خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
کد خبر : 25283
Share
روح الامینی: مرتضوی مشاور فیلم های پلیسی شود

چاقو دسته خود را می‌برد؟

چاقو دسته خود را می‌برد؟ پدر مرحوم روح‌الامینی روز گذشته بعد از ششمین جلسه دادگاه سعید مرتضوی مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی به همین ضرب‌المثل اشاره‌کرده و اظهار امیدواری کرد که قوه قضاییه آن را نقض کند.اگرچه بررسی فسادهای کلان از سوی این نهاد مسئول در

چاقو دسته خود را می‌برد؟ پدر مرحوم روح‌الامینی روز گذشته بعد از ششمین جلسه دادگاه  سعید مرتضوی مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی به همین ضرب‌المثل اشاره‌کرده و اظهار امیدواری کرد که قوه قضاییه آن را نقض کند.
اگرچه بررسی فسادهای کلان از سوی این نهاد مسئول در دو، سه سال اخیر نشان از عزم جدی حاکمیت برای مقابله با فسادهای گوناگون – مالی و غیرمالی - دارد اما پرونده سعید مرتضوی هنوز به نتیجه نرسیده است. حالا بعد از شش بار آمدو رفت به دادگاه وکلای شاکیان می‌گوید که این آخرین جلسه بوده است و متهم معتقد است که امروز – یکشنبه- مشخص خواهد که جلسه دیگری در کار است یا خیر.
او که در جلسه قبلی با یک دفاعیه 51 صفحه‌ای به دادگاه رفته بود، در جلسه دیروز ناگفته‌های تازه‌ای را مطرح کرد. مرتضوی اکنون مدعی است که شش سال در عذاب بوده درحالی‌که مقصران اصلی سران فتنه هستند.
مرتضوی در این جلسه دلیل مرگ قربانیان کهریزک را ضربات حاصل از درگیری با پلیس در جریان حوادث 88 دانست و در خصوص پرونده تأمین اجتماعی نیز خواستار جلب علی ربیعی وزیر کار دولت یازدهم شد.
وی پس از پایان جلسه و در جمع خبرنگاران توضیحاتی را ازاین‌قرار ارائه کرد: «در اين جلسه دو موضوع مورد رسيدگي قرار گرفت؛ نخست شكايت سازمان تأمین اجتماعي كه در شكايت اين سازمان مسائل مختلفي مطرح شد كه لازم بود وزير كار در جلسه حاضر شود و به ابهامات شكايت پاسخ دهد. در اين شكايت مواردي مربوط به مديرعامل سازمان تأمین اجتماعي بود كه بر اساس آن قرار شد مديرعامل اين سازمان نيز در جلسه حضور يابد.»
به گفته مرتضوی: «شكايت سازمان تأمین اجتماعي اين بود كه من از مصوبه رييس مجلس شوراي اسلامي و اجراي رأی ديوان عدالت اداري در خصوص تبديل سازمان به صندوق و بالعكس استنكاف كردم. در اين رابطه دلايلي را ارائه كردم كه نه‌تنها من در رابطه با اين موضوع استنكافي نكردم بلكه مديرعامل و وزير فعلي نيز خودشان از اين موضوع استنكاف كردند. با توجه به انتشار اين مطالب، دادگاه آقايان نوربخش و ربيعي را احضار كرد كه آنها در جلسه امروز حضور نيافتند و نمايندگان خود را معرفي كردند. اين در حالي است كه وقتي كسي براي گواهي يا به‌عنوان شاهد به دادگاه احضار مي‌شود بايد خودش در دادگاه حضور يابد.»
گفتنی است که وكيل سازمان تأمین اجتماعي در خصوص صحبت‌هاي مرتضوي مبني بر ضرورت حضور ربيعي در دادگاه و درخواست جلب وي گفته است «واقعيت اين است كه به حضور ربيعي و نوربخش به‌عنوان وزير تعاون و رييس سازمان تأمین اجتماعي نيازي نبود. اين افراد از كساني بودند كه با تغيير دولت بر سرکار آمدند. پس این‌ها كه در آن زمان سمتي نداشتند تا دخالتي در كارهاي مرتضوي داشته باشند براي چه بايد در دادگاه حضور يابند. كجاي دنيا وزيري بااین‌همه مشغله براي مسائل جزئی به دادگاه مي‌رود؟ کریمی نژاد مديركل سازمان تأمین اجتماعي در اين جلسه حاضر شدند و با دلايل كافي در مورد حقوق دريافتي مرتضوي تا آخرين روز فعاليت وي در سازمان توضيحاتي را ارائه كردند. با نامه‌اي كه از سوي وزير كار به رييس دادگاه ارسال شد، نیز ديگر نيازي به حضور وي در دادگاه وجود ندارد.»
متهم پرونده کهریزک در خصوص شكايت روح‌الاميني نيز مدعي شد: «به شكايت آقاي روح‌الاميني بيش از هشت بار رسيدگي شده و قرار منع پيگرد نيز صادرشده است و اساساً اين پرونده اعتبار امر مختومه دارد. آقاي روح‌الاميني به مصاحبه‌اي از آقاي احمدي‌مقدم استناد كردند و درخواست كردند كه در دادگاه حضور پيدا كنند، من نيز ازآنجاکه استناد آقاي روح‌الاميني حرف‌هاي آقاي احمدي‌مقدم بوده است مصاحبه‌هاي وي را در رابطه با حادثه كهريزك جمع‌آوري كردم. آقاي احمدي‌مقدم در مصاحبه خبري خود گفته بودند كه كشته‌شدگان كهريزك به‌ویژه آقاي روح‌الاميني در كهريزك كتك نخوردند بلكه در محل درگيري و فتنه کتک‌خورده‌اند. من نيز اين مطالب را به دادگاه ارائه كردم. اين افراد در اغتشاش سال ٨٨ شركت كردند و با پليس درگير شدند.
مرتضوی افزود: «پليس نيز آنها را دستگير كرده و من دخالتي در دستگيري آنها نداشتم. سازمان بازرسي نيز نظريه‌اي داده و اعلام كرده كه اختصاصاً مرحوم روح‌الاميني زخم‌ها و جراحتش مربوط به زماني كه در كهريزك بازداشت بود نيست بلكه اين زخم‌ها قديمي است و به قبل از اعزام به كهريزك بازمي‌گردد. من اين گزارش را در دادگاه بيان كردم و گفته‌شده بود اين زخم‌ها مربوط به قبل از هجدهم تير است. هم من به‌عنوان كسي كه با فتنه مبارزه كردم و هم آقاي روح‌الاميني خسارت بالايي را ديده‌ايم حال خسارت ايشان بيشتر است، اما من نيز به‌عنوان دادستان تهران و مسئول امنيت تهران خسارت خورد‌ه‌ام. من در اين شش سال در عذاب هستم درحالی‌که مقصران اصلي افرادي هستند كه در پشت‌صحنه حضور دارند كه همان سران فتنه و ضدانقلاب‌هايي هستند كه عليه كشور فتنه برپا كردند و بايد پاسخگو باشند.»
او این اظهارات را مطرح می‌کند و خودش را در حوادث کهریزک بی‌گناه می‌داند اما ولی دم مرحوم روح‌الامینی، مرتضوی را استاد وارونه‌گویی دانسته و پیشنهاد می‌دهد که شغل دیگری مانند مشاور فیلم‌های پلیسی-تخیلی – جنایی انتخاب کند.
روح الامینی گفت: «برخی مردم از رسیدگی به پرونده مرتضوی نا امید هستند و می گویند چاقو دسته خود را نمی برد و من امیدوارم قوه قضاییه این ضرب المثل را باطل کند.»
میر مجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی نیز به پایان پرونده کهریزک خوش‌بین و امیدوار است که شکایت خانواده «روح‌الامینی» در مورد اتهام «معاونت در قتل» از «سعید مرتضوی» به نتیجه برسد.
 او بعد از جلسه دیروز با خبرنگاران گفت‌وگو کرده و با اشاره به مستمسک «مرتضوی» در دادگاه، برای تبری جستن از این اتهام گفته است «مرتضوي معتقد بود چون قبلاً در شکایت خانواده «کامرانی» از این اتهام تبرئه شده است پس بازهم باید تبرئه شود. درحالی‌که هیچ حرف و مطلب جدیدی برای گفتن نداشت و قاضی هم این استدلال را نپذیرفت».
طاهری افزود: «اتفاقات مختلفی در این دو سال افتاده است. فضای دادگاه با فضای دادگاه دو سال پیش تفاوت‌هایی داشت و قاضی هم فرد دیگری است. برای همین من امیدوارم که این پرونده به نتیجه مطلوب برسد و حکم به نفع آقای روح‌الامینی صادر شود».
لازم به ذکر است که جلسه دیروز و جلسات قبل از آن‌همه ابعاد پرونده مرتضوی را در برنداشته است. این درحالی‌که است که بخش زیادی از پرونده مرتضوی که به تحقیق‌وتفحص مجلس درباره نحوه فروش شرکت‌های زیرمجموعه سازمان به «بابک زنجانی»، چک‌های ضمانت و برخی پرداخت‌های مالی در قالب سکه و کارت هدیه به اشخاص مربوطه می‌شود هنوز در دادسرا است و به دادگاه نیامده است.
نامه پنج نماینده مجلس -علیرضا محجوب٬ احمد توکلی٬ نادر قاضی پور٬ سید حسین دهدشتی و علیرضا زاکانی د- در فروردین امسال به علی لاریجانی رییس مجلس که محتوای آن درخواست پیگیری در تسریع صدور حکم مرتضوی بود نیز به‌خوبی نشان می‌دهد، مجلسی‌ها هم در انتظار روشن شد تکلیف این پرونده هستند. به‌هرحال راهی جز انتظار نیست و باید دید که به قول روح‌الامینی چاقو دسته خود را می‌برد یا نمی‌برد؟


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.