خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر : 25909
Share

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تشریح کرد: دو خطری که اقتصاد ایران را در پساتحریم تهدید می ‌کند

رئیس پژوهشکده صنعت نفت می گوید در پساتحریم این نگرانی وجود دارد که مجددا به سمت فروش منابع نفتی و گازی و در مقابل واردات کالاهای اساسی برویم.

رئیس پژوهشکده صنعت نفت می گوید در پساتحریم این نگرانی وجود دارد که مجددا به سمت فروش منابع نفتی و گازی و در مقابل واردات کالاهای اساسی برویم.
همزمان با حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اخبار مختلفی مبنی بر حضور شرکت های معتبر نفتی و گازی در ایران مطرح شده است. اما در این شرایط کارشناسان اقتصادی نگران تکرار اشتباهات گذشته مبنی بر ادامه خام فروشی و عدم استفاده بهینه از منابع نفتی و گازی هستند.
در این رابطه حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با نامه نیوز نسبت به آینده اقتصاد ایران در پسا تحریم گفته است برنامه خاصی برای صنعت نفت و گاز در پساتحریم وجود ندارد و این نگرانی وجود دارد که مجددا در این دوران به سمت فروش منابع و در مقابل واردات کالاهای اساسی برویم.
در حالی کاتوزیان این هشدار را مطرح کرده که در گذشته نیز این تجربه در اقتصاد ایران رخ داده و در مقاطعی به دلیل بالا بودن قیمت نفت، افزایش واردات کالاهای مصرفی در نهایت منجر به بیماری هلندی و رسیدن تورم به مرز 40 درصد شد.
در این شرایط اما کاتوزیان گفته است خوشبختانه هم اکنون قیمت نفت کاهش یافته و این موضوع باعث شده تا واردات کالاهای مصرفی به بیماری هلندی منجر نشود اما این موضع در نهایت آسیب هایی را برای اقتصاد ایران به همراه دارد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم همچنین به افت قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیرگذاری آن در اقتصاد گفت: اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و گازی وابسته است اما هم اکنون قیمت نفت کاهش یافته و این موضوع بر قیمت گاز نیز تاثیر گذاشته است. چراکه فروش گاز تابع قیمت نفت است. بنابراین افت قیمت روی میزان درآمد از صادرات گاز هم اثر دارد.
وی درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: اصولا ما آمادگی زیادی در فازهای پارس جنوبی برای تولید بیشتر نداریم و طی 10 سال گذشته فرصت های زیادی را در زمینه بازارهای صادرات گاز از دست داده ایم.
کاتوزیان ادامه داد: بر همین اساس خطوط لوله لازم طراحی و نصب نشده است و پروژه های ال ان جی نداشتیم و روی پروژه های جی تی ال هم فعالیت نکردیم. در مجموع این مسائل باعث شد توان تولید ما در پارس جنوبی کاهش یابد.
وی همچنین درباره هزینه بالای انتقال گاز به کشورهای دیگر گفت: صادرات گاز طرح مناسبی است و اگر در گذشته فرصت سوزی که تحت تاثیر دو عامل تحریم و سو مدیریت ایجاد شد نمی کردیم هزینه انتقال گاز به اروپا و دیگر کشورها به سرعت باز می گشت.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.