواهد بود و با این محدودیت امکانات، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.
وی ادامه داد: پیشرفت مسائل اجتماعی و فرهنگی کند انجام می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم که این پیشرفت‌ها در یک، دو یا پنج سال محقق شود. معمولا پیشرفت در این گونه عرصه‌ها در طول دوره‌های زمانی طولانی‌مدت و با تغییر باورها، ‌ها و دگرگونی بینش‌ها اتفاق خواهد افتاد. البته این تغییرات به تدریج در حال وقوع است.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: اگر بتوان سطح مشارکت بانوان را ارتقا داد، این تحولات در زندگی مردم سریع‌تر رخ خواهد داد. البته با حرف و شعار نمی‌توانیم نرخ مشارکت را افزایش دهیم. ضرورت راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد به این دلیل است که این سازمان‌ها می‌توانند گروه‌های مختلف اجتماعی را سازمان‌دهی کرده و آموزش دهند و ما می‌توانیم با حمایت از این سازمان‌ها، سیر تحولات را سرعت ببخشیم.
خبیر در خصوص طرح سنجش سواد سلامت که از سوی مرکز بهداشت خوزستان در استان انجام شده نیز گفت: لازم است این طرح با جامعه آماری گسترده‌تری تکرار شود و برنامه عملیاتی برای ارتقا سطح سواد سلامت مردم به خصوص بانوان جامعه ارائه شود.
وی در پایان در خصوص برگزاری همایش‌های مرتبط با امور خانواده در استان گفت: تولید محتوا و آنچه که برای خانواده‌ها مفید است، در برگزاری این همایش‌ها بسیا حائز اهمیت است. در هر صورت شما نمی‌توانید جلوی برگزاری همایش‌های بخش خصوصی را در این زمینه بگیرید اما لازم است ما به عنوان بخش دولتی نیز برنامه مناسبی برای برگزاری این‌گونه همایش‌ها در سطح استان داشته باشیم.
همچنین در این جلسه سیده‌فرانک موسوی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: چنانچه مادر خانواده دارای سطح سواد سلامت پایینی باشد، قطعا این موضوع در سلامت اعضای خانواده نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: برای گسترش و ارتقا سطح سواد سلامت بانوان، صدا و سیما باید حضوری پررنگ داشته باشد و همه دستگاه‌ها در این زمینه وارد عمل شوند. در موضوع ارتقا سطح سواد سلامت جامعه به خصوص بانوان لازم است جامعه هدف علاوه بر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، و ادارات نیز باشد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: با توجه به تجزیه و تحلیل علوم پزشکی در این زمینه لازم است در جلسه‌ آینده کارگروه، مرکز بهداشت برنامه عملیاتی خود را در زمینه ارتقا زمینه سلامت خانواده ها ارائه کند. قطعا در این برنامه نقش دانشکده تربیت بدنی شهیدچمران نیز دیده خواهد شد.
موسوی در ادامه در خصوص دستور کار دوم این جلسه گفت: در شهر شاهد تبلیغات گسترده‌ای در زمینه برگزاری همایش‌‌های مرتبط با خانواده هستیم. که متولی برگزاری این گونه همایش‌ها و سمینارها مشخص نیست و افرادی که به عنوان مدرس کارگاه‌های آموزشی در این سمینارها به کار گرفته می‌شوند، شاید تخصص لازم را در حوزه مورد بحث نداشته باشد. بنابراین لازم است برگزاری این همایش‌ها و سمینارها با نظارت ما صورت گیرد.
وی اظهار کرد: برای این منظور باید کارگروهی از حوزه امور بانوان و خانواده استانداری تشکیل شود که این‌گونه برنامه‌ها را رصد کند. این امور باید در جایی نظارت شود. البته بسیاری از این همایش‌ها از سوی بخش خصوصی نیست بلکه بخش دولتی نیز برگزارکننده این همایش‌ها و سمینارها است. بنابراین ضرورت دارد این برنامه‌ها قبل از اجرا، مورد تایید کارگروه مورد نظر قرار گیرد و سپس به اجرا در آید.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.