خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
کد خبر : 25920
Share
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور:

برخی رسانه ها هرچه می گویند مشکلی برایشان ایجاد نمی شود/امیدواریم انتخابات مجلس رقابتی تر و با احساس سلامت بیشتر باشد

نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت از دقتلاش دولت از ابتدا بر این بوده در داخل جامعه ما همه احساس آرامش بیشتری کنند اگر موضوعی در گذشته بوده ما می توانیم طبق قانون پایان دهیم ادامه یک مشکلی که در جامعه به وجود امده قوه قضاییه و دادگاه ها حکم می کند یک موضوع را به مساله

نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت از دقایقی قبل در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.

برخی حواشی این نشست و اهم سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:
وزیر صنعت و معاونان رئیس جمهور در این نشست در صف نخست حضور دارند.
حدود 200 خبرنگار برای طرح سئوال از روحانی ثبت نام کرده اند.
- دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپردند می گذرد اگر من بخواهم این راه را با یک جکله تببین کنم این راه برای ایجاد ارامش و ثبات برای بخش های مختلف جامعه بود . ما از یک دولتی که با التهاب با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی در سیاست خارجی در مسایل خارجی روبرو بود حرکت کردیم به سمت یک دولت مستقر با ثبات. دولتی که همه تلاش خود را به کار برد تا در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهم بگذارد.
- دولتی که تلاش کرد روابط جناح ها ، احزاب گروه ها اقوام مذاهب و ادیان راهی مسالمت آمیز باشد. دولتی که تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی دارد حل کند. فضا برای احیا هنر، فرهنگ. کاری که در این دو سال کردیم فضای ارام تری را برای احزاب ، مراکز علمی ، دانشگاه ها و روابط انها با جهان با دانشگاه های جهان این روابط را بهتر و صمیمی تر کنیم در مسیر عمل و دانش حرکت کنیم.
-تلاش ما در این بود که در بخش اقتصادی به بازار ارامش ببخشیم نوسان های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم . در بازار کالا ، ارز، تلاش ما بر این بود تا از نوسان های شدید جلوگیری کنیم . مهاری بر این اسب سرکش بزنیم و تورم ما ارام و کاهنده و مستمر باشد .
- تورم را ممکن است نگه داشت اما کاهندگی بسیار سخت است تا امروز به ان رسیدم و تا پایان دولت انشالله تورم ما یک رقمی باشد و بتوانیم دست یابیم به تورم یک رقمی . ما با رکودی بسیار مواجه بودیم . همه تلاش ما این بود که رشدمان مثبت شود و ادامه یابد.
-ما در سال 93 از رکود خارج و رشد مثبت داشتیم و امیدواریم این رشد مثبت را ادامه دهیم . گرچه سال سختی از لحاظ اقتصادی داشتیم نه ما بسیاری از کشورها با شرایط اقتصادی سخت مواجه هستند. خیلی از کشورها به خاطر نفت به تورم رسیدند. ما هم با مشکلات زیادی مواجه بودیم و هستیم . قیت نفت در اغاز دولت رسیدیم به 40 دلار . زیر 50 دلار . پیداست وقتی کاهش پیدا می کند اثر می گذارد در بخش های مختلف . روی صادرات غیرنفتی اثر می گذارد .
- ضمن اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با رشد اقتصادی مواجه شدند . با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شد . دنیا به هم متصل است . این مشکل تاثیردارد در همه کشور اگر ایجاد شود . ضمن اینکه ما در منطقه ای هستیم که همسایگان ما با مشکلات امنیتی مواجه بودند .
- اما در عین حال مسیر اقتصادی ما قابل قبول بوده در بخش های مختلف دارای رشد خوبی بودیم در بخش صنعت و کشاورزی رشد خوبی داشتیم . در زمینه انرژی می بینید تولید گاز ما حدود 120 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کرده . تولید نفت ما از دو و هفت به دو و نه رسیدیم . در پتروشیمی ما سال گذشته رشد بالای 9 درصد داشتیم .ما در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه ای داشیم
- ما در خشکسالی قرار داریم. از سال قبل بسیاری از استان ها خشک بودند اما با مشکلات زیادی برای اب اشامیدن مواجه بودیم داریم عبور می کنیم از این مشکلات و برنامه ریزی می کنیم . این دولت سرمایه گذاری بسیار خوبی در زمینه تسهیل منابع جدید آب داشتیم در دولت های قبل نبوده است این مساله . ما ده میلیارد در زمینه آب برنامه ریزی کردیم که سالانه دو میلیارد استفاده می کنیم .
- یکی از کارها ابیاری تحت فشار است که قدم های خوبی برداشتیم . کانال کشی ها ، زه کشی ها در سدها ، مساله بهره وری از اب در زمین های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده است . بیش از 100 درصد است ما افزایش داشتیم در این زمینه . ما فقط در منطقه خوزستان و ایلام 44 هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم . هم برای زهکشی هم برای کانال های آب انشاله 82 هزار هکتار را انجام می دهیم امسال .
- ما در همه بخش ها اگر بخواهیم بپردازیم پیشرفت خوبی داشتیم وزرای مربوطه توضیح دادند و خواهند داد . در بخش های مختلف می توانم بگویم می ترسم وقت اول ما گرفته شود . در زمینه اجتماعی تحت پوشش قراردادن برای بهداشت و سلامت قدم ها بسیار برداشته شده است . امروز متخصیص را به اقصی نقاط کشور رساندیم . همه شهرهای کوچک و بخش ها شاهد حضور پزشک و متخصصان هستند تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است . طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.
- در زمینه سیاست خارجی هم به آرامش هم ثبات هم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم . امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است نام ایران در ماه های اخیر بیش از همیشه مطرح بوده شما کمتر شاهد بودید به صورت مثبت نام ایران مطرح بوده باشه است . بگذریم از اوایل انقلاب و در یک مقاطع دیگر امروز نام ایران به عنوان یک کشور صلح خواه و صلح طلب و تعامل گرا مطرح می شود.
تقریبا ایران هراسی شرایط وخیمی را می گذراند گاهی می خواهند نجات دهند، ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است .
-ملت ایران توانست با یک حرکت خوب و مسنجم به نقطه مطلوبی برسد . در زمینه سیاست خارجی آنچه سبب موفقیت ما بوده تصمیم عجولانه نگرفتن و تصمیم یک شبه نگرفتن است . از خرد جمعی استفاده کردیم اگر پیروز شدیم به خاطر وحدت ملی بوده است . مردم احساس کردند هسته ای موضوع جناحی نیست . حزبی نیست . موفقیت در این پرونده به نفع کشور است ما در حال نهایی شدن این روند هستیم.
- برخی ها می گویند مساله هسته ای حل شد پس اثرش کجاست؟ البته که دیده می شود اما ملموس تر زمانی می شود که قدم های نهایی برداشته شود . تحریم ها برداشته شود . تا وقتی آثار مثبت در جامعه بیاید زمان می برد . ما نفتمان را در حد قبلی انجام دهیم . یک زمانی طول می کشد تولدی و فروش انجام دهیم . زمان بندی هایی دارد آنچه مهم است و به دست اوردیم اعتماد بیشتر و امید بیشتر مردم است و نقد کار ما است . در سایه امید به همه اهدافمان دست می یابیم.
در این دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بود در دو سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق رشد و پیشرفت خواهد بود ما در همه زمینه ها مقدمات لازم را آماده کردیم
- ما هر کاری می خواهیم انجام دهیم در سیاست خارجی و داخلی در زمینه فرهنگی مقدمات آن را فراهم کردیم . امسال شاهد انتخابات خوبی در زمینه سیاسی خواهیم بود . مردم ما شاهد انتخابات بسیار خوب و مشارکت بسیار خوب مردم و انتخابات شکوهمند خواهند بود . رقابتی تر از گذشته با احساس سلامت بیشتر .
سلامت انتخابات، انشالله سالم بوده و باید سلامت انتخابات را بالاتر ببریم . البته با همکاری همه نهادها، ما قصد دعوا با هیچ کسی و هیچ نهادی نداریم .من مسوول اجرای قانون اساسی در انتخابات هستم برخی ها شاید خوشحال بشوند و برخی ها امکان دارد ناراحت شوند من مسوول اجرای قانون هستیم .
اگر همه همدل و همزبان باشند انشالله آثارش را در اسفندماه می بینیم.

پرسش و پاسخ خبرنگاران و روحانی

روزنامه اطلاعات: طبق اذعان اعضای مختلف دولت و شخص شما، اقتصاد کشور با مسائل عدیده ای چون رانت و انحصار و فساد سازمان یافته مواجه بوده که منجر به شکاف شده است. 40 درصد فرار مالیاتی دارند و اکثریت با درآمد کمتر از خط فقر به سر می برند. موانع اصلی بر سر فعالیت های دولت کدام است و چگونه می خواهید از آن عبور کنید؟ مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟
ضمن تبریک به روزنامه اطلاعات برای شخص اقای دعایی آرزوی موفقیت کنم. اقتصاد ما هم مشکل اقتصاد نفتی و اقتصاد رانتی بودن و هم انحصار در برخی از زمینه ها و هم حضور پررنگ برخی از دستگاه هایی خیلی در شانشان کار اقتصادی نیست . و همچنین عدم اجرای درست سیاست های کلی اصل 44. ما این سیاست ها قرار بود اجرا شود . اقتصاد را بسپاریم به بخش غیر دولتی. سیاست ها درست اجرانشد. سیاست ها این بود که به بخش غیر دولتی واگذار شود . دولت تلاش می کند فعالیت ها شفاف شود . اطلاعات در اختیار همه قرار بگیرد این برای این است که ما بتوانیم از فساد جلوگیری کنیم. دولت الکترونیک یکی از راه های مبارزه با فساد است . قانون را برای همه اجرا کنیم . هر جا می گوییم قانون باید اجرا شود بعضی ها خیلی ناراحت می شوند عصبانی می شوند . بعضی ها میگویند حاشیه سازی نکنید . همه باید تسلیم قانون شویم راه دیگری وجود ندارد .یعنی اجرای قانون می شود حاشیه سازی پس متن چیست؟ متن هم می شود همان رانتی که شما می گویید
شما واقعیت ها را باید به مردم بگویید . رسانه های آزاد یکی از راه ها هستند . یک رسانه حاشیه امنیت داشته باشد یک رسانه نداشته باشد . همه باید شرایط داشته باشند . یک رسانه هر چه بگوید هیچ مشکلی ندارد و تهمت بزند . افترا ببندد . یک رسانه کوچکترین خطا بکنند . یکساان باشند باید قانون اجرا شود برای همه . در اجرای عدالت اجتماعی در بحث سلامت یکی از قدم های دولت برای عدالت اجتماعی بود . امنیت غذایی یکی از همین راه ها بود. هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی پرهیز از رانت ها و جلوگیری از فساد است .
بردبار / مرد شماره یک شما کیست ؟ تیم اقتصادی ما کاملا شرایطش معلوم است . این برنامه محور است تا شخص محور است .

خبرنگار شبکه خبر / اقای دکتر روحانی چند هفته ای است که هیات های مختلف به کشور ما امدند و منتظر کارهای تجاری هستند ؟ چه برنامه ای دارید که ایران محل مصرف کالای خارجی نشود
 ما در گذشته درآمد خوبی در اختیارمان بود بیش از هفتصد میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم . دو هزار بنگاه صنعتی تعطیل شده است . پانصد هزار نفر در بحث اشتغال بازماندند ما تقریبا اشتغال خالصمان صفر بود .
تصمیم ما بر این است که بعد از تحریم و پساتحریم، که انشاءالله ماه های آینده می رسیم، برای حضور بنگاه های خارجی و شرکت های خارجی و دولتهای خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آنها این باشد که ایران 80 میلیون مصرف کننده دارد و بازار آنهاست خطا می کنند و ما نباید بگذاریم. این را به صراحت هم به مقاماتی که شما گفتید گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه و تکنولوژی بیاورید و مشارکت کنید و بخشی از بازار ایران و منطقه و جهان در اختیار هردوی ما قرار بگیرد. این می شود اشتغال برای جوانان ما. هدف نهایی اشتغال است که امروز معضل اصلی ماست. باید این معضل را حل کنیم.
من امیدوارم در این میسر بخوبی دولت بتواند حرکت کند و اگر غیر از این باشد کشور ضرر می کند. باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید مصرف شود در بخش سرمایه گذاری های اصلی در کشور.

خبرگزاری فارس / اقای رییس جمهور همانگونه که مطلع هستید رقم های مختلفی برای پول های بلوکه شده مطرح می شود اقای رییس جمهور شما رقم واقعی را بفرمایید و بگویید پس از ورود قرار است چگونه هزینه شود؟
ارقام مختلفی بیان می شود، کل ارزها را اگر حساب کنید یک رقم به دست می آید ، یک وقتی می گوییم رقم هایی که مربوط به صندوق توسعه ملی است و گاهی می گوییم برای خزانه، اما رقمی که مال دولت است ان رقم زیادی نیست . یک بخشی برای صندوق است می تواند فعال شود . بنابر این در ارقام اغراق و مبالغه می شود.
خبرگزاری فرانسه / با مردم ایران در ارتباطم و با جوانان ایران حرف می زنم که فکر میکنند در مذاکرات هسته‌ای شما خوب عمل کردید اما شک دارند که انتظاراتشان برآورده خواهد شد یا خیر. برخی به خارج از کشور می خواهند بروند. برخی هم تردید دارند که برگردند. دولت شما چه اقدامی میکند که اینها را قانع کند تا مهاجرت نکنند و آنها هم برگردند.
 تکیه گاه اصلی ما نسل جوان ماست و بویژه نسل تحصیل کرده. به حمدالله یکی از بخشهایی که میتواند جاذبه داشته باشد برای سرمایه گذاران خارجی توسعه نیروی انسانی در کشور ما هست. این پایه بسیار خوبی است. قدیم می گفتند در ایران انرژی هست و امروز بیش از بحث انرژی، انرژی انسانی و نیروی فعال تحصیلکرده کشورمان است و اهمیت ژئوپلتیک کشورمان. نسل جوان ما کاملا امیدوار است به کشور. چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر کرده اند.
اطمینانی که شما می گویید را در مقام عمل باید ایجاد کنیم. عملکرد دولت در طول این دو سال امیدوار کننده بوده برای مردم و نسل جوان ما. وقتی نسل جوان ما می بیند که این دولت قادر است یک معضل مهم بین المللی را با تدبیر و منطق و مذاکره حل و فصل کرده و زمینه را برای جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی آماده کند، آنها حس میکنند زمینه فعالیت آنها در کشور بیش از سابق است.

مردم سالاری/ شما در ایام انتخابات و بحبوحه تبلیغات قولی ندادید امید دادید به رفع حصر محصورین در این دو سال به صورت واضح اقدامی ندیدیم که این رفع حصر صورت بگیرد اگر واقعا در توان شما نیست به هم بگوید اگر هم برنامه دارید بگویید ؟ خواهشا مساله ای نیست با مردم خودمان صحبت کنیم با زبان دیپلماتیک جواب ندهید
تلاش دولت از ابتدا بر این بوده در داخل جامعه ما همه احساس آرامش بیشتری کنند اگر موضوعی در گذشته بوده ما می توانیم طبق قانون پایان دهیم ادامه یک مشکلی که در جامعه به وجود امده قوه قضاییه و دادگاه ها حکم می کند یک موضوع را به مساله دائم تبدیل کنیم کسی سود نمی برد . ما همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود . کسی خطایی کرده باید اجرا شود . تبدیل کنیم به شعار دایم . و هی تکرار کنیم نتیجه چی؟ اقتدار یک نظام و دولت این است که مسایلش را نهایی کند . اگر بتوانیم در چارچوب منافع ملی حل کنیم به نفع ما است .
مقام معظم رهبری گفتند خوب شده پرونده هسته ای تمام شد و پرونده جمع شد هر پرونده ای داخلی و خارجی باید زودتر حل شود . انجا هم من به صراحت گفتم . صریح ترین بحث در دانشگاه شیراز بود این مساله . این سالن بزرگ دانشگاه شیراز یک عده ای وسط و راست و چپ نشسته بودند . آنجا بهرحال گفتم برخی از مسایل است که کار دولت نیست به تنهایی نمی تواند انجام دهد. من کارهایی که بشود در چارچوب مصالح ملی موضوع را حل و فصل کنیم انجام دادم . در زمان خودش توضیح می دهم . واجب نیست همه مسائل را علنا اعلام کنیم چون مانند چیدن میوه نارس است . ما می خواهیم به اتحاد بیشتر برسیم خیلی مسایل مهم داریم در کشور . از گذشته یاد بگیریم اگر انحراف و خطایی بوده نباید بگذاریم تکرار شود. هم تعامل گرا باشیم هم تحمل گرا باشیم .

 خبرگزاری شینهوا/ ایران و چین روابط خوبی را در چند سال اخیر تجربه کردند آینده روابط را چگونه می بینید ؟
 روابط ما روابط خوبی است . من خودم با رییس جمهور چین دیدار داشتم و صحبت کردیم در سفرهای مختلف . در سفر اخیر در روسیه با هم ملاقات داشتیم روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است و طرح های بسیار زیادی پیشروی ما است . در همین اجرای برجام یکی از نکاتی که مطرح است راکتور اب سنگین اراک باید بیشتر شود که توسط چین و یکی از کشور های پنج به اضافه یک انجام می شود تکنولووژی نو پیشرفته تر می شود . ما هفت گروه کاری تعریف کردیم با چین . امیدوارم در آینده ما بتوانیم همه طرح ها اجرایی و عملیاتی کنیم . یکی از کشورهای مهم در آسیا است . با چین و روسیه و هند توسعه دهیم

 ایسنا/ عده‌ای از منتقدان با اشاره به بخشهایی از قطعنامه 2231 مدعی خلع سلاح کشور و کاهش توانمندی دفاعی شدند. از طرف دیگر، شما از فاتح 313 هم رونمایی کردید؛ شما چشم انداز قدرت دفاعی ایران در دوره پساتوافق را چگونه ارزیابی می کنید؟
یکی از نکاتی که مورد بحث و سوال بود در موقع توافق و هنوز هم ممکن است مطرح باشد این است که آیا برجام موجب کاهش قدرت دفاعی ایران خواهد شد یا موجب تقویت آن. من یک نکته ای اشاره کنم که البته شاید کاملا مربوط به این سوال نباشد. ما باید دنبال بازدارندگی باشیم در قدرت ملی. یکی اش در بخش دفاع است. در بخش سیاست خارجی و مسائل اقتصادی است. اخیرا در یکی از سخنرانی هایم تصریح کردم که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه کاری کنیم ایران غیرقابل تحریم باشد. این یعنی بازدارندگی. بنابراین عموم را باید نگاه کرد. در عموم بازدارندگی ما افزایش یافته. در زمینه دفاعی در این دولت نسبت به دوساله های قبل، پیشرفت ما در تکنولوژیهای مربوط به بخش دفاع هم بیشتر بوده و هم بنیه دفاعی ما قویتر شده و هم انبارهای ما از تجهیزات و سلاح های راهبردی بیشتر شده است. من این آمار و ارقام را یکبار در سخنرانی ام گفتم.
در برجام اصلا چیزی راجع به موشک و دفاع و سلاح و ... نیست. آن در قطعنامه 2231 است. قطعنامه های قبلی کلا خرید و فروش و صادرات و واردات تسلیحات را برای ایران ممنوع کرده بود. اما در این قطعنامه جدید اولا به جای تحریم شده است محدودیت. دوران صادرات و واردات هم به 5 سال کاهش یافته. در زمینه موشکی هم برای 8 سال این برنامه هست. آنچه در زمینه موشکی می گوید این است که ایران موشکی را طراحی نکند برای پرتاب کلاهک هسته‌ای. خب ما هیچوقت این کار را نکردیم و نخواهیم کرد ، ضمن اینکه ما رسما هم اعلام کردیم متعهد به همین بندها هم نیستیم. در برجام هم تصریح کردیم که نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست. در یک کلمه بخواهم جواب بدهم ما نسبت به بنیه دفاعی و قدرت دفاعیمان هیچگونه محدودیت را نپذیرفتیم و نخواهیم پذیرفت. آنچه برای کشور نیاز باشد اعم از موشک و غیرموشک تهیه خواهیم کرد

تلویزیون امارات / ایران چقدر مصمم است به بهبود روابط با همسایگان عرب و بویژه عربستان. بویژه پس از توافق.
یکی از آثار این توافق ایجاد اعتماد بین رهبران کشورهایی است که قبلا نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند. اگر همسایه احساسش این باشد که به دنبال ساخت سلاح هسته ای هستیم او هم دنبال برنامه های دیگر خواهد بود و روابط دوستانه ما را تحت تاثیر قرار میدهد لذا توافق برای اعتماد بیشتر موثر بوده است . همه کشورهای منطقه میدانستند ما دنبال سلاح هسته ای و کشتارجمعی نیستیم. ما خواهان روابط بیشتر با همه کشورهای همسایه هستیم. با عربستان سعودی هم از ابتدای دولت عرض کردم دنبال روابط بهتر هستیم. متاسفانه مشکلاتی که پیش آمد از جمله در یمن این فضا را از بین برد. امیدوارم رهبران منطقه در چارچوب مصالح منطقه عمل کرده و دست از جنگ و خشونت بردارند. با دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نمیتوانیم به اهداف مورد نظر خود برسیم

روزنامه شهروند/ چرا هنوز پاسخ درستی به شکایت ها علیه دولت داده نشده و چرا به شکایت ها پاسخ خوبی داده نشده است؟
این هاله ابهام امیدواریم حل و فصل شود. شکایت که هرکسی آزاد است شکایت را مطرح کند ما هم هیچ ابایی نداریم فردی از مقام دولتی بخواهد شکایت کند فرصتی پیش می آید که موارد را تبیین کند نکته کلی که اشاره کردید فضایی برای اینگونه حرکت ها ایجاد نشود . ما هی بخواهیم توضیح بدهیم یعنی دولت تبدیل می شود به بیان مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است نه خواست مردم است نه فرصت این کار را داریم . البته به مناسبت و فرصتی پیش آمده اشاره کردیم . خدمت مقام معظم رهبری گفتم با چاله هایی روبرو بودیم، چاله یارانه و بدهی های دولت که حالا حالاها پر نمی شود . یارانه و مسکن مهر بدون حساب و کتاب از پایه پولی کشور بالا بردند که تقریبا دو برابر شده و تا آن زمان همان بود اثر شدیدی در تورم داشت . ما چاره ای به جز ادامه دادن نداریم . ما نمی توانیم مانع کسی باشیم و رسیدگی کنندگان قوه قضاییه است

روزنامه سیاست روز/ در فرمایشات امروز خود فرمودید ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است وپیشتر هم فرمودید سایه جنگ در حال برداشته شدن است. اما این تهدیدات رژیم صهیونیستی بیشتر شده است.
 اینکه کشوری در شرایطی باشد که تهدید به طور کامل منتفی شود، همیشه ممکن است تهدیداتی باشد وگرنه نیازی به وزارت دفاع و هواپیما و موشک و نیروهای مسلح و بازدارندگی نداشتیم. لذا تهدیدات احتمالی همیشه هست. اما سایه غیر از تهدید است. یک ابر سیاهی همیشه بالای سر شما قرار می گیرد و شما حس می کنید. اما یک وقت ابر دوردستی ممکن است بیاید ممکن هم است به سمت دیگری برود. ولی سایه برداشته شده. تهدیداتی که میتوانست بهانه هایی برای این تهدیدات از دید حقوق بین الملل باشد. به هر حال در 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت، تحت فصل هفت و ماده 41 مطرح شده بود. امروز این بهانه برداشته شده. یعنی قطعنامه 2231 برمبنای تهدید صلح و امنیت جهان نیست.
بنابراین یکی از آثار توافق این است که سایه تهدید را از بالاسر کشور دور کرده. در عین حال مفهومش این نیست که ما خود را برای روز مبادا آماده نکنیم. در دنیا رقبا و از آن بالاتر دشمنانی داریم. تهدیدات ممکن است کاهش یابد اما به طور کامل منتفی نمی شود لذا باید همیشه خود را آماده نگهداریم برای تهدید احتمالی با همان قدرت بازدارندگی که باعث می شود تهدید منتفی و یا دور شود. امیدوارم بتوانیم شرایط بسیار خوب و آرامی برای تحولات و پیشرفت در همه زمینه ها در کشور داشته باشیم

خبرگزاری صدا و سیما / اوباما دیشت صراحتا اعلام کرد با تعامل ایران با جهان و تغییر نسل مسئولان ایرانی بتوانیم ماهیت رژیم ایران را تغییر دهیم. به نظر می رسد نفوذ در دستور کار جدی آمریکاست. چه طراحی برای جلوگیری از نفوذ آنها دارید.

 اصل مسئله که باید حواسمان را جمع کنیم برای نفوذ آمریکا و قدرتهای بزرگ، کاملا درست است. آنکه مقام معظم رهبری مطرح کردند رهنمود ملی است و همه باید به آن توجه کنیم.ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این رخنه ها و نفوذها را بگیریم. باید سد درست کنیم. هرچه قدرت اقتصادیمان بالا برود، هرچه قدرت تکنولوژی بیشتر و وحدت و انسجام ملی بیشتر شود و هرچه روابط دولت و ملت برود بالاتر، احتمال نفوذ دشمن مرتب کمتر می شود. اگر بین دولت و نظام و ملت اعتماد نباشد راه رخنه که هیچ، اتوبان باز میشود برای نفوذ. اگر از نظر اقتصادی نیازمند باشید و وابسته به نفت باشید نفوذ می کنند. هرچه توسعه ما با دنیا و بویژه با همسایگان نزدیک تر شود رخنه سیاسی و فرهنگی و امنیتی هر روز کمتر می شود. این رسالت و وظیفه اصلی ماست. بعد از توافق برجام و شرایط پساتحریم ممکن است برخی بگویند شرایط باز میشود و وارد ایران می شویم و می توانیم نفوذ کنیم‌؛ باید کاری کنیم که نفوذ ایران در منطقه، البته نه دخالت، نفوذ فکری و علمی و فرهنگی، بیشتر شود. اینکه الان از لحاظ علم و فناوری در منطقه اول هستیم به معنای قدرت ماست .

خبرگزاری ایرنا/ با توجه به اینکه نزدیک انتخابات هستیم و عملکرد دولت در دوسال گذشته قابل قبول بوده مانند فعالیت مجدد خانه احزاب، توصیه شما برای ادامه این روند چیست؟
مبنای حکومت ما بر مبنای آراست. رای پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی و سیاسی در کشور ماست. همه مقامات با رای انتخاب می شوند.مستقیم یا غیرمستقیم. وقتی آرای مردم اساس و پایه است، چگونه می شود آرا را هدایت و رقابت کرد؟ راهش احزاب و تشکلهاست. دولت مبنایش همین بوده. دولت فراجناحی بوده و هست از ابتدا و اتهام به این دولت خیلی سخت است. اگر دولت جناحی باشد می شود زود به او اتهام زد که میخواهد یک جناح را علیه آن یکی فعال کند. ما به هر دو جناح و تشکلهای قانونی احترام می گذاریم. در دولت ما افرادی که دور میز نشستیم برخی به این جناح و برخی به جناح دیگر تعلق دارند.ما در آستانه دو انتخابات مهم هستیم. این بسیار مهم است که مردم حضور و مشارکت کنند و کاری کنیم که رقابت ها بیشتر شود و حس کنیم همه هستند. ممکن است مثالم با واقعیت فاصله داشته باشد البته هر وقت مثال می زنیم آن می شود اصل در حالی که برای تقریب به ذهن است؛ وقتی می روید داخل مغازه و یکنوع یخچال می بینید چقدر برای شما خسته کننده می شود. اگر 10 نوع با رنگهای متنوع باشد ممکن است همان اولی را انتخاب کنید، ولی دارید انتخاب می کنید. کلمه انتخاب خیلی مهم است . انتخابات یعنی مردم بیایند در فضایی که چهره ها و نظرات و افکار مختلف باشند و انتخاب کنند. هرچه شما فضا را برای حضور بیشتر احزاب و گروه ها فراهم کنید انتخابات قشنگ تر می شود و نشاط مردم بالاتر می رود و بهانه های دیگران که به غلط دست می گیرند علیه انتخابات های ما، برچیده می شود.

 خبرگزاری آذربایجان/ در دو سال اخیر با کشورهای همسایه همکاری های خوبی کردید. بعد از لغو تحریمها اولویت همکاری با کشورهای حاشیه خزر و بویژه آذربایجان در چه زمینه هایی خواهد بود؟
حتی پیش از توافق، روابطمان را با کشورهای حاشیه خزر افزایش دادیم. هم رئیس جمهور ترکمنستان و هم رئیس جمهور قزاقستان و هم آذربایجان به ایران سفر کردند و ملاقاتهایی با رییس جمهور روسیه داشتیم. تقریبا به همه این کشورها من سفر کردم. با آذربایجان همکاری های فراوانی داریم و می توانیم داشته باشیم. هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه فعالیت مشترکمان در دریای خزر. منطقه نفتی است که داریم مذاکره می کنیم با هم وارد شویم و استفاده کنیم. برای روابط دو کشور. روابطمان را خیلی نزدیک تر کردیم. تبلیغات نادرست سابق فروکش کرده و امروز اطمینانی بین این دو دولت وجود دارد برای روابط بهتر. امیدواریم این روابط کمک کند برای امنیت منطقه و امنیت قره باغ. شاهد امنیت بیشتر در منطقه باشیم و استفاده بیشتر از دریای خزر و محیط زیست دریای خزر.

 خبرگزاری اقتصادی موج/ دولت درباره توانمندسازی بخش خصوصی برای استقبال از شرکتهای خارجی در ایران در دوره پساتوافق چه تصمیماتی اتخاذ کرده است؟
یکی از برنامه های دولت از آغاز واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود. ما حتی در بخش فرهنگی هم چنین اعتقادی داریم. باید به تدریج برخی امور را واگذار کنیم به انجمن های تخصصی فرهنگی.در اقتصاد بهترین ها خصوصی ترین ها هستند. هرچه به سمت دیگر برود رانت پیش می آید. در بسیاری از کشورهای منطقه که مسافرت کردم فعالان کارآفرین خودمان هم آمدند. به هر استانی که سفر می کنم یک جلسه ما با کارآفرینان است.
ما بنا بود شرایط را اماده کنیم حال نویت آنهاست باید فعال شوند . بهره ان برای کشور است و برای همسایگان.

رادیو جوان / ارزیابی شما از عملکرد دولت برای ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان چیست؟
ما تلاشمان بر این مبنا بوده است نسل جوان ما یک سرمایه عظیم و بزرگ ما هستند . در دانشگاه ها فعال هستند بیش از چهارمیلیون فعال هستند . زمینه را باید برای حضور انها فعال کنیم . فضای بهتری را به وجود آوردیم در یک فضای مناسبت تری به وجود آوردیم . در زمینه سیاسی برای فعالیت احزاب و هنر و غیره همینطور است.
در فضای پسا تحریم زمینه بهتری به وجود می آید در زمینه اشتغال حل شود و ازدواج حل شود و اعتیاد هم حل می شود . در صورتی که بتوانیم اشتغال خوب به وجود بیاوریم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.